حسین دهقان: حمله احتمالی به ایران می‌تواند به «جنگ تمام‌عیار» منجر شود

وزیر دفاع سابق ایران می‌گوید، انفجار تیر ماه گذشته در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز «خرابکاری صنعتی» بود

حسین دهقان وزیر سابق دفاع ایران- عکس از تسنیم

حسین دهقان، وزیر دفاع سابق و از مشاوران رهبر جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی، می‌گوید هر گونه حمله احتمالی آمریکا به ایران می‌تواند به یک «جنگ تمام‌عیار» در سطح منطقه خاورمیانه منجر شود.

این فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که از او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران یاد می‌شود، این هشدار را در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس عنوان کرد.

وی در این مصاحبه که گزارش آن روز پنجشنبه منتشر شده است، با بیان این که ایران از بحران استقبال نمی‌کند و به دنبال آغاز جنگ نیست گفت، «در عین حال به دنبال مذاکره، صرفا برای انجام مذاکره هم نیستیم.»

رویارویی ایران و آمریکا، که بیش از چهار دهه است روابط دیپلماتیک ندارند و روابط پرتنش آنها بارها تا مرز درگیری نظامی پیش رفته است، پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ وارد مرحله جدیدی از تنش شد.

دونالد ترامپ چند ماه پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی خارج شد و با هدف رسیدن به یک توافق جدید، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.

واشنگتن می‌گوید تهران با ادامه برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده منطقه‌ای اش روح برجام را نقض کرده و برای رسیدن به یک توافق فراگیرتر که این موارد در بر بگیرد، باید تن به مذاکره دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران در این مدت حاضر به مذاکره دوباره بر سر برنامه هسته‌ای و همچنین برنامه موشکی بالیستیک و مسائل نظامی خود نشده و گفته است با وجود ماندن در برجام، محدودیت‌های مندرج در آن را رعایت نخواهد کرد.

آقای دهقان در گفت‌وگوی خود با آسوشیتدپرس انفجار تیر ماه گذشته در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز را «خرابکاری صنعتی» توصیف کرده و گفته «آنهایی که مسئول نصب تجهیزات بودند، ممکن است تغییراتی در آنجا اعمال کردند که منجر به انفجار شد.» وی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران چند روز پس از حادثه گفته بود که بررسی‌های امنیتی خرابکارانه بودن آن را تایید می‌کند، اما چگونگی آن در زمان مناسب اعلام خواهد شد. برخی رسانه‌های خارجی، مانند روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، اسرائیل را پشت آن حادثه دانسته‌اند. اما اسرائیل، که جمهوری اسلامی را بزرگترین تهدید علیه خود می‌داند، به طور رسمی این اتهام را رد یا تایید نکرده است.

این فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه پاسداران همچنین تاکید کرده است هرگونه مذاکره با غرب نمی‌تواند شامل برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، که او آن را «بازدارنده» توصیف می‌کند، باشد.

این نظامی ۶۳ ساله در این مصاحبه خود را «ملی‌گرا» و بدون «گرایش متعارف سیاسی» معرفی کرد و گفت یکی از افراد متعددی است که احتمالا برای انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در ایران داوطلب خواهد شد.

ایران پس از انقلاب تاکنون یک رئیس جمهوری نظامی نداشته است؛ اما اصولگرایان در چند سال اخیر علنا این موضوع را مطرح کرده‌اند که باعث بروز نگرانی‌هایی از ایجاد یک دیکتاتوری نظامی در کشور شده است.

بیشتر از