نخستین مورد ابتلا به کرونا، یک سال پیش چنین روزی؟

اسناد فاش شده ممکن است تاریخچه همه‌گیری را تغییر دهد

به نظر می‌رسد اواخر دسامبر سال گذشته بود که پزشکان چینی  متوجه شدند که با یک بیماری جدید سروکار دارند - Hector RETAMAL / AFP

یک سال پیش، با ثبت اولین مورد ابتلای انسان به ویروس جدید کووید-۱۹، آغاز یک دوره همه‌گیری جهانی رقم خورد که تا به امروز ۱.۳۳ میلیون نفر در سراسر جهان را کشته و بیش از ۵۵ میلیون نفر را مبتلا کرده است.

بر اساس داده‌های دولت چین، اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹، چند هفته پیش از اعلام رسمی بیماری جدید از سوی مقامات، به ثبت رسید.

اسنادی که پیش‌تر در سال جاری مورد بررسی روزنامه «ثاوت‌چاینا مورنینگ‌پست» قرار گرفت، نشان دادند که این تاریخ بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی دولت چین به ثبت رسیده است.

اولین بیمار مبتلا (که «بیمار صفر» نامیده می‌شود) ظاهرا یک فرد ۵۵ ساله مقیم هوبی بوده، ولی این موضوع هنوز به طور رسمی تأیید نشده است.

در عین حال، دولت چین تا روز ۸ دسامبر ۲۰۱۹، ابتلا به ویروس کرونا را به طور رسمی اعلام نکرد و از آن موقع تاکنون، به خاطر تلاش برای مخفی نگه‌داشتن ویروس در هفته‌های ابتدایی شیوع آن، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسناد به بیرون درز کرده دولت، هنوز انتشار عمومی نیافته‌اند. ولی دانشمندان اطلاعات ارزشمندی را درباره مراحل اولیه شیوع ویروس، که عموما تصور می‌شود از حیوان به انسان رسیده، به دست آورده‌اند.

از وقتی که اپیدمی اولین‌بار در ماه ژانویه در ووهان گزارش شد، دانشمندان تلاش کرده‌اند از طریق اولین مبتلایان و هر مورد ثبت نشده دیگری، منشاء اصلی ویروس را پیدا کنند.

مقامات چینی در مقطعی از سال گذشته، دست‌کم ۲۶۶ نفر را شناسایی کردند که به کووید-۱۹ مبتلا شده و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار داشتند.

با توجه به مصاحبه‌هایی که با جامعه پزشکی آگاه صورت گرفته، فقط اواخر دسامبر بود که پزشکان چینی ظاهرا متوجه شدند که با یک بیماری جدید سروکار دارند.

اعضاء پزشکی در ووهان تا پایان سال گذشته، ده‌ها بیماری را مورد مداوا قرار دادند که از چیزی شبیه به ذات‌الریه با علتی نامعلوم رنج می‌بردند. این بیماران با مشکلات متعددی از جمله تب شدید، سرفه و سختی در تنفس مواجه بودند.

هیچ یک از ۹ موردی که در ماه نوامبر گزارش شدند، به عنوان «بیمار صفر» ثبت نشدند، و بنابر روزنامه پست، ممکن است مواردی هم گزارش شده باشند که پیش از این تاریخ ثبت شده، مبتلا شدند.

اسنادی که به دست این روزنامه رسیده حاکی از آن است که از لحظه‌ای که فرد ۵۵ ساله اهل هوبی، در روز ۱۷ نوامبر، مبتلا به کرونا تشخیص داده شد، یک تا پنج مورد جدید ابتلا به این ویروس، تا یک ماه هر روز، به ثبت می‌رسید.

تا ۱۵ دسامبر، ۲۷ مورد ثبت شد و اولین آمار دو رقمی در روز ۱۷ سپتامبر به ثبت رسید. مطابق این اسناد، تا ۲۰ دسامبر، تعداد کل موارد قطعی ابتلا، به ۶۰ نفر رسید.

روز ۲۷ دسامبرو در زمانی که بیش از ۱۸۰ نفر مبتلا شده بودند، ژانگ جیزیان، پزشکی از مجتمع بیمارستانی پزشکی چینی و غربی در استان هوبی، به مقامات بهداشتی چین خبر داد که بیماری جدید، یک ویروس کرونای نوین است.

آقای جیزیان بعدها در ماه آوریل، به خبرگزاری دولتی چینی شینهوآ گفت که بیماری «شبیه به آنفلوآنزا یا ذات‌الریه معمولی به نظر می‌رسید.» تا روز نخست ژانویه ۲۰۲۰، تعداد قطعی موارد ابتلا ۳۸۱ نفر بود.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین، روز ۸ دسامبر اتفاق افتاده است، ولی این نهاد بین‌المللی خودش به ردگیری بیماری نپرداخت و به اطلاعات ارائه شده توسط خود کشورها، اکتفا کرد.

در عین حال، مطابق یک سری اسناد بحث‌برانگیزتر و بر اساس گزارش مجله پزشکی «لاسنت»، اولین بیمار در تاریخ اول دسامبر و در بیمارستان جینینتان ووهان حضور داشته است؛ در حالی که پزشکان ووهان گفته‌اند تا اواخر دسامبر از این بیماری خبر نداشتند.

تا اواسط ژانویه، مسئولین حوزه بهداشت در ووهان هنوز ادعا می‌کردند که فقط ۴۱ مورد ابتلا به ویروس کرونا تأیید شده است.

در جایی دیگر، دانشمندان کشف کرده‌اند که ویروس کرونا در ایتالیا، ماه‌ها پیش از زمانی که خبر شیوع آن در کشور پیچید، آغاز شده بود.

در یک تحقیق جدید، پادتن‌های کووید-۱۹ در نمونه‌های خونی کشف شده است که به سپتامبر سال گذشته برمی‌گردد.

آنها می‌گویند این یافته‌ها «ممکن است تاریخچه همه‌گیری را تغییر دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان