دونالد ترامپ با انتشار پیام در توییتر نمی‌تواند چیزی را عوض کند

رییس آینده کارکنان کاخ سفید با اشاره به همه‌گیری کرونا گفت «عبور از مرحله گذار باید به آرامی انجام شود.»

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در کنار رونالد کلاین ـ MARK WILSON / Getty Images via AFP

مدیر انتخابی جو بایدن رییس جمهور منتخب ایالات متحده برای کارکنان کاخ سفید، بار دیگر از دولت ترامپ خواست پیروزی بایدن معاون پیشین ریاست جمهوری را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ بپذیرد تا در بحبوحه همه‌گیری کرونا انتقال قدرت به آرامی صورت گیرد.

رونالد کلاین مدیر انتخابی رییس جمهور منتخب برای کارکنان کاخ سفید، روز یکشنبه در مصاحبه با برنامه «دیدار رسانه‌ها» در شبکه ان‌بی‌سی گفت: «جو بایدن در بحبوحه وضعیتی بحرانی رییس جمهور ایالات متحده می‌شود و عبور از مرحله گذار باید به آرامی انجام شود.

اکنون در صورت صدور مجوز احتمالا امکان آن را داریم که واکسیناسیون را از دسامبر یا ژانویه آغاز کنیم. در وزارت بهداشت و خدمات انسانی در حال برنامه‌ریزی برای تزریق واکسن هستند. کارشناسان ما باید هر چه زودتر با آن‌ها صحبت کنند که تا طی انتقال قدرت که در ۲۰ ژانویه خواهیم داشت مشکلی رخ ندهد.»

آقای کلاین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در دوران معاونت ریاست جمهوری آقای بایدن، مدیر کارکنان کاخ سفید بود و بعد در در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در دولت باراک اوباما سمت هماهنگ‌کننده مقابله با ابولا را در کاخ سفید به عهده داشت.

گروه کارزار انتخاباتی و دولت ترامپ تاکنون پیروزی قابل پیش‌بینی آقای بایدن را در کسب رأی انجمن گزینندگان نپذیرفته‌اند، در حالی که تمامی شبکه‌های خبری مهم دو هفته قبل آن را اعلام کردند.

آقای ترامپ و چندین عضو جمهوری‌خواه کنگره با انتشار مطالبی بی‌اساس مدعی شده‌اند که در چند ایالت اصلی نوسانی، تقلب‌های گسترده‌ای به نفع آقای بایدن صورت گرفته است. در حالی که هیچ شاهدی در مورد چنین توطئه‌ای وجود ندارد. تمام شکایت‌های گروه کارزار انتخاباتی ترامپ نیز تاکنون با شکست مواجه شده است.

با این حال نماینده سیاسی منصوب ترامپ برای نظارت بر انتقال قدرت ریاست‌جمهوری در سازمان خدمات عمومی نیز برنده انتخابات را نپذیرفته است و از دسترسی آقای ترامپ و گروه مشاوران وی به گزارش‌های اطلاعاتی، شرکت در جلسات مقامات وزارت بهداشت و خدمات انسانی و دیگر وزارت‌خانه‌های خط مقدم مقابله با همه‌گیری و دسترسی به اعتبار فدرال ۹.۹ میلیون دلاری انتقال دولت جلوگیری کرده است.

آقای ترامپ در نخستین اعتراف به برنده شدن آقای بایدن در انتخابات با طرح انبوهی از ادعاهای بی‌پایه در توییتر راجع به ساختار انتخابات این ادعای کذب را مطرح کرد که علیه وی «تقلب» صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس جمهور آمریکا بدون ارائه هیچ شاهدی با طرح ادعای دستکاری رای‌ها به نفع آقای بایدن در توییتر نوشت: «او برنده شد چون انتخابات مهندسی شده بود. به هیچ مراقب یا ناظری اجازه ندادند بر رای‌گیری نظارت کند. شرکت خصوصی دومنیون متعلق به یک چپ افراطی رای‌ها را دسته‌بندی کرد شرکتی که هم بدنام است هم تجهیزات ناقصی دارد، تجهیزاتی که حتی در تگزاس (که من با اختلاف زیاد در آن پیروز شدم) مورد تائید قرار نگرفت. رسانه‌های جعلی و ساکت و غیره هم بودند.» 

رییس جمهور آمریکا سپس در ادامه در پیام توییتری دیگر ادعاهای کذب بیشتری را مطرح کرد.

«او فقط از نظر رسانه‌های خبر جعلی برنده شد. من هیچ چیز را تصدیق نمی‌کنم. راه درازی در پیش داریم. این انتخابات مهندسی شده بود.»

توییتر روی هر دو این پیام‌های توییتری برچسب گذاشت چون حاوی اطلاعات «مورد اختلاف» درباره تقلب در رای‌گیری بود.

آقای کلاین گفت به نظر وی اعتراف آقای ترامپ در مورد نتیجه انتخابات «این واقعیت را بار دیگر تأیید کرد که جو بایدن در انتخابات پیروز شده است» اما دولت باید همچنان باید برای انتقال قدرت به رییس جمهور بعدی کارهای بیشتری انجام دهد.

آقای کلاین گفت: «رییس‌جمهور شدن یا نشدن جو بایدن ربطی به پیام‌های دونالد ترامپ ندارد. مردم آمریکا این کار را انجام دادند.»

دکتر آنتونی فائوچی کارشناس ممتاز بیماری‌های واگیر ایالات متحده نیز روز یکشنبه در مصاحبه با جیک تپر خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان گفت انتقال آرام قدرت برای گذر مردم آمریکا از دوران همه‌گیری نقش اساسی دارد.

آقای فائوچی گفت: «در ۳۶ سال گذشته در خدمت شش رییس‌جمهور بوده‌ام و چندین مرحله انتقال قدرت را تاکنون دیده‌ام. خیلی واضح است که فرایند انتقالی که می‌گذرانیم.... در تحویل بی‌دردسر اطلاعات واقعاً اهمیت دارد.»  

او افزود: «قطعاً بهتر می‌بود که می‌توانستیم کار با آن‌ها را شروع کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان