دکتر فاوچی از آمریکایی‌ها خواست امید خود را از دست ندهند

روز جمعه، ۱۷۷ هزار نفر دیگر برای چهارمین روز متوالی، به شکل بی‌سابقه‌ای به ویروس کرونا مبتلا شدند

دکتر فاوچی مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی در ایالات متحده آمریکا- JIM WATSON / AFP

دکتر آنتونی فاوچی اذعان داشت که آمار مربوط به ابتلای ویروس کرونا در کشوری که موارد آن در هفته‌های اخیر به شدت افزایش یافته ترسناک است. علت گسترش بیش از پیش کووید-۱۹ فرارسیدن فصل زمستان و اجتماع مردم در فضای بسته، بازگشایی واحدهای بازرگانی و آموزشگاه‌ها و نادیده گرفتن مقررات حفظ فاصله اجتماعی وعدم پوشیدن ماسک عنوان شده است. 

روز یکشنبه جِیک تَپِر، مجری شبکه سی‌ان‌ان در گفت‌وگو با دکتر فاوچی به یک پژوهش علمی از دانشگاه واشینگتن اشاره کرد که در آن گفته شده است که تا آغاز ماه مارس، احتمال دارد ۴۳۹ هزار آمریکایی بر اثر عوارض کووید-۱۹ جان سپرده باشند. دکتر فاوچی در پاسخ گفت این الگو به احتمال زیاد می‌تواند صحیح باشد. 

دکتر فاوچی در مقابل اظهار ناباوری آقای تپر که گفت این آمار به معنی آن است که ممکن است تا دو ماه دیگر ۲۰۰ هزار آمریکایی دیگر از ویروس کرونا درگذشته باشند، گفت: «بله، چنین چیزی ممکن است، جیک.» 

روز جمعه، ۱۷۷ هزار نفر دیگر برای چهارمین روز متوالی به گونه‌ای بی‌سابقه به ویروس کرونا مبتلا شدند. 

دکتر فاوچی، ممتازترین کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا، گفت با افزایش شدید و بی‌سابقه موارد ابتلا به ویروس کرونا بسیاری از ایالات و شهرهای آمریکا شاهد آغاز دور دیگری از قرنطینه و دستور ماندن در خانه هستند.  

دکتر فاوچی در پاسخ به احتمال اعمال مقررات بسیار شدید اما منطقه‌ای قرنطینه گفت: «فکر می‌کنم اگر موج این افزایش همه‌گیری را برنگردانیم، (مقررات سختگیرانه قرنطینه را) اعمال خواهیم کرد.»  

او افزود: «ما در سطح کشور قرنطینه نخواهیم کرد. فکر می‌کنم این کاملا روشن است. اما فکر می‌کنم آن چه در سطح محلی و منطقه‌ای خواهیم دید – آن چه فرمانداران و شهرداران و مردم در سطح منطقه‌ای -  انجام خواهند داد، همان طور که گفتید، محدودیت‌های دقیق و منطقه‌ای است که مشابه قرنطینه محلی است. اما قرنطینه را در سطح کشور اعمال نمی‌کنیم.» 

ناظران سیاسی ماه‌هاست که حدس می‌زنند ممکن است دونالد ترامپ در راه خروج از کاخ سفید دکتر فاوچی را اخراج کند، اما جو بایدن گفت که او را در دستگاه رهبریش نگاه خواهد داشت. 

مشاوران ارشد علمی آقای بایدن اما گفته‌اند که هنگامی که او رسما در مقام ریاست جمهوری قرار گیرد، قصد ندارد در کشور قرنطینه عمومی اعلام کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر ویوک مِرتی، سابقا بالاترین مقام بهداشتی آمریکا و در حال حاضر یکی از اعضای تیم مشاوران آقای بایدن در ارتباط با ویروس کرونا به برنامه «گود مورنینگ آمریکا» شبکه‌ای بی‌سی گفت: «ما در مرحله‌ای نیستیم که بگوییم تمام کشور را تعطیل کنید.»  

آقای مِرتی افزود: «در حال حاضر تمرکز ما باید روی یک رشته محدودیت‌هایی باشد که افزایش یا کاهش آن به شدت سرایت (ویروس) در نقاط خاص بستگی خواهد داشت.» 

در این میان، اعطای کمک‌های بیشتر در ارتباط با ویروس کرونا در کنگره معلق مانده است زیرا اکثریت جمهوری‌خواه در سنا خواهان لایحه‌ای است که موارد خاص مرتبط با کووید-۱۹ را هدف قرار دهد در حالی که اکثریت دموکرات مجلس نمایندگاه در تلاش تصویب یک بسته کمکی عمومی به مبلغ ۲.۲ میلیارد دلار است. این درحالی است که دستگاه رهبری ترامپ نتوانسته در سطح ملی یک راهبرد فراگیر برای مبارزه دقیق با همه‌گیری کرونا اعمال کند.  

در نبود مدیریت دولتی، دکتر فاوچی از مردم آمریکا خواست تا همگی از توصیه‌های أساسی بهداشتی از جمله پوشیدن ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و پرهیز از اجتماعات پیروی کنند. 

دکتر فاوچی گفت: «همه باید این کار را بکنند.» 

او افزود: «هیچ بهانه‌ای برای خودداری از انجام آن در این لحظه وجود ندارد زیرا می‌دانیم که این می‌تواند (در برگرداندن موج آلودگی) موثر باشد.» 

موارد ابتلا به ویروس کرونا در ماه ژوئن و ژوئیه به شدت افزایش یافت اما در ماه‌های اوت و سپتامبر کاهش یافت. سیر صعودی آن بار دیگر در ماه اکتبر آغاز شد و اکنون دوباره به شدت افزایش یافته است. 

دکتر فاوچی از مردم آمریکا خواست دست از تلاش برای کنترل ویروس برندارند. او با اشاره به دو واکسن موفق ویروس کرونا که در دست تولید است و حدود أواسط سال آینده توزیع خواهد شد گفت: «در پایان تونل (سیاه) نور وجود دارد.» 

او افزود: «فکر می‌کنم این باید مردم را تشویق کند که بگویند بیشتر و متفقا تلاش خواهیم کرد. این‌ها ابزاری است که اکنون در دست داریم و این ابزار موثرند. می‌توانیم سیر همه‌گیری را در این مرحله نگاه‌داشته و پایین بیاوریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان