واکسن کرونا ممکن است برای کودکان مفید نباشد

تولید واکسن مناسب برای کودکان روندی پیچیده‌تر از واکسن بزرگسالان دارد

سیستم ایمنی کودکان با توجه به گروه سنی‌ای در آن قرار دارند با بزرگسالان متفاوت است- REUTERS/Dado Ruvic

با وجود اخبار مثبتی که اخیراً توسط شرکت‌های داروسازی در مورد اثربخشی واکسن‌هایی اعلام شده که برای مقابله با ویروس کرونا تولید کرده‌اند، کارشناسان معتقدند دستیابی به یک واکسن مؤثر کرونا به‌ویژه برای کودکان ممکن است مدتی طول بکشد.

وب‌سایت کلینیک کلیولند که در زمینه‌های پزشکی تخصص دارد، به نقل از فرانک اسپر، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان نوشت: «جهان نیاز به کنترل اپیدمی کرونا با یک واکسن مؤثر دارد که در اسرع وقت قابل‌استفاده برای بزرگسالان و کودکان باشد اما بیشتر تولیدکنندگان واکسن در حال حاضر روی بزرگسالان تمرکز دارند.»

اسپر استراتژی شرکت‌های دارویی را متمرکز بر تأمین واکسن به بزرگسالان دانست زیرا داده‌ها، شیوع علائم شدید بیماری کووید۱۹ در بزرگسالان را بسیار بیشتر از کودکان نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد که این موضوع این واقعیت را نفی نمی‌کند که گروه‌های سنی جوان به ویروس کرونا آلوده نیستند، اما به‌رغم موارد نادری از عفونت‌های جدی مربوط به ویروس کرونا در آن‌ها، این گروه سنی مقاومت بیشتری در برابر بیماری نشان می‌دهند .

اسپر افزود که موانع بسیاری نیز وجود دارد که مانع از شرکت کودکان در آزمایش‌های بالینی می‌شود، از جمله قوانین سخت‌گیرانه‌ای که پروتکل‌های پیچیده‌ای را برای اطمینان از حفظ سلامت کودکان در نظر گرفته است و روند طولانی‌تری باید طی شود تا کودکان در چنین آزمایش‌هایی مشارکت داده شوند. همچنین انتقال به مرحله تولید واکسن برای کودکان پیچیده‌تر و محافظه‌کارانه‌تر از واکسن بزرگسالان است.

یک سیستم ایمنی متفاوت

سیستم ایمنی کودکان با توجه به گروه سنی‌ای در آن قرار دارند با بزرگسالان متفاوت است و همین موضوع سبب می‌شود دانشمندان هنگام ارزیابی واکسن برای کودکان به داده‌ها و تحقیقات بیشتری نیاز داشته باشند.

اسپر برای نشان دادن این نکته مثالی را ذکر کرد. وی گفت که واکسن آنفلوانزای فصلی سالی یک بار به کودکان ۶ ماهه یا بزرگ‌تر تزریق می‌شود، اما برخی از کودکان بین ۶ ماه تا ۸ سال ممکن است به دلیل پاسخ متفاوت سیستم ایمنی بدن به دو دوز نیاز داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسپر گفت: «ما نمی‌توانیم بگوییم كه سیستم ایمنی كودكان در هر سنی یکسان است و بنابراین برای تولید هر واكسنی برای این گروه سنی باید این واقعیت را در نظر بگیرد.»

روز گذشته شرکت فایزر اعلام کرد كه واكسنی که به کمک  شرکت بیون‌تک آلمان ساخته‌ است، به میزان ۹۵ درصد برای مقابله با ویروس کرونا مؤثر است و استانداردهای ایمنی لازم را برای اخذ تأییدیه از مقامات پزشكی برای استفاده «اضطراری» دارد.

تجزیه و تحلیل اثر نهایی واکسن طی ۲۸ روز از اولین دوز مصرف، ۹۵ درصد بوده است که بالاتر از میزان اعلام شده در هفته گذشته برای مرحله سوم آزمایش‌های بالینی این واکسن بود.

این واکسن در گروه سنی بالای ۶۵ سال، ۹۴ درصد اثربخشی نشان داده است و هیچ‌گونه نگرانی جدی در زمینه ایمنی گزارش نشده است. تنها ۲ درصد از ۴۳۰۰۰ نفری که در این آزمایش‌ها شرکت کرده بودند، پس از تزریق، علائم سردرد را گزارش کردند که البته می‌تواند ناشی از استرس و فشار عصبی باشد.

این واکسن اسیدهای نوکلئیکی ایجاد می‌کند که سلول‌های بدن انسان را تحریک می‌کند تا پروتئین‌های مشابه ویروس تولید کنند و این پروتئین‌ها باعث پاسخ ایمنی بدن انسان در برابر ویروس کرونا می‌شوند.

بیشتر از جهان