جلسه غیررسمی بایدن و هریس با کارشناسان امنیت ملی

انتقال قدرت زمان‌بر است

دموکرات‌ها و تعدادی از جمهوری‌خواهان فشار آورده‌اند که با تأیید پیروزی بایدن در انتخابات، امکان حضور او در جلسه‌های گزارش امنیتی را فراهم شود- ROBERTO SCHMIDT / AFP

عدم همکاری دونالد ترامپ با تیم انتقال جو بایدن، مانع از تشکیل جلسه امنیتی رئیس جمهوری منتخب و برنامه‌ریزی برای صعودش به قله قدرت نشده است.

جو بایدن و کامالا هریس روز سه‌شنبه در یک جلسه گزارش غیر رسمی درباره وضعیت نهادهای دولتی مهم در دوره ریاست جمهوری ترامپ، با کارشناسان امنیت ملی دیدار کردند.

این گروه شامل مقام‌های سازمان اطلاعات، دیپلمات‌ها، کارشناسان جنگی مشاور سابق باراک اوباما و همچنین افرادی بودند که دفتر ترامپ را ترک کرده و تصمیم به همکاری با بایدن گرفته‌اند.

با توجه به اینکه هنوز از سوی اداره خدمات عمومی، برنده انتخابات ۲۰۲۰ هنوز اعلام نشده، این دیدار به طور «غیر رسمی» برگزار شد. دموکرات‌ها و تعدادی از جمهوری‌خواهان به حزب جمهوری‌خواه فشار آورده‌اند که با تأیید پیروزی بایدن در انتخابات، امکان شروع فرایند انتقال قدرت و حضور او در جلسات گزارش امنیتی را فراهم سازند.

سناتور جیمز لنکفورد جمهوری‌خواه گفته است که در صورت عدم تأیید اداره خدمات عمومی، خودش وارد عمل خواهد شد. او گفت هیچ اشکالی ندارد که معاون سابق رئیس جمهور در جلسات گزارش امنیتی حاضر شود.

لنکفورد در گفتگو با رادیو «کی‌.آر‌.ام‌.جی» در تالسا گفت: «هیچ ضرری ندارد که او در جلسات شرکت کند و اجازه داشته باشد این کار را بکند. اگر این امکان تا جمعه میسر نشود، خودم وارد عمل می‌شوم و فشار می‌آورم که این کار حتما انجام شود تا فارغ از نتیجه انتخابات، به هر سویی که برود، مردم بتوانند برای این وظیفه واقعی آماده شوند.»

امیلی مورفی، رئیس اداره خدمات عمومی و از منصوبین ترامپ، قدرت این را دارد که تعیین کند نتایج انتخابات چه زمانی به یک نقطه روشن رسیده است که انتقال قدرت قابل انجام باشد. بدون تأیید شکست ترامپ در انتخابات از سوی مورفی، بایدن نمی‌تواند فرایند انتقال قدرت را آغاز کند.

رئیس دفتر سابق کاخ سفید، جان کلی، به روزنامه پولیتیکو گفت تأخیر در دسترسی رئیس جمهور آینده به جلسات گزارش نه تنها وجهه ریاست جمهوری بلکه کل کشور را خدشه‌دار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کلی گفت: «اگر انتقال قدرت به این خاطر عقب بیافتد که رئیس جمهور جدید اجازه ندارد در بازی شرکت کند، خسارت زیادی به کشور وارد می‌شود. با تمام احترامی که برای رئیس جمهور قائل هستم، ایشان مجبور نیست شکست را قبول کند ولی موضوع ملت است. این کار به امنیت ملی آسیب می‌رساند.»

او گفت انتقال قدرت زمان‌بر است و چنین نیست که بتوانید «از صفر، به سرعت هزار مایل در ساعت برسید.»

شبکه ای‌.بی‌.سی نیوز گزارش کرد که خانم مورفی (به رغم رد آغاز فرایند انتقال برای تیم بایدن) به دنبال یک شغل جدید است.

بر اساس این خبر، مورفی از طریق ایمیل به سازمان‌هایی مراجعه کرده و از فرصت‌های شغلی در سال ۲۰۲۱ پرسیده است.

ای‌بی‌سی نیوز وقتی برای توضیح به اداره خدمات عمومی مراجعه کرد، آنها تکذیب کردند که خانم مورفی به دنبال شغل دیگری است ولی گفتند که اگر هم باشد، این برای کارکنان دولتی امری عادی است.

دموکرات‌های حاضر در کنگره به فکر افتاده‌اند که خانم مورفی را به کنگره بکشانند تا توضیح دهد چرا اجازه شروع فرایند انتقال را صادر نمی‌کند.

© The Independent