آخرین درگیری عمده ترامپ با دموکرات‌ها برایش چه سودی دارد

منابع مطلع می‌گویند او در فکر آن است که درسال ۲۰۲۴ برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا - SAUL LOEB / AFP

بابانوئل بعد از عبور از موانع امنیتی و آزمایش کرونا، وقتی از دودکش کاخ سفید پایین می‌رود چه خواهد دید؟ 

کارکنان کاخ سفیدرا خواهد دید که یخچال‌های دونالد ترامپ از غذا و کمدهایش را از ملحفه‌های تمیز پر می‌کنند با این احتمال که هفته پس از کریسمس به احتمال تعطیلی دولت دیگر نتوانند سر کارشان حاضر شوند.  

علت این است که کنگره آمریکا و رئیس جمهور باید نوعی لایحه هزینه‌های دولتی را تا روز ۱۱ دسامبر تصویب کنند. این تاریخی است که بودجه دولت از نظر فنی متوقف می‌شود اما همواره چند میلیون دلاری در قلک باقی می‌ماند که در طول تعطیلی دولت صرف هزینه‌های معمول شود. 

رهبران کنگره و مقامات کاخ سفید می‌گویند این بودجه عمدتا صرف اقلام مصرفی می‌شود. 

سناتور مک کانل (رهبر اکثریت در سنا) به خبرنگاران در کنگره گفت: «این امید من است و امیدوارم رهبر مجلس نمایندگان هم با من موافق باشد که بر سر یک مجموعه توافق و آن راتصویب کنیم. فکر می‌کنم کاخ سفید هم این را ترجیح می‌دهد.» 

نانسی پلوسی، رهبر مجلس نمایندگان نیز همین نکته را تایید کرد. او همان طور که خودش بارها یادآوری کرده است سال‌ها عضو کمیته هزینه‌ها در کنگره است و می‌داند لوایح مرتبط با آن باید تصویب شود. خانم پلوسی همچنین خودش را «استاد قانونگذاری» می‌نامد که می‌داند چگونه این موارد را به انجام برسند. 

او می‌داند. مک کانل هم می‌داند. 

آن‌ها این اقدامات را پیش از این هم انجام داده‌اند و مهم‌تر از همه با ترامپ، آن هم اغلب به قیمت آزردگی او. 

مارک مدوز، رئیس ستاد کاخ سفید و نماینده سابق کنگره می‌گوید آقای ترامپ مایل نیست یک بار دیگر در صدر تعطیلی دولت قرار گیرد. 

خواهیم دید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خاطرتان هست آخرین باری که ترامپ درصدد برآمد انگشتش را به سوی جنبه‌ای از عملکرد واشینگتن و دموکرات‌ها نشانه برود؟ او ترتیبی داد که دولت به مدت ۳۴ روز تمام تعطیل شود که در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه بود.  

اگر یادتان باشد ترامپ این اقدام را با علم به این انجام داد که می‌دانست بار دیگر در مقابل رای‌دهندگان قرار خواهد گرفت. 

این بار او در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که مدعی است در انتخابات تقلب شده است. تصمیم او برای تعطیلی دولت بیش از پیش توجه رسانه‌ها را به سوی او و تریبونش برای اقامه این اتهام که در انتخابات علیه او خدعه شده است، جلب خواهد کرد.  

ممکن است چند هفته دیگر شاهد بروز خشم دیگری از طرف رئیس جهمور باشیم. 

اما ممکن است این آخرین آن نباشد. 

قانونگذاران و کاخ سفید همچنین باید راهی برای تصویب یک لایحه مرتبط با سیاست‌های دفاعی وزارت دفاع بیابند که به گفته دموکرات‌ها و برخی اعضای جمهوری‌خواه باید دست کم شامل ترتیباتی باشد که نام ژنرال‌های ارتش جنوب آمریکا را دردوره جنگ‌های داخلی از پایگاه‌های ارتش حذف کند. 

دونالد ترامپ همچنان برای جلب نظر موافق هواداران راست‌گرایش، به شدت با چنین اقدامی مخالف است. 

منابع مطلع می‌گویند او در فکر آن است که درسال ۲۰۲۴ برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. موضوع اسامی ژنرال‌های ارتش جنوب به او امکان می‌دهد در جبهه راست‌گرایان بماند و هواداران خود را حفظ کند. چند شخصیت ارشد جمهوری‌خواه نیز درصدد آن‌اند که با استفاده از «راه ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کنند. به همین دلیل آقای ترامپ باید همچنان از سایرین یک سرو گردن بلند‌تر بایستد.  

در واقع سؤال این جاست که چرا آقای ترامپ چنین علنی با دموکرات‌ها بر سر این مساله درگیر شده است؟ پاسخ این که این جریان برای او تبلیغی است رایگان در رسانه‌ها برای مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۴.  

در حال حاضر واشینگتن به گونه‌ای وهم‌آور آرام است. همه وقایع در دادگاه‌های سراسر کشور می‌افتد. اما این روند با بازگشت کنگره از تعطیلات عید شکرگزاری عوض خواهد شد. 

خوب است که کسی در تعطیلات جاری چندان سفر نرفته است. 

ما ماه آینده هم این جا خواهیم بود مگر آن که ترامپ واقعا تسلیم شده باشد و برخلاف تمام غریزه‌ها و تمایلاتش تصمیم بگیرد که دو مبارزه دیگر را با دموکرات‌ها که از آن‌ها به شدت متنفر است، ادامه ندهد.

© The Independent

بیشتر از جهان