ایران، مخالف خروج زودهنگام آمریکا از افغانستان

«تهران با روند صلحی که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در پیش گرفته مخالف است»

خروج غیر مسؤولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان خیانت به منافع ملی این کشور است- عکس از صفحه تویتر رسول موسوی

رسول موسوی، مدیر عمومی بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران در رابطه با تصمیم خروج زودهنگام ایالات متحده آمریکا از افغانستان مخالفت کرد و گفت، خروج غیر مسؤولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان خیانت به منافع ملی این کشور است و آمریکا نباید در این مورد عجله کند.

آقای موسوی، در مصاحبه با روزنامه «اعتماد ملی» گفت: «خروج غیر مسؤولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان، خیانت به منافع ملی این کشور است. ایالات متحده آمریکا پس از بیست سال، نباید نهادهای را که قرار بود به وجود آورد، تسلیم گروه‌های مخالف دولت افغانستان بکند.»

او افزود: «هدف حضور آمریکا در افغانستان تغییر رژیم است، اکنون باید به مسؤولیت خود عمل کنند، نه این که کشوری را بیست سال اشغال کنند و نه تنها نهادهای مختلفی را که قرار بود وجود بیاورند ایجاد نکنند و اکنون همه آن‌ها را تسلیم مخالفین کند. بدانند که این خروج در ضمن این که مسؤولانه نیست، خیانت به منافع ملی یک کشور است.»

این دیپلمات ایرانی، بر ادامه مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان تاکید کرد: «مذاکرات دولت افغانستان با طالبان یک نیاز است اما تهران با روند صلحی که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در پیش گرفته مخالف است و اگر در روند جاری صلح اصلاحات در نظر گرفته شود، تهران آماده همکاری است.»

او نظام جمهوریت را بهتر از امارت طالبان خواند و به حمایت از آن تاکید کرد و گفت: «تهران از ساختار جمهوری اسلامی افغانستان در برابر امارت اسلامی (طالبان)، پشتیبانی می‌کند.»

دولت جمهوری اسلامی ایران پیش از آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی و نیز در جریان گفت‌وگوهای صلح میان هیات مذاکره‌کننده افغانی با طالبان در دوحه قطر بارها تاکید کرد که از روند صلحی در افغانستان حمایت می‌کند که به رهبری و مالکیت دولت و شهروندان این کشور باشد، نه با حمایت کشور و یا نهادهای خارجی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گفته‌های رسول موسوی، مدیر عمومی بخش غربی وزارت خارجه ایران در پیوند به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در حالی ابراز می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که نیروهای نظامی کشورش را تا عید میلاد مسیحی، از افغانستان خارج خواهد کرد.

اما شماری از کارشناسان افغان در مورد تصمیم آمریکا برای خروج زودهنگام از افغانستان و واکنش‌های ایران به این موضوع دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

جمشید غفوری، آگاه سیاسی افغان می‌گوید: «آمریکا به هیچ وعده خود وفادار نیست. این کشور هرجا که منافع ملی‌اش ایجاب کند می‌رود و یا می‌ماند. آمریکا تصمیماتش را بر مبنای منافع خود اتخاذ می‌کند، نه عجولانه. برداشت من این است که اگر آمریکا بداند که منافعش در خروج از افغانستان است، به دیدگاه و نظر کسی کاری ندارد و تصمیمش را عملی می‌کند. اما این که ایران با خروج زودهنگام آمریکایی‌ها مخالف است، در حقیقت دروغ است. ایران صددرصد طرفدار خروج آمریکا است و بارها افغانستان را از سوی این کشور اشغال شده خوانده است و از سویی برای تضعیف دولت افغانستان و آمریکایی‌ها طالبان را حمایت می‌کند، اما هرچه حالا می‌گویند از روی سیاست است نه حقیقت.»

رامش صالح، آگاه سیاسی، نیز می‌گوید: «من به گفته‌های دولتمردان ایران باور ندارم. آنان جز منافع خودشان به هیچ چیز دیگر فکر نمی‌کنند. همه می‌داند که ایران دشمن آمریکا و آمریکا دشمن ایران است و تحریم‌های آمریکا بر ایران، دال بر این واقعیت است. ایران می‌خواهد با این سخنان حقیقت خواسته‌هایشان را پنهان کنند، در حالی که سرسختانه مخالف حضور آمریکا و طرفدار شکست آنان در افغانستانند و برای رسیدن به این آرزو لحظه‌شماری می‌کنند.»

آقای صالح، در مورد خروج آمریکایی‌ها از افغانستان نیز گفت: «امروز باشد و یا فردا، حتمی است که آمریکا افغانستان را ترک می‌کند و هر زمان که منافعش ایجاب کند خارج می‌شود و لحظه‌ای هم منتظر نمی‌ماند. اما آمریکا نباید بدون مشورت حکومت افغانستان و مردم این کشور افغانستان را ترک کند و باید منتظر بماند تا مذاکرات صلح به نتیجه‌ای برسد تا بار دیگر این‌جا لانهی امن تروریست‌ها نشود. هدف آمریکا نابودی تروریسم است و باید به این هدف‌ برسد.»

بیشتر از