عمران‌ خان در تلاش برای کسب اعتماد افغان‌ها

نخست‌وزیر پاکستان، این کشور را نیز قربانی ناامنی دانست

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان مقابل کاخ ریاست جمهوری افغانستان در کابل افغانستان- REUTERS/Mohammad Ismail

لحن عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان در دیدارش از کابل ملایم و آشتی‌جویانه بود. نخست‌وزیر پاکستان در میان تدابیر شدید امنیتی، روز پنجشنه وارد شهر کابل شد. برای پذیرایی از عمران خان، شهر کابل در تعطیل رسمی قرار گرفت. تقریبا تمامی مسیر‌ها به سوی منطقه سبز کابل که ارگ ریاست جمهوری نیز در آن قرار دارد، مسدود شده بود. مراسم رسمی استقبال از نخست‌وزیر پاکستان در داخل ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

عمران‌خان در نشست خبری مشترک با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت که پس از پنجاه سال که آرزوی دیدار کابل را داشته است، حالا به آرزویش رسیده است. نخست‌وزیر پاکستان محور سخنرانی خود را بر مساله صلح افغانستان متمرکز کرده بود. او گفت دغدغه پاکستان نیز صلح در افغانستان است و این کشور از هر تلاشی برای تامین صلح در افغانستان حمایت می‌کند. عمران‌خان گفت که او به کابل برای ایجاد اعتماد و رابطه بیشتر و مستحکم‌تر آمده است و اگر افغانستان نیاز به کمک بیشتر داشته باشد، حاضرند بیشتر از حد نیاز به افغانستان کمک کنند. نخست‌وزیر پاکستان همچنین گفت در سه روز گذشته با وزیر تجارت این کشور بر سازوکار تقویت تجارت و حمل‌ونقل گفت‌وگو کرده است و در تلاش‌اند تا زمینه افزایش روابط تجاری میان دو کشور را میسر کنند. آقای غنی نیز در سخنرانی‌اش سفر عمران‌خان به کابل را تاریخی و باارزش عنوان کرد. او گفت روابط میان پاکستان و افغانستان برای ثبات دو کشور و ارتباط منطقه‌ای بسیار مهم است. آقای غنی همچنین گفت که تلاش مشترک میان افغانستان و پاکستان غلبه بر بی‌اعتمادی است که باعث سردی روابط میان این دو کشور شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر عمران‌خان به افغانستان در یک مقطع حساس تاریخی صورت می‌گیرد. افغانستان در بحبوحه مذاکرات صلح قطر با خشونت بیش از حدی روبه‌رو است. مذاکرات نیز با گذشت بیش از دو ماه از آغاز آن نتوانسته کوچک‌ترین پیشرفتی داشته باشد. در چنین اوضاعی درخواست افغانستان از پاکستان این است که در روند صلح افغانستان به صورت صادقانه‌تر برخورد کند. دولت افغانستان، پاکستان را حامی اصلی گروه طالبان می‌داند و به این باور است که نفوذ نهاد اطلاعات پاکستان بر گروه طالبان در حدی است که بتواند آنان را مجبور کند تا به روند صلح در افغانستان به صورت جدی توجه کنند. هرچند کشور پاکستان بار‌ها این ذهنیت را اشتباه خوانده و اعلام کرده است که هیچ گونه نفوذی بر طالبان ندارد. اما واقعیت این است که سازمان اطلاعاتی پاکستان، می‌تواند نقش قدرتمندی برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره و تداوم این روند داشته باشد. با این حال نگرش هندمحور پاکستان در قبال افغانستان باعث شده است تا این کشور، طالبان را که به عنوان نیروی نیابتی خود در افغانستان می‌داند، به همین سادگی وارد روند صلح افغانستان نکند. پاکستان توقع دارد تا افغانستان روابطش را با هند در پایین‌ترین حد لازم نگه دارد و در این رابطه بیشتر به دیدگاه‌های پاکستان نزدیک باشد. همین چند روز قبل سخنگوی ارتش پاکستان در اظهاراتی دولت افغانستان را متهم کرد که برای هند این زمینه را میسر کرده است تا مخالفان پاکستان را در داخل خاک این کشور مورد حمایت قرار بدهد. دولت افغانستان این اظهارات سخنگوی ارتش پاکستان را رد کرد و گفت دولت افغانستان به هیچ کشوری این حق را نمی‌دهد که از خاک این کشور علیه کشوری دیگر استفاده کند. این بی‌اعتمادی میان دو کشور باعث شده بود تا روابط افغانستان –پاکستان در پایین‌ترین حد خود قرار بگیرد. حالا سفر نخست وزیر پاکستان دوباره این امیدواری‌ها را در میان محافل سیاسی به وجود آورده است که فصل جدیدی از روابط میان این دو کشور به وجود بیاید. البته افغانستان همچنان از دولت پاکستان توقع دارد که تلاشش را برای نتیجه‌بخشی مذاکرات قطر بیشتر کند. چیزی که به احتمال زیاد در گفت‌وگو میان اشرف غنی و عمران‌خان حتما مطرح شده است.

بیشتر از