عملکرد واکسن آکسفورد چگونه است؟

واکسن آکسفورد نشان داد که مانند واکسن‌های فایزر و مدرنا، هر دو پاسخ ایمنی آنتی‌بادی و همچنین سلول‌های تی (T) را ایجاد می‌کند

این نوع واکسن فقط از کدهای ژنتیکی ویروس استفاده می‌کند - JUSTIN TALLIS / AFP

واکسن آکسفورد در برابر ویروس کرونا، نتایج اولیه امیدوارکننده‌ای را در بین داوطلبان مسن‌تر نشان داده است. اینک با نمایش پاسخ ایمنی قوی در افراد بالای ۶۰ سال و داده‌های بعدی انتظار می‌رود که طی هفته‌های آینده وارد فاز نهایی و تعیین‌کننده کارآزمایی‌های بالینی شود. 

محققان یافته‌های خود را دلگرم‌کننده ارزیابی می‌کنند و می‌گویند که داوطلبان آزمایش‌های واکسن آکسفورد، پاسخ‌های ایمنی مشابهی را در سه گروه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال، ۵۶ تا ۶۹ و همچنین ۷۰ و بالاتر نشان داده‌اند. انتظار می‌رود داده‌های دیگر مبنی بر میزان کارآمدی این واکسن که از سوی شرکت آسترازنکا ساخته شده است، طی هفته‌های آینده مشخص شود. 

واکسن آکسفورد/آسترازنکا چگونه کار می‌کند؟ 

واکسن ChAdOx1 nCoV-19 nv در مرحله تولید از روش سنتی و مرسوم استفاده می‌کند - به عبارت دیگر: استفاده از نمونه ضعیف شده‌ای از ویروس برای آماده کردن بدن در برابر بیماری. 

این فناوری تاکنون برای تولید واکسن‌های آنفولانزا، زیکا، سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سایر بیماری‌ها استفاده شده است. در این مورد، یک نسخه بی‌خطر از ویروس که در شامپانزه‌ها ایجاد سرماخوردگی می‌کند از نظر ژنتیکی دستکاری شد تا از گسترش ویروس در انسان جلوگیری کند. واکسن با ورود به سلول، پروتئین اسپایک تولید کرده که این مساله در صورت بروز آلودگی فرد، سبب تولید پاسخ ایمنی و آمادگی بدن برای مبارزه با ویروس می‌شود. 

تفاوت واکسن آکسفورد با واکسن‌های فایزر و مدرنا چیست؟ 

در حالی که واکسن آکسفورد/آسترازنکا از روش‌های سنتی -بهره‌گیری از فرم ضعیف‌شده ویروس- استفاده می‌کند، فایزر و مدرنا از فناوری آران‌ای پیام‌رسان (mRNA) استفاده می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نوع واکسن فقط از کدهای ژنتیکی ویروس استفاده می‌کند. به سلول‌ها وارد می‌شود و به آن‌ها می‌گوید که آنتی‌ژنی تولید کنند که در ادامه از سوی سیستم ایمنی بدن شناسایی شود و بدن را برای مقابله با ویروس کرونا آماده کند. از آن جایی که در این فناوری نیازی به ویروس نیست،  واکسن‌های mRNA می‌توانند سریع‌تر تولید شوند. 

این واکسن چه نوع پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند؟ 

واکسن آکسفورد نشان داد که مانند واکسن‌های فایزر و مدرنا، هر دو پاسخ ایمنی آنتی‌بادی و همچنین سلول‌های تی (T) را ایجاد می‌کند. تقریبا هر واکسن موثری این دو پاسخ را در بدن داوطلبان ایجاد می‌کند. آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که از سوی سیستم ایمنی و در پاسخ به حضور یک عامل مهاجم خارجی (آنتی ژن) تولید می‌شوند. سلول‌های تی (T) نیز نوعی از گلبول‌های سفید هستند که سلول‌های میزبان آلوده را از بین می‌برند. 

آیا می‌توانیم واکسن را در مقیاس بزرگ تولید کنیم؟ 

انگلستان صد میلیون دوز از واکسن آکسفورد را سفارش داده است. میزانی که با توجه به این که واکسیناسیون باید در دو مرحله انجام شود، برای بیشتر جمعیت کشور کافی است. کیت بینگام رئیس کارگروه واکسن انگلستان گفت که او از این که این واکسن می‌تواند در مقیاس انبوه تولید شود مطمئن است. انگلستان همچنین خرید ۴۰ میلیون دوز واکسن فایزر/بایون‌تک و همچنین پنج میلیون واکسن مدرنا را تضمین کرده است.  

واکسیناسیون برای افراد مسن‌تر تا چه حد موثر است؟ 

محققان می‌گویند مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن آکسفورد-آسترازنکا نشان می‌دهد که پاسخ ایمنی مشابهی در بین داوطلبان جوان‌تر و داوطلبان مسن‌تر ایجاد شده است. یافته‌های اولیه که روز پنجشنبه منتشر شد، امیدواری‌ها را مبنی بر این که این واکسن می‌تواند از آسیب‌پذیرترین گروه‌های سنی محافظ کند تقویت کرد. 

این مساله به خصوص از اهمیت شایانی برخوردار است زیرا این امکان وجود دارد که افراد مسن‌تر که به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر، بیشتر در خطر ویروس قرار دارند، در مقایسه با افراد جوان‌تر،  پاسخ ایمنی موثری ندهند. 

داده‌های به دست آمده از واکسن فایزر در فاز سوم آزمایش نشانگراین است که واکسن در بین افراد بالای ۶۵ سال،  ۹۴ درصد کارآمد است. داوطلبان گروه‌های سنی بالاتر واکسن ChAdOx1 nCov-2019، همچنین عوارض جانبی کمتری را (که معمولا خفیف است) گزارش کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان