تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای از سرگیری روابط با اسرائیل

تعهد اسرائيل به پایبندی به توافق‌نامه‌های امضاشده با تشکیلات خودگردان فلسطین

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

پس از این‌که حدود شش ماه پیش، سازمان آزادی‌بخش فلسطین در اعتراض به تصمیم اسرائيل برای الحاق یک سوم از سرزمین‌های کرانه باختری، روابط و همکاری‌های خود را با تل‌آویو به حالت تعلیق در آورد، اکنون تشکیلات خودگردان فلسطین قصد دارد بار دیگر روابط خود را با اسرائيل از سرگیرد.

البته تشکیلات خودگردان فلسطین زمانی آمادگی خود را برای از سرگیری روابط با اسرائيل ابراز داشت که تل‌آویو با ارسال نامه‌ای رسمی به فلسطین، تعهد خود را به کلیه‌ای توافقنامه امضاشده با سازمان آزادی‌بخش فلسطین، از جمله توافق اسلو و سایر توافق‌های بعدی مربوط به هماهنگی‌های امنیتی، اقتصادی، مدنی و قانونی با جانب فلسطینی اعلام کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را از دریافت این نامه که "به عنوان پیروزی چشمگیر و بزرگی برای رهبری فلسطین به شمار می‌رود"، اطلاع داد. اهمیت اساسی نامه مزبور این است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای نخستین بار به تمام توافقنامه‌های امضا شده با سازمان آزادی‌بخش فلسطین اعتراف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه، حسین الشیخ ، رئیس هیئت امور مدنی فلسطین (که مسئولیت ارتباط با اسرائیل را بر عهده دارد)، گفت که این پیام "به معنای پایان چشم انداز رئیس جمهور دونالد ترامپ برای صلح، از جمله طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل است." وی افزود: این موفقیت بزرگ، به دنبال "مقاومت و ایستادگی رهبری فلسطین علی‌رغم فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی" به دست آمده است. حسن الشیخ خاطرنشان کرد که دولت بعدی ایالات متحده به ریاست جو بایدن "مسیر بازگشت روابط با واشنگتن را هموار خواهد کرد و مقدمه‌ای برای پایان دادن به مرحله فشار سیاسی و محاصره مالی بر تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود." وی افزود که تحولات آینده زمینه آغاز روند سیاسی جدیدی تحت نظارت جامعه جهانی که منجر به تأسیس کشور مستقل فلسطین در محدوده مرزهای ۱۹۶۷، ‌شود را فراهم خواهد کرد.

قابل ذکر است که وجود تشکیلات خودگردان فلسطین، به روابط امنیتی، اقتصادی و مدنی با اسرائیل بستگی دارد، زیرا کنترل مرزها، گذرگاه‌ها و تمام جزئیات زندگی فلسطینی‌ها توسط تل‌آویو باعث می‌شود تا روابط میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین، ساختاری باشد.

از سوی دیگر، فلسطینی‌ها نسبت به پیروزی بایدن که مخالف طرح صلح ترامپ بوده و تمایل خود را برای برقراری روابط با سازمان آزادی‌بخش فلسطین و از سرگیری حمایت مالی فلسطین اعلام داشته است، ابراز خشنودی می‌کنند.

در همین حال، محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین در یک جلسه گفت‌وگو که " ایندیپندنت عربی" نیز در آن حضور داشت، گفت که پس از دریافت نامه رسمی و تأکید اسرائیل بر پایبندی به تمام توافقنامه‌های امضاشده میان دو طرف، دولت فلسطین تصمیم گرفت روابط خود را با تل‌آویو از سرگیرد.

عصمت منصور، کارشناس امور اسرائیل، معتقد است که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دچار شدن تشکیلات خودگردان فلسطین به بحران وجودی به دلیل قرار گرفتن در محاصره مالی، نقش اساسی در تصمیم فلسطین برای برقراری روابط با اسرائيل ایفا کرد. وی افزود که مسیر از سرگیری روابط فلسطین با دولت جدید ایالات متحده،"تنها از طریق روابط با اسرائیل می‌تواند هموار ‌شود."

از سوی دیگر، جهاد حرب، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، گفت: "متوقف شدن احتمال اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل و دور شدن کابوس تحمیل طرح صلح ترامپ، عمده‌ترین دلایل و انگیزه‌های بود که فلسطینیان را به سوی از سرگیری روابط با اسرائیل سوق داد." وی افزود: "شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و شرط امارات متحده عربی برای متوقف کردن طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری، باعث شد تل‌آویو در مورد تصمیم‌های خود با فلسطینیان تجدید نظر کند و در صدد از سرگیری همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین شود."

© IndependentArabia