ترامپ، دستور کاهش نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان را صادر کرد

در دو ماه آینده تعداد نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان به ۲۵۰۰ نیرو کاهش می‌یابد

دونالد ترامپ در جمع نیرو‌های آمریکایی در افغانستان، ۲۸ نوامبر ۲۰۱۹-Olivier Douliery / AFP

با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تا دو ماه دیگر شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان از چهارهزار و ۵۰۰ نیرو به دو هزار و ۵۰۰ نیرو کاهش می‌یابد. تعداد نیروهای آمریکایی در عراق نیز به ۲ هزار و ۵۰۰ نیرو محدود خواهد شد.

خروج نیروهای آمریکایی از جنگ‌های بی‌امان خاورمیانه از جمله اولویت‌های دولت ترامپ بود که بخش عمده‌ای از آن تا کنون محقق شده است.

کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا ضمن تایید این خبر گفت که تعداد نیروهای آمریکایی در عراق نیز از سه هزار نیرو به دو هزار و ۵۰۰نیرو کاهش می‌یابد.

به گفته میلر روند کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان همزمان و در دو ماه پیش رو اتفاق می‌افتد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم نگرانی‌هایی را نیز در بین سناتورهای جمهوریخواه به دنبال داشته است. برخی از آنها بر این باورند که با کاهش حضور نیروهای آمریکایی در این کشورها، نگرانی‌های امنیتی نسبت به قدرت گرفتن دوباره نیروهای شبه‌نظامی بیشتر می‌شود.

در اروپا نیز دبیرکل ناتو در مورد خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی از افغانستان هشدار داده است.

گزارش آسوشیتدپرس نیز حاکی از آن است که برخی مقامات نظامی امریکا ترامپ را به حفظ نیروها در عراق و افغانستان ترغیب می‌کنند.

اما ترامپ بر این باور است حضور نیروهای آمریکایی در بحران‌های بی‌پایان خاورمیانه ضرورتی ندارد و بسیاری از آنها باید برای کریسمس به خانه بازگردند.

همزمان با تایید صدور دستور کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان از سوی رابرت اوبرایان،‌ مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، چهار حمله راکتی در منطقه سبز بغداد انجام شد.

برخی مقامات پنتاگون به اسکای‌نیوز گفتند که این حمله‌ها از سوی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی انجام شده است.

تهران این اتهام‌ها را نمی‌پذیرد اما شماری از تحلیلگران بر این باورند که با کاهش حضور نیروهای آمریکایی در دو کشور همسایه ایران، نفوذ جمهوری اسلامی در این کشورها بار دیگر افزایش می‌یابد.

بیشتر از جهان