سازمان ملل: افغانستان بیشترین مهاجر را در سطح جهان دارد

«جنگ و درگیری عامل مهاجرت گسترده افغان‌ها است»

دختر مهاجر افغان در اردوگاه پناهندگان در یونان-LOUISA GOULIAMAKI / AFP

فلیپو گراندی، نماینده عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در کابل گفت، جنگ و درگیری باعث شده است که افغانستان در میان بقیه کشورها، بیشترین مهاجر را در جهان داشته باشد.

فلیپو گراندی، می‌گوید: «به دلیل جنگ و درگیری، افغانستان در زمره کشورهایی قرار دارد که بیشترین مهاجر را در سطح جهان دارد.»

آقای گراندی، تامین صلح را در افغانستان زمینه‌ای برای بازگشت مهاجرین افغان به کشورشان می‌داند و می‌گوید: «موفقیت روند صلح بین‌افغانی و تامین صلح در افغانستان، زمینه برگشت داوطالبانه مهاجرین افغان را به کشورشان فراهم می‌کند، چون بحث بازگشت مهاجرین افغان به افغانستان با موفقیت روند صلح پیوند نزدیکی دارد. کشورهای مهاجرپذیر منطقه به ویژه ایران و پاکستان به منظور فراهم‌سازی زمینه برگشت داوطلبانه مهاجرین افغان به کشورشان باید بیش از پیش در زمینه تامین صلح و ثبات در افغانستان همکاری کنند.»

در این دیدار عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان از همکاری‌های کمیساری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان قدردانی کرد و گفت: «مردم افغانستان یک‌پارچه از روند صلح بین‌افغانی حمایت می‌کنند و نیز موفقیت روند صلح زمینه برگشت داوطلبانه و با عزت مهاجرین را فراهم می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای عبدالله افزود: «در مدتی که اوضاع در افغانستان آرام بود، میلیون‌ها مهاجر از کشورهای منطقه و جهان دوباره به کشور برگشتند.»

الهام نوید، جوان افغانی که سال گذشته از راه قاچاق به ایران رفته بود می‌گوید: «در کشور ما سال‌ها است که جنگ جریان دارد. این جنگ باعث شده است که کار و بار از بین برود و جان مردم در خطر بیفتتد. جنگ مردم را مجبور کرد که برای پیدا کردن لقمه‌ای نان و زنده نگه‌داشتن خود و فامیل‌شان به کشورهای ایران، پاکستان و کشورهای اروپایی بروند. شماری در مسیر راه کشته شدند و شمار دیگر هم به هدفی که دارند نرسیدند. من آرزو دارم که جنگ در کشور ما پایان یابد و صلح تامین شود تا همه افغان‌ها دوباره به کشورشان برگردند و در خاک خود زندگی کنند.»

رامش خواجه‌زاده، پس از آن که از راه قاچاق به ترکیه رفته بود دوباره به افغانستان برگشت و روایت می‌کند: «در سال‌های اخیر جنگ، حملات انتحاری و انفجاری در افغانستان به ویژه کابل افزایش یافت. من تصمیم گرفتم که فرار کنم و خود را به کشورهای اروپایی برسانم، حال در ترکیه زندگی می‌کنم و کار و بارم همان‌جا است، اما دلم در افغانستان. خداوند هرچه زودتر بساط جنگ و بدبختی را از کشورم دور کند تا دوباره و برای همیشه برگردم.»

مصطفی امیری، شهروند افغان که به دلیل جنگ از افغانستان فرار کرده است و در حال حاضر بدون آنکه سرنوشتش معلوم باشد در آلمان زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایندیپندنت فارسی گفت: «دعا می‌کنم که هرچه زودتر صلح در کشور ما تامین شود و ما هم بتوانیم مانند سایر شهروندان کشورهای دیگر در کشور خود زندگی کنیم. واقعا برای کشور و مردمم دلتنگم. شما شاهد باشید اگر صلح تامین شود و ترس مردم از بین برود، اکثریت افغان‌هایی که در کشورهای خارجی‌اند، دوباره به افغانستان برمی‌گردند، این خواست تک تک افغان‌ها است.»

فهیم سیرت، افغان مهاجری که در یونان زندگی می‌کند به خبرگزاری ایندیپندنت گفت: «باور کنید که شب و روز خبرها را تعقیب می‌کنم که نتیجه مذاکرات صلح به کجا می‌رسد. نه تنها من که همه مهاجرین در این‌جا دعا می‌کنند که مذاکرات صلح نتیجه داده و صلح سراسری تامین شود و دوباره به کشور خود برگردیم و با عزیزان خود زندگی کنیم خداوند ما را به این آرزو برساند که انشاءالله می‌رسیم.»

چندین دهه جنگ و درگیری در افغانستان باعث شده است که شهروندان برای نجات جانشان راهی کشورهای خارجی شوند و در آن جا به زندگی خود ادامه بدهند.

پس از سال ۲۰۰۱ و باز شدن صفحه تازه در افغانستان، فرار شهروندان افغان برای نجات جان‌‌شان به کشورهای خارجی کمتر شد و برگشت آنان از کشورهای اروپایی به افغانستان افزایش یافت، اما بار دیگر افزایش جنگ و خشونت‌ها در این کشور به ویژه سال‌های اخیر باعث شده است که افغان‌ها به هر طریق ممکن، سرزمین پدری‌شان را ترک کنند و به کشورهای خارجی بروند. این مهاجرت و فرار از جنگ در حال حاضر بار دیگر شدت گرفته است.

که در حال حاضر، بسیاری از مهاجرین افغان که بابت جنگ به ایران، پاکستان و کشورهای دیگر مهاجرت کردند، امیدوارند تا صلح تامین شده و دوباره به افغانستان برگردند.

بیشتر از