واکسن کرونا؛ تغییر ناگهانی اوضاع تا بهار آینده

«کاملا به حالت عادی باز نخواهیم گشت، اما همه چیز تا بهار نسبت به وضعیت فعلی، تغییر چشمگیری نشان خواهد داد»

از جمله مزایای واکسن مدرنا، این است که نگهداری و انتقال آن آسان‌تر است ـ Yasin AKGUL / AFP

به گفته یک دانشمند معتبر، نتایج مثبت دو دوره آزمایشی واکسن کرونا به این معنی است که «تا فصل بهار همه چیز به شکل ناگهانی متفاوت خواهد شد». سر جان بل، استاد طب در دانشگاه آکسفورد، گفت «کاملا ممکن» است که بخش‌های بزرگی از مردم بتوانند در ماه‌های جاری واکسینه شوند و تزریق ده‌ها میلیون واکسن آنفلوآنزا به مردم در هر زمستان را به عنوان شاهدی بر این دانست که تزریق واکسن کرونا ممکن است.  

سر جان، در مصاحبه با «برنامه امروز» در رادیوی ۴ گفت: «ما می‌توانیم به مردم در بریتانیا واکسن بزنیم و به گمان من می‌توانیم این کار را به شکلی موثر در بیشتر کشورهای غربی انجام دهیم. 

پس به نظر من این که بتوانیم درصد بسیار بزرگی از جمعیت را تا بهار واکسینه کنیم، کاملا امکان‌پذیر است و فکر می‌کنم می‌تواند موجب تغییرات عمده‌ای شود زیرا در این صورت مردم درباره گرفتن بیماری اضطراب کمتری خواهند داشت، چون واکسینه خواهند شد. سرایت بیماری به سطح کمتری سقوط خواهد کرد.»  

 او گفت: «کاملا به حالت عادی باز نخواهیم گشت، اما همه چیز تا بهار نسبت به وضعیت فعلی، تغییر چشمگیری نشان خواهد داد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف تولید واکسن روز دوشنبه یک گام جلوتر رفت، زمانی که داده‌های اولیه نشان داد واکسن جدید شرکت آمریکایی مدرنا، در حفاظت علیه ویروس کرونا تقریبا ۹۵ درصد موثر است.  

بریتانیا پیش‌تر ۴۰ میلیون دوز واکسن را از شرکت فایزر/بیونتک خریداری کرده بود، که گفته می‌شود ۹۰ درصد موثر است و باید تا قبل از کریسمس به بریتانیا تحویل داده شود.  

از جمله مزایای واکسن مدرنا، این است که نگهداری و انتقالش آسان‌تر است زیرا می‌توان آن را در یک فریزر عادی برای مدت شش هفته نگهداری کرد، در حالی که واکسن تولیدی فایزر/بیونتک باید در درمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.  

سر جان گفت که جامعه علمی کماکان در انتظار داده‌های مربوط به دوران آزمایشی است تا دریابد که آیا دو واکسن فوق می‌توانند تنها جلوی نشانه‌های کووید-۱۹ را بگیرند، یا این که قابلیت انتشار ویروس را نیز در میان مردم می‌توانند مهار کنند.  

او گفت: «اگر این واکسن‌ها انتقال ویروس را به شکل قابل توجهی نگیرند، تعجب خواهم کرد.» او افزود: «شاید به طور کامل توانایی رشد ویروس را در بدن انسان نگیرند، بنابراین هنوز خطر انتقال ویروس در سطح پایینی وجود خواهد داشت.»  

رابر جنریک، وزیر جوامع محلی بریتانیا، روز سه‌شنبه به بی‌بی‌سی گفت که اولین دوزهای واکسن تولیدی شرکت فایزر تا اواخر سال تحویل داده می‌شود، اما واکسن مدرنا «تا بهار سال آینده، در دسترس نخواهد بود».  

© The Independent

بیشتر از جهان