سفر پمپئو به اسرائیل؛ تلاشی برای محاصره اقدامات آینده بایدن

دیدار پمپئو از بلندی‌های جولان، باعث تحکیم حاکمیت اسرائیل بر این منطقه می‌شود

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا. عكس از:  AFP

دیدار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده از اسرائیل که در چارچوب سفر وی به خاورمیانه قبل از ترک کاخ سفید انجام خواهد شد، برای تل‌آویو از اهمیت بسیاری برخوردار است. این سفر که قرار است در چند روز آینده صورت گیرد، آن‌چنان مورد توجه اسرائیل قرار دارد که نهادهای نظامی و رهبری ارتش به صورت ویژه‌ای برای آن آمادگی می‌گیرند. افزون بر آن، پمپئو قصد دارد به منظور برجسته کردن این سفر، از بلند‌های جولان نیز دیدن کند و به عنوان نخستین مقام ارشد آمریکایی که وارد منطقه اشغال شده سوریه می‌شود، بر اهمیت این سفر بیفزاید و آن را ثبت تاریخ کند.

پمپئو در طول سفر سه روزه‌اش به اسرائیل، علاوه بر دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و گفت‌وگو در مورد موضوعاتی که تل‌آویو آنها را در رأس اولویت‌های خود در هفته‌های پایانی ترامپ در کاخ سفید قرار می‌دهد، با رهبران نظامی و امنیتی آن کشور نیز دیدار کند و در باره مسائل مهمی که اسرائیل تلاش دارد پیش از ورود جو بایدن به کاخ سفید، آنها را به اتمام برساند، بحث و تبادل نظر کند.

البته سفر پمپئو به بلندی‌های جولان اهمیت بسیاری برای نتانیاهو و پمپئو دارد، زیرا به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان از سوی واشنگتن در سال گذشته، به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت اسرائیل محسوب می‌شود. در عین حال، این سفر برای مایک پمپئو نیز حائز اهمیت است، به ویژه این‌که وی قصد دارد آمادگی‌های خود را برای شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری از همین اکنون آغاز کند. پمپئو همواره سعی دارد با نشان دادن نزدیکی با اسرائیل و حمایت از تل‌آویو، حمایت مسیحیان راست‌گرای طرفدار حزب جمهوری‌خواه را به دست آورد، بنابراین، وی در تلاش است تا از هر اقدامی که در هموار کردن  این مسیر نقش داشته باشد، بهره‌برداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، گفته‌ می‌شود رهبری ارتش اسرائيل در صدد اتخاذ اقدامات لازم و آمادگی برای دیدار با پمپئو است و قصد دارد مانند نهاد سیاسی اسرائیل، گامی در دقیقه نود علیه ایران بردارد تا دولت جو بایدن را در محدودیت قرار دهد و از اجرای اقدامات عملی رئیس جمهور منتخب به سمت نزدیکی با تهران جلوگیری کند.

به گفته منابع آگاه در ارتش اسرائیل، آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل از دولت بایدن نگرانی بسیاری دارد و به همین دلیل، مقامات اسرائیلی به دنبال دستیابی به هواپیماهای پیشرفته جنگی ساخت آمریکا هستند که واشنگتن و تل‎‌آویو بر سر آن به توافق رسیده اند. برای رسیدن به این هدف، مقامات اسرائیل می‌کوشند پیش از ورود پمپئو به تل‌آویو، مسئله اهمیت دستیابی اسرائیل به هواپیماهای فوق پیشرفته جنگی اف ۳۵ را مطرح کنند.

در همین راستا، مقامات اسرائیلی خاطرنشان می‌کنند که ایالات متحده قصد دارد سامانه ویژه‌ای را برای حمل بمب‌های هوشمند که می‌تواند برای اهداف ضربتی فرامرزی مورد استفاده قرار گیرد را روی هواپیماهای فوق پیشرفته جنگی نصب کند تا این هواپیماها در حالی‌که بر فراز قلمرو اسرائيل، به ویژه در شمال و بر فراز دریاچه طبریه پرواز می‌کنند، قادر به حمله علیه اهداف مورد نظر باشند. به گفته مقامات نظامی، اسرائيل با دستیابی به این نوع هواپیماها، پیشرفته‌ترین نیروی هوایی جهان را در اختیار خواهد داشت، به همین دلیل، رهبران اسرائیل سعی دارند، پیش از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ به این هواپیماها دسترسی پیدا کنند. اما در عین حال، اسرائیل حتی در سایه دولت بایدن نیز در رابطه به همکاری‌های امنیتی و حمایت استراتژیک واشنگتن از تل‌آویو نگرانی ندارد.

از سوی دیگر، واشنگتن و تل‌آویو قصد دارند در مورد اقداماتی که منجر به محدود شدن برنامه‌های هسته‌ای ایران شود بحث و گفت‌وگو کنند و این موضوع بخش مهمی از سفر پمپئو به اسرائیل را تشکیل خواهد داد، آنها سعی دارند قبل از روی‌کار آمدن بایدن موفق به اتخاذ اقدامات عملی در این راستا شوند. همچنان، با توجه به احتمال آغاز ماجراجویی‌های ترامپ علیه ایران، اسرائیل خاطرنشان می‌کند که اتخاذ هر اقدامی از سوی دونالد ترامپ، علیه ایران، مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان و سوریه را به شدت در معرض تهدید قرار می‌دهد.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه‌ای آمریکا در امور ایران، پیش از آغاز سفر پمپئو به اسرائیل، به پرونده ایران اشاره کرد، اما وی احتمال اتخاذ اقدام دیگری علیه ایران را مطرح نکرد، بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که پمپئو در مورد چگونگی همکاری با اسرائیل در مسئله تشدید تحریم‌ها و اعمال فشار حداکثری علیه ایران، با مقامات اسرائيل بحث و گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر، اسرائيلی‌ها احتمال هرگونه اقدام نظامی دونالد ترامپ علیه ایران که برخی آن را "جنون آمیز" توصیف می‌کنند، ناممکن می‌دانند و این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا ترامپ، نتانیاهو را از اتخاذ چنین اقدامی آگاه کرده باشد. اما بعید به نظر می‌رسد که اسرائیل در وضعیت آشفته و دشوار کنونی متحدان خود را به حمله علیه ایران فراخواند. در عین حال و آن‌گونه که برخی از مقامات امنیتی آمریکایی باور دارند بعید نیست که ترامپ پیش از ترک کاخ سفید دست به چنان حمله‌ای علیه ایران زند که تبعات آن، اسرائيل را آسیب‌پذیر کند.

© IndependentArabia