عذرخواهی رادیوی فرانسه بابت اعلام خبر درگذشت ملکه

«نقص فنی موجب اعلام و انتشار تعدادی خبر درگذشت در تارنمای ما شد»

الیزابت دوم، ملکه انگلستان ـ Matt Dunham / POOL / AFP

شبکه رادیوی دولتی فرانسه برای اعلام خبر درگذشت شخصیت‌هایی که هنوز در قید حیات هستند، از جمله ملکه انگلستان و پِلِه فوتبالیست برزیلی عذرخواهی کرد. 

«رادیو فرانس اَنتِرناسیونال» (آر‌اف آی) این خطا را نتیجه یک «مشکل فنی» عنوان کرد که «منجر به انتشار چندین اعلامیه درگذشت در تارنمایشان شد.» 

«آراف‌آی» گفت این رادیو «از شخصیت‌های مذکور و شما که ما را دنبال می‌کنید و به ما اعتماد دارید پوزش می‌طلبد.» 

در عنوان درگذشت ملکه انگلستان آمده بود: «انگلستان ملکه خود را از دست می‌دهد: الیزابت دوم تاثیر خود را بر افکار عمومی گذاشت.» این خبر در ادامه می‌گوید: «بنا بر سنت، یکی از کارکنان دربار از کاخ سنت جیمز در لندن درگذشت ملکه انگلستان را که شخصیتی تاریخی در حیات بین‌المللی بود اعلام کرد.» 

در میان سایر شخصیت‌هایی که خبر درگذشت‌شان اعلام شد «پل بیا» رئیس جمهور ۸۷ساله کامرون و پِلِه فوتبالیست برزیلی قرار دارند. 

برخی در واکنش به این اشتباه شکایت کرده‌اند که آراف‌آی پیش از درگذشت مردم، خبر درگذشت آن‌ها را آماده کرده بود، اما این عملی معمول در میان تمام شبکه‌های خبری و رسانه‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی دیگر به مزاح می‌گویند این یک «ویروس» در شبکه فنی این سامانه بود که علنا دست به قتل زده است. 

اشتباه در اعلام خبر درگذشت شخصیت‌ها رویدادی است که سازمان‌های رسانه‌ای جهان با آن ناآشنا نیستند. 

درسال ۲۰۱۴، مجله «پیپِل» خبر درگذشت کرک داگلاس را با تیتر: «به میخانه نروید، کرک داگلاس درگذشته است.» چاپ کرد. 

این خبر به سرعت ازتارنمای مجله برداشته شد اما پیش از آن عده بسیاری آن را خوانده بودند و به اشتراک گذاشتند. 

خبرگزاری رویترز هم در سال ۲۰۱۳ خبر درگذشت جورج سوروس، سرمایه‌دار آمریکایی را بدون ذکر تاریخ و محل چنین منتشر کرد: «جورج سوروس، که در… در سن… درگذشت.» 

خبرگزاری رویترز نیز به سرعت این خبر را حذف کرد و نوشت: «رویترز به اشتباه خبر درگذشت جورج سوروس، سرمایه‌دار و بشردوست را اعلام کرد. یک سخنگوی سوروس می‌گوید او که مقیم نیویورک است زنده و سالم است. رویترز از بابت این اشتباه پوزش می‌طلبد.» 

در سال ۲۰۰۸، شبکه رسانه‌ای بلومبرگ در مقاله‌ای خبر درگذشت استیو جابز بنیانگذار شرکت اپل را سه سال پیش درگذشتش در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد. 

و شاید در یکی از بزرگ‌ترین و خجالت‌آورترین اشتباهات از این دست، در سال ۲۰۰۳، شبکه سی‌ان‌ان تمام بایگانی اعلامیه‌های درگذشت خود را که برای انتشار پس از مرگ افراد تدارک دیده بود، منتشر کرد. برخی از اعلامیه‌ها ناتمام، برخ نادرست و برخی اطلاعات کپی شده در مورد دیگر شخصیت‌های مشهور بود.  

برای مثال، در اعلامیه درگذشت «دیک چینی» آمده بود: «مادربزرگ محبوب بریتانیا» که در یک پیشنویس برای ملکه مادر قرار داده شده بود.

اعلامیه درگذشت فیدل کاسترو مربوط به رونالد ریگان بود که رهبر سابق کوبا را یک «نجات غریق، ورزشکار و ستاره سینما» توصیف می‌کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان