استرالیا به دلیل رفتار نظامیانش از مردم افغانستان عذرخواهی کرد

گزارش‌ها حاکی از آن است که سربازان استرالیایی ۳۹ شهروند افغان را به قتل رسانده‌اند

ژنرال انگوس کمپ‌بیل، رییس ستاد کل نیروی دفاعی استرالیا در یک کنفرانس خبری از مردم افغانستان عذرخواهی کرد - Mick Tasikas / POOL / AFP

رییس ستاد کل نیروی دفاعی آسترالیا امروز ۲۹ آبان‌ماه به دلیل ارتکاب «جنایات جنگی» و «کشتار غیرقانونی» مردم افغانستان توسط عده‌ای از سربازان نیروی ویژه این کشور «صمیمانه و بدون قیدوشرط» از مردم افغانستان عذرخواهی کرد.

این عذرخواهی با توجه به انتشار گزارش بازرس کل ارتش استرالیا از جنایات جنگی سربازان کشور در افغانستان صورت گرفت.

ژنرال انگوس کمپ‌بیل، در یک کنفرانس خبری گفت: «به نمایندگی از نیروی نظامی استرالیا، به دلیل هر عمل خلافی که از سربازان استرالیایی سرزده آشکارا و از صمیم قلب از مردم افغانستان عذرمی‌خواهم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش بازرس کل نیروی دفاعی آسترالیا درباره اتهام‌های جنایات جنگی توسط سربازان نیروی خاص ارتش در افغانستان، با استفاده از بیش از ۴۰۰ مصاحبه با شاعدانی عینی و ده‌ها هزار سند تهیه شده است.

این گزارش با استناد به شواهد معتبر، از کشتار غیرقانونی و ارتکاب جرایم جنگی توسط عده‌ای از سربازان نیروی ویژه هوایی آسترالیا حکایت دارد که در پناه فرهنگ رازداری و جعل صورت گرفته است.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که ۲۵ سرباز کنونی و پیشین نیروی ویژه هوایی استرالیا در دوران ماموریت در افغانستان، در جنایت‌های عمده‌ای به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش داشته‌اند.

این گزارش حاکی از آن است که ۳۹ شهروند افغان توسط این سربازان کشته شده‌اند. بیشتر این افراد اسیران جنگی و تعداد کمی از آنها غیرنظامی بوده‌اند.

قاضی پاول بررتون تحقیقات برای تهیه این گزارش را در سال ٢٠۱٦ آغاز کرده‌بود.

بیشتر از جهان