بهانه تازه وافوری‌ها در ایران: پیش‌گیری از کرونا

اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی از زمان شیوع کرونا در ایران افزایش یافته است

«بیشتر معتادان در استان خراسان مصرف‌کننده مواد مخدر سنتی هستند» - NOORULLAH SHIRZADA / AFP

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی امروز از احتمال افزایش اعتیاد و مصرف موادمخدر بین مردم با شیوع ویروس کرونا خبر داده و اضافه کرده است: «میزان شیوع مصرف مواد مخدر در این استان  بالاتر از میانگین کشوری است.»  
به گفته وی برخی افراد گرایش به استفاده از این مواد را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بیان کرده‌اند، در حالی که به گفته سعید آیتی استفاده مواد مخدر همچون مواد مخدر سنتی سبب آسیب رسیدن به ریه‌ها می‌شود و هیچ تاثیری در جلوگیری ابتلای افراد به این ویروس ندارد. 
گفته میشود میانگین شیوع مصرف مواد مخدر در استان خراسان ۷.۱ درصد است اما این میانگین در سطح کشور ۵.۳۹ درصد است. براساس این خبر، زمان دسترسی به مواد مخدر از سوی معتادان هم آسان است. بیشتر مصرف‌کنندگان مواد مخدر در استان خراسان مصرف‌کننده مواد مخدر سنتی هستند.  
در مهرماه نیز روزنامه خراسان در گزارشی از افزایش نگران‌کننده معتادان به مواد مخدر صنعتی در پی بیکاری و افسردگی در کشور خبر داده بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در این گزارش گفته بود در دوران کرونا، تعداد معتادان در ایران افزایش داشته است.  
به گفته رضا تویسرکان‌منش، حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد وابسته به مواد در کشور وجودد دارد؛ یعنی افرادی که وابستگی جسمی و روحی‌شان به مخدر شدید است و اگر مواد به آن‌ها نرسد، حالشان بد می‌شود. او همچنین اضافه کرده است، آذرماه سال گذشته، اسکندر مومنی  دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، در تیرماه اعلام کرد در کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و  یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده تفننی وجود دارد که جمعا چهار میلیون نفر مصرف‌کننده را نشان می‌دهد، همچنین در میان جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال، ۵.۴ درصد مصرف‌کننده مواد مخدر هستند. 
در تیرماه امسال «موسسه کادراس» در ایران اعلام کرد رشد اعتیاد در کشور سالانه حدود ۸ درصد است در حالی که جمعیت کشوردر خوشبینانه‌ترین حالت  حدود ۲ درصد رشد داشته است. 
فرزانه سهرابی معاون اجتماعی این موسسه همچنین اضافه کرد که تعداد معتادان  سالانه بیش از سه درصد رشد دارد. 
ایران مقام نخست مصرف موادمخدر در دنیا را به خود اختصاص داده است.     
اعتیاد میان دانش‌آموزان ایرانی هم در سال‌های اخیر روند رشد چشمگیری داشته است.  
براساس گزارش‌های رسمی در ایران آمارها نشان می‌دهند بین پنج تا هفت میلیون نفر در کشور تجربه حداقل یک بار مصرف مواد را داشته‌اند. همچنین زنگ خطری میان دانش‌آموزان و نوجوانان وجود دارد که با توجه به افزایش مصرف مواد صنعتی و گروه آمفتامین‌ها که تبلیغات وسیعی مبنی بر اعتیادآور نبودن آن‌ها می‌شود، تعداد مصرف‌کنندگان تفننی به ویژه میان نوجوانان و جوانان را در حال افزایش نشان می‌دهد. 
براساس آخرین گزارش «موسسه کادراس»، در ایران بررسی روند مصرف انواع مواد از افزایش شیوع مصرف نشان دارد. بر اساس آمارها حدود سه میلیون نفر مصرف‌کننده مستمر مواد در کشور وجود دارد که حدود ۱۰ درصد از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۵۰ درصد معتادان تریاک و شیره، ۱۲ درصد گل و ۹ درصد شیشه مصرف می‌کنند. 
موسسه «کادراس»، مؤسسه تحقیقات، رهیافت‌ها و مطالعات بین‌المللی مواد مخدر در تهران است که از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.  

همدستی کرونا با افزایش سارق اولی‌ها 
افزایش شیوع کرونا در ایران بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بسیاری به همراه داشت. در ایران بحران‌های اجتماعی این بیماری از افزایش مرگ و میر و بی‌سرپرست شدن بسیاری از خانوارها تا افزایش بیکاری و فقر و بحران‌های معیشتی و اجتماعی را نشانه گرفت.  
در تیرماه امسال رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد به دلیل شرایط بد اقتصادی، در سه ماه ابتدایی سال، تعداد سارقان «بار اولی» با سارقان «سابقه‌دار» مساوی شده است و بیش از ۵۰ درصد سارقان در کشور «بار اولی» بوده‌اند. 
افزایش چند برابری اجاره بهاء خانه، افزایش قیمت اقلام خوراکی، افزایش هزینه‌های پزشکی و درمانی در ایران و تحمیل هزینه اضافه تهیه محصولات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا همراه با افزایش نرخ ارز و طلا در بازارهای ایران، تورم بالای ۳۰ درصد، آمار بالای بیکاری از جمله مشکلات اقتصادی در ماه‌های اخیر ایران بوده است.

بیشتر از