فاوچی واکسن‌های کووید را خارق‌العاده خواند

هردو واکسن کووید-۱۹ از شرکت‌های مدرنا و فایزر، کلیه مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشته‌اند

دکتر فاوچی تاکید کرد که واکسن ها با عجله تولید نشده‌اند - JOEL SAGET / AFP

آنتونی فاوچی، بالاترین کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا، دو واکسن کووید-۱۹ را که در آزمایش‌ها موفق بوده‌اند، «خارق‌العاده» خواند.

او در اظهارات مفصلی درصدد برآمد افکار عمومی آمریکا را متقاعد کند که تولید واکسن کرونا با عجله صورت نگرفته است. دموکرات‌ها ماه‌ها در این مورد هشدار داده‌اند، هرچند تولید واکسن «فایزر» بخشی از برنامه دستگاه رهبری ترامپ برای مبارزه با کووید-۱۹ نبوده است.  

او ضمن اشاره به این که سرعت تولید واکسن «ایمنی آن را نادیده نگرفته» گفت: «واقعا می‌خواهم نگرانی‌ها را برطرف کنم.» 

آقای فاوچی گفت: «می‌خواهم این شبهه را که این (واکسن) به گونه‌ای با تعجیل تولید شده است، برطرف کنم. دو واکسن (کووید-۱۹) که یکی از سوی شرکت مدرنا و دیگری فایزر تولید شده است، کلیه مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشته‌اند و تاثیر آن‌ها فوق‌العاده است.» 

آقای فاوچی که شخصیتی مورد احترام است و اغلب در برنامه‌های خبری رسانه‌ها ظاهر می‌شود و تصویرش روی جلد مجلات مدام چاپ می‌شود، در گرماگرم افزایش تعداد بیماران و تلفات ویروس کرونا از مردم آمریکا خواست بابت کاهش روند گسترش بیماری کمک کنند.  

او گفت: «کمک در راه است… در انتظار رسیدن کمک که به زودی خواهد رسید، باید تدابیر مرتبط با حفظ سلامتی مردم را تشدید کنیم. در مورد قرنطینه کشور حرف نمی‌زنیم…اما اگر این کار را بکنیم، خواهیم توانست تا زمان دسترسی به واکسن، (روند گسترش ویروس) را کند کنیم.» 

اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تمایلی به قرنطینه ندارند. 

ده‌ها هزار نفر به دانشگاه‌ها می‌روند و مسابقات فوتبال همه هفته برگزار می‌شود. مردم سفر می‌کنند و به میخانه‌ها، مراکز ورزشی و رستوران‌ها می‌روند. نظرخواهی‌ها نشان می‌دهد نیمی از کشور با پوشاندن صورتشان که می‌تواند بالقوه از سرایت ویروس به آن‌ها جلوگیری کند، مخالفند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 جالب این جاست که دقایقی پیش ازآن، مایک پنس، معاون ریاست جمهوری گفت که رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ «از یک قرنطینه سراسری دیگر حمایت نمی‌کند». این اظهارات آقای ترامپ را با آقای بایدن، رئیس جمهور منتخب که او نیز دقایقی قبل از آن گفته بود قصد ندارد کشور را در قرنطینه بگذارد، در یک مسیر قرار داده است. 

آقای پنس گفت: «ما خواهان یک قرنطینه ملی نیستیم و آن را اعمال نمی‌کنیم. لازم نیست مدارس را تعطیل کنیم.» 

آقای بایدن و آقای پنس به رغم افزایش قابل توجه موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور مخالفت خود را برای اعمال دور دیگری از قرنطینه اعلام کرده‌اند. 

آقای پنس گفت آقای ترامپ به نیروی ضربتی کاخ سفید در مورد ویروس کرونا دستور تشکیل جلسه داده است. او همچنین در اظهاراتش به نظر می‌رسید به اندرو کومو، فرماندار نیویورک هم که در ارتباط با کووید-۱۹ در مقابل رئیس جمهور قرار گرفته است و دستور داده تا از روز سه‌شنبه مدارس این ایالت تعطیل شوند، حمله کرده است.   

آقای پنس گفت: «اما فرای آن، اقداماتی در حوزه‌های قانونی دیگر در گوشه و کنار کشور در ارتباط با تعطیلی مدارس صورت گرفته است.» 

دموکرات‌ها در بخش اعظم سال جاری آقای ترامپ را به دلیل آن چه «جدی نگرفتن ویروس کرونا به اندازه کافی» توصیف کرده‌اند، به باد انتقاد گرفته بودند، هرچند تصاویر همان دموکرات‌ها در روزهای اخیر در حوزه‌های انتخاباتی‌شان منتشر شد که از رعایت اصولی که خود مروج آن بوده‌اند سرباز زده‌اند. اما به رغم افزایش تعداد تلفات ناشی از کووید-۱۹ به ۲۵۱ هزار نفر، آقای پنس همچنان از موضع دونالد ترامپ دفاع می‌کند. 

آقای پنس در بیانیه‌ای گفت: «ما روند انتشار بیماری را کند کردیم. ما شاخص تعداد مبتلایان را پایین آوردیم. ما جان‌ها را نجات دادیم.» 

تلاش‌های دولت آقای ترامپ برای کاهش روند بیماری دوبار باشکست روبه‌رو شد که نتیجه آن افزایش قابل توجه موارد ابتلا در سراسر آمریکا بوده است. 

دکتر دبورا بریکس، یکی از اعضای نیروی ضربتی گفته است که دستگاه رهبری ترامپ اطلاعات بسیاری در مورد ویروس و گسترش آن در اختیار دارد. 

او گفت: «ما می‌توانیم (عملکرد) ویروس را حتی در نواحی کوچک دنبال کنیم.» 

اما معلوم نیست دولت چگونه درنظر دارد از داده‌های دقیقی که او روی جدول شاخص‌ها نشان داده است در جهت کاهش شیوع چشمگیر کووید-۱۹ استفاده کند.

© The Independent

بیشتر از جهان