حزب کارگر، خواستار مقابله با اشاعه اطلاعات غلط درباره واکسن

سامانه‌های اینترنتی در مقابله با مخالفان واکسیناسیون ضعیف عمل می‌کند

اطلاعات گمراه‌کننده درباره واکسن در رسانه‌های اجتماعی شایع شده است ـ BEN STANSALL / AFP

به گفته حزب کارگر، دولت باید با یک طرح فوری، «محو» اطلاعات غلط و خطرناک درباره واکسیناسیون را پیش از شروع توزیع واکسن کووید-۱۹،در دستور کار قرار دهد.

وزیر فرهنگ سایه، جو استیونز، و وزیر بهداشت سایه، جاناتان اشورت، طی نامه‌ای به دولت هشدار داده‌اند که با نزدیک شدن به درمان احتمالی بیماری عالم‌گیر «نباید به خاطر سابقه تاریخی خود در انجام موفق واکسیناسیون‌ها، درمان کووید-۱۹ را پیشاپیش موفق فرض کنیم.»

وزیران سایه کایر استارمر خواستار جریمه نقدی و کیفری شبکه‌هایی شده‌اند که از حذف مطالبی که مروج نظرات ضد واکسیناسیون هستند، خودداری می‌کنند. آنها شبکه‌های اجتماعی را سرشار از این‌گونه نظرها می‌دانند.

وزیران اپوزیسیون می‌گویند گروه‌های ضد واکسیناسیون با نزدیک به ۱۰۰ هزار عضو، به محض ورود به فیسبوک ظاهر می‌شوند.

تحلیلی از سوی یکی از سازمان‌های پژوهشی، «مرکز مواجهه با نفرت دیجیتال»، نشان می‌دهد اطلاعات غلط و گمراه‌کننده درباره واکسن در اشکال جدیدتر در رسانه‌های اجتماعی، مثل تیک‌تاک، نیز شایع شده است. هشتگ #vaccinesaredangerous تقریبا ۸۰۰ هزار بازدیدکننده داشته است.

به علاوه، ده‌ها طومار ضد واکسیناسیون، برخی با تقریبا ۲۰۰ هزار امضاء‌کننده، به سایت‌های دولتی ارسال شده‌اند.

خانم استیونز گفت: «سابقه دولت نشان می‌دهد که در مواجهه با سامانه‌های اینترنتی که در خدمت اشاعه اطلاعات غلط قرار می‌گیرند، ضعیف عمل می‌کند.»

وی افزود: «سال‌هاست که همه می‌دانند این مشکل رو به رشد و گسترش است و دولت هم مطلع است. حزب کارگر مدتی است که به دولت هشدار می‌دهد که این موضوع، در آستانه توزیع واکسن، در حال تبدیل به یک تهدید جدی است.»

«موضوع، واقعا مربوط به مرگ و زندگی انسان است و حتی یک نفر هم نباید به خاطر این اطلاعات غلط، از واکسیناسیون منصرف شود.»

دو وزیر سایه کشور در نامه‌ای مشترک نوشتند که «گروه‌هایی که ماه‌ها پیش، به شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی گزارش شدند هنوز هم فعال هستند.» این در حالی است که این شرکت‌ها، هم به دولت و هم به صنعت تعهد دارند.

هفته گذشته، شرکت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی، بر معیارهایی برای کنترل اطلاعات غلط ضد واکسیانسیون، با وزیران به توافق رسیدند. فیسبوک، توییتر و گوگل متعهد شدند «با همکاری با نهادهای بهداشتی، به ترویج پیام‌های صحیح و قابل استناد» پرداخته و «در مقابل محتوای نشانه‌گذاری‌شده سریع‌تر اقدام کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دیجیتال، اولیور داودن، گفت: «اطلاعات غلط درباره کووید خطرناک است و ممکن است به قیمت جان انسان‌ها تمام شود». وی گفت برای مقابله با این امر «خیلی بیش از این می‌توان عمل کرد.»

با این حال، دولت کمتر اظهار داشته چنین اطلاعات غلطی لزوما باید حذف شوند، بلکه در عوض اینطور نشان داده است که باید آنها را از اعتبار انداخت؛ مثلا با این توجیه که «کسب درآمد از چنین محتوای خطرناکی اشتباه است.»

ایمران احمد، مشاور سابق حزب کارگر که مدیریت مرکز مواجهه با نفرت دیجیتال را به عهده دارد، گفت: «به رغم تعهدهای شرکت‌های بزرگ، گوگل هنوز هم با درج آگهی در سایت‌های مخالف واکسیناسیون، به کسب درآمد آنها کمک می‌کند، و فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب به گروه‌های معروف ضد واکسیناسیون، این امکان را می‌دهند که نظریه‌های خطرناک توطئه و دروغ‌های خود را به گوش میلیون‌ها کاربر برسانند.»

او گفت: «شرکت‌های بزرگ فناوری در طول همه‌گیری ویروس کرونا، ادعاهای بزرگی کردند ولی نتوانستند اقدام مؤثری انجام دهند. وقتی شبکه‌های اجتماعی نتوانند وظیفه خود را در مراقبت از کاربران و در سطح وسیع‌تر، یعنی جامعه به انجام برسانند، باید محرومیت‌هایی وجود داشته باشد. دولت نباید فریب بهانه‌های این شرکت‌ها را بخورد. باید برای کم‌کاری آنها که منجر به خسارت‌های جدی می‌شود جرائم نقدی و کیفری تعیین کند.»

ایمران احمد افزود: «همه ما سهم خود را در مهار ویروس کرونا انجام می‌دهیم. وقت آن رسیده و حتی وقت آن گذشته که شبکه‌های اجتماعی و قانون‌گذاران هم سهم خود را انجام دهند.»

فعالان آزادی بیان اما هشدا می‌دهند که این رویکرد می‌تواند زیان‌بخش باشد و«مسأله را زیرزمینی کند.»

به گفته روت اسمیت، رئیس اجرایی شاخص سانسور، به ایندیپندنت: «در بحبوحه یک وضعیت فوق‌العاده سلامت عمومی، اطمینان از این‌که اطلاعات درستی درباره درمان و واکسن به دست مردم می‌رسد اهمیت فراوانی دارد.»

او در ادامه گفت: «البته نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم که ممکن است مردم در حقایق علمی شک کنند و نپذیرند ولی راه‌حل این نیست که مخالفان واکسیناسیون را ممنوع کنیم بلکه باید از هر ابزاری استفاده کنیم و دلیل بیاوریم که چرا آنها اشتباه می‌کنند.»

«باید نشان دهیم که علم درست می‌گوید نه این‌که موضوع را به زیر زمین بکشانیم؛ منطق در آنجا حکمفرما نیست.»

© The Independent

بیشتر از جهان