افزایش محصول نارنج در ننگرهار افغانستان

محصول نارنج ننگرهار، پنج برابر افزایش یافته و باغ‌های این استان را نارنجی کرده است

محصولات نارنج در ننگرهار افزایش چشمگیری داشته است. عکس از صفحه وزارت کشاورزی افغانستان

محصول نارنج در ننگرهار حدود پنج برابر افزایش یافت و قرار است امسال بیش از ۱۵هزار تن نارنج از باغ‌های این استان جمع‌آوری شود. 

دفتر استاندار ننگرهار به نقل از ریاست زراعت آبیاری و مالداری این استان گفت: «محصول نارنج ننگرهار، پنج برابر افزایش یافته و قرار است که در سال جاری بیش از ۱۵ تُن نارنج از باغ‌های این استان جمع‌آوری شود.» 

در این گزارش گفته شده است: «سال گذشته از حدود ۶۰۰ هکتار زمین، سه هزار و ۶۰۰ تُن نارنج جمع‌آوری شده است اما امسال محصول نارنج بیشتر است.» 

مسؤولان ریاست زراعت آبیاری و مالداری این استان همچنین از احداث بیشتر باغ‌های میوه از خانواده مرکبات در ننگرهار خبر داده و گفتند: «هم اکنون باغ‌های میوه‌ خانواده مرکبات در استان ننگرهار احداث شده و در حال گسترش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قابل ذکر است که ۴۵ سال پیش، ۲۰ هزار هکتار زمین دولتی برای میوه‌های خانواده مرکبات در ننگرهار اختصاص داده شده بود که سالانه مقداری زیادی از نارنج، لیمو، و سایر میوه‌های این خانواده در آن کشت می‌شود.»

شهروندان افغانستان از افزایش نارنج و دیگر محصول زراعتی کشورشان خرسندند و تاکید دارند که باید در زمینه خواسته‌های تمام کشاورزان تلاش‌های بیشتری انجام دهند تا بتوانند نیاز‌های بازارهای داخلی را فراهم بسازند و نیاز به فراورده‌های کشورهای خارجی نباشد. 

بصیر حقمل، شهروند ننگرهار می‌گوید: «الحمدالله، سال به سال سطح کشت باغ‌های نارنج در ننگرهار بیشتر شده و محصول نیز افزایش می‌یابد. امسال محصول نارنج نسبت به سال‌های گذشته زیاد است و آرزو داریم که روزی برسد که بتوانیم هم در بازارهای داخلی و هم بازارهای خارجی نارنج عرضه کنم و عایدی بیشتری به دست بیاوریم. من می‌دانم که انشاءالله باغ‌داران ما در افغانستان ما را به این آرزو می‌رسانند. چیزی که من از مسؤولین دولتی می‌خواهم این است که همه کشاورزان ما را در تمام افغانستان حمایت کنند و زمینه را فراهم بسازند تا آنان تشویق شده و بیشتر تلاش کنند.» 

رووف حیدری، ساکن کابل گفت: «نارنج و دیگر میوه‌های کشور ما هم طبیعی است و هم خوش‌مزه. من نارنج ننگرهار را دوستم دارم. این که خبردار شدم که امسال نسبت به سال‌های گذشته محصول آن بیشتر شده است خوشحال شدم. من از کشاورزان ننگرهار می‌خواهم که تلاش کنند نارنج این استان را به تمام بازارهای افغانستان بفرستند تا مردم ما از آن نوش جان کنند و با خبر شوند. از مردم نیز می‌خواهم که کوشش کنند که از فرآوردهای وطنی استفاده کنند تا باعث تشویق کشاورزان شده و از فاسد شدن این فرآورده‌ها جلوگیری شود.» 

مردم افغانستان از شنیدن این گونه خبرها خوش‌حال می‌شوند. آنان می‌گویند خبرهای خوبی که حکایت از حرکت به سوی اقتصاد بهتر و خودکفایی افغانستان دارد، بدون شک خرسندشان می‌کند و آرزو دارند روزی برسد که افغانستان در تمام عرصه‌ها موفق باشد و تمام داشته‌هایش را از وطن خود تامین کند.

بیشتر از