نیویورک‌تایمز: ترامپ در مورد «حمله به ایران» مشورت خواست

«در نشست پنجشنبه در کاخ سفید گزینه‌های اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای بررسی شد»

دونالد ترامپ همواره بر خروج نیروهای آمریکایی از جنگ‌های بی‌پایان منطقه تاکید داشته است-عکس از AFP

نیویورک‌تایمز که پیش‌تر به نقل از منابع ناشناس از بررسی گزینه اقدام نظامی علیه ایران در دولت دونالد ترامپ خبر داده بود، امروز در گزارشی دیگر به نقل از مقامات آگاه که نامی از آنها نبرده، ادعا کرد: «رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی در کاخ سفید سناریوهای اقدام نظامی علیه ایران را بررسی کرده، اما مشاورانش او را از این اقدام برحذر داشتند.»

به گزارش این روزنامه آمریکایی به نقل از چهار مقام کنونی و سابق ناشناس، این جلسه روز پنجشنبه برگزار شده و او گزینه‌های اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران به منظور متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را بررسی کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: نشست کاخ سفید پس از آن برگزار شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران با خلوص پایین ۱۲برابر سقف مجاز تعیین شده در برجام است.

این گزارش همچنین از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند راه را برای «دستیابی به سلاح هسته‌ای» هموارتر کند. تهران بارها تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکذیب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناریوی اقدام نظامی دولت ترامپ علیه ایران از زمانی که او به قدرت رسید، همواره مطرح بوده و در رسانه‌های مخالف ترامپ و رسانه‌های داخلی ایران بازتاب گسترده‌ای داشته است.

اما باوجود تمامی گمانه‌زنی‌ها در این زمینه و معرفی ترامپ به عنوان چهره‌ای جنگ‌طلب، دولت ترامپ در چهار سال گذشته نه تنها آمریکا را وارد جنگ جدیدی نکرد بلکه تا امروز در موارد متعددی با پرهیز از اقدام نظامی علیه ایران، تبلیغ کنندگان این سناریو را شگفت زده کرده است. پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک بر فراز تنگه هرمز با موشک سپاه در ۳۰ خرداد ۹۸، خوش‌بین‌ترین تحلیلگران و کارشناسان نیز در خارج و داخل ایران در انتظار اقدام نظامی دولت ترامپ علیه ایران بودند.

اما این اقدام انجام نشد. پس از آن حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی از سوی حوثی‌ها که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، گمانه‌زنی‌های مشابهی را پدید آورد. اما دولت ترامپ به جای وارد شدن به جنگی دیگر در منطقه، ائتلافی برای تامین امنیت در آب‌های خلیج فارس تشکیل داد.

حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد در عراق پس از کشته شده قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس نیز از جمله مواردی بود که نفس‌ها را در مورد احتمال اقدام نظامی دولت ترامپ علیه ایران در سینه حبس کرده بود.

اما باوجود اینکه شماری از سربازان آمریکایی مستقر در این پایگاه دچار آسیب مغزی شدند، حمله‌ای علیه ایران اتفاق نیفتاد.

با این حال نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشت که دونالد ترامپ در نشست روز پنجشنبه در اتاق بیضی کاخ سفید از مشاورانش خواسته گزینه‌های نظامی اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای نطنز را ارایه کنند. به گزارش این روزنامه آمریکایی مایک پنس، ‌معاون رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه او در مورد اینکه این اقدام نظامی به یک درگیری بزرگ در منطقه منجر می‌شود، به ترامپ هشدار داده‌اند و او مجاب شده است.

نیویورک‌تایمز در ادامه اینگونه گمانه‌زنی می‌کند که هر گونه اقدام احتمالی چه موشکی و چه سایبری علیه سایت غنی‌سازی نطنز متمرکز خواهد بود.

در ۱۲ تیرماه ۹۹ نیز انفجاری در تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژ این سایت رخ داد که شورای عالی امنیت ملی می‌گوید بنا بر مصلحت دلایل آن را اعلام نمی‌کند.

مقامات دولت ترامپ تا کنون به طور رسمی در مورد طیفی از گزارش‌ها که نیویورک‌تایمز و برخی رسانه‌های دیگر در مورد برنامه‌ریزی احتمالی برای اقدام نظامی علیه ایران منتشر کرده‌اند، اظهارنظر نکرده‌اند. اما دونالد ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی خود همواره بر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه و پرهیز از ورود آمریکا به جنگ‌های بی‌پایان منطقه تاکید داشته و این هدف را با خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان تا حدودی عملیاتی کرده است.

بیشتر از