مکرون به مسلمانان فرانسه توصیه کرد «ارزش‌های جمهوری» را بپذیرند

وزیر کشور فرانسه گفت: «کشور باید کودکان را از چنگال اسلام‌گرایی نجات دهد»

  آقای مکرون اخیرا با لحن شدیدتری علیه اسلام افراطی سخن می‌گوید ـ Ludovic MARIN / AFP / POOL

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از رهبران جامعه مسلمان این کشور خواست تا منشور موسوم به «ارزش‌های جمهوری» را که می‌گوید اسلام یک جنبش سیاسی نیست و «دخالت‌های خارجی» در میان گروه‌های مسلمان را منع می‌کند، امضاء کنند. 

روز چهارشنبه آقای مکرون با هشت تن از رهبران شورای مسلمانان فرانسه (سی‌اف‌سی‌ام) ملاقات کرد و از آن‌ها خواست منشور مذکور را ظرف پانزده روز بپذیرند. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که به دنبال این ملاقات، شورای مسلمانان فرانسه با تشکیل یک شورای ملی امامان موافقت کرد که در میان اختیارات آن صدور و لغو مجوز رسمی برای امامان است.  

نشریه «لوُ پاریزیِن» می‌نویسد: «دو اصل به روشنی در این منشور گنجانده شده است: رد اسلام سیاسی و هرگونه دخالت خارجی.»  

ماه گذشته، عبدلله اِی، هجده ساله، آموزگار ۴۷ساله‌ای به نام ساموئل پَتی را (در حومه پاریس) به قتل رساند زیرا آقای پتی کاریکاتور جنجالی محمد، پیامبر اسلام در هفته نامه فکاهی چارلی ابدو را به شاگران کلاسش نشان داده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آن هنگام، آقای مکرون با شدت لحن علیه اسلام افراطی سخن می‌گوید و از سکولاریسم فرانسه دفاع می‌کند. او می‌گوید بی‌توجه به این که کاریکاتورها تا چه حد می‌توانند برخورنده به نظر بیایند، از حق انتشار آن‌ها دفاع خواهد کرد. 

به دنبال اظهارات آقای مکرون چندین مورد حمله در فرانسه که به اسلام‌گرایان نسبت داده شد، رخ داد و بسیاری از کشورهای مسلمان جهان علیه آن اظهارات اعتراض کردند. کالاهای فرانسوی در برخی کشورهای جهان عرب تحریم شد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که سلامت عقل آقای مکرون باید مورد معاینه قرار گیرد. 

اما رئیس جمهور فرانسه از موضع خود عقب‌نشینی نکرد و در عوض یک رشته اقدامات را برای مقابله با آن چه «جدایی‌طلبی اسلام‌گراها» خواند، از جمله لایحه‌ای که هدف آن جلوگیری از افراط‌گرایی است، در نظر گرفت. پیش‌نویس این لایحه که روز چهارشنبه منتشرشد، آموزش در خانه را محدود می‌کند و به دانش‌آموزان کُد شناسایی خاصی می‌دهد که از حضور آن‌ها در مدارس اطمینان حاصل شود.   

والدینی که از این مقررات تخطی کنند با احتمال شش ماه حبس و جریمه نقدی روبه‌رو خواهند شد. انتظار می‌رود این لایحه روز ۶ دسامبر در اجلاس کابینه دولت مورد بحث قرار گیرد. 

نشریه «لوُ فیگارو» به نقل از ژرار دارمَنَن، وزیر کشور فرانسه گفت که کشور باید «کودکان را از چنگال اسلام‌گرایی نجات دهد». 

«لوموند» نشریه فرانسوی دیگر، ایمیل‌هایی را که پیش از قتل ساموئل پتی میان او و همکارانش رد و بدل شده بوده، منتشر کرده است. محتوای این ایمیل‌ها نشان می‌دهد که او «تحت فشار» بوده است و قصد داشت تا «آزادی دیگری را به عنوان موضوع تدریس» انتخاب کند.

© The Independent

بیشتر از جهان