هیلاری کلینتون، سفیر آینده آمریکا در سازمان ملل؟

جو بایدن با این کار می‌تواند مسائل جهانی را برای کابینه خود نشان دهد

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا و هیلاری کلینتون ـ Brendan Smialowski / AFP

گزارش ها حاکی از آن است که جو بایدن هیلاری کلینتون را برای نقشی در کابینه خود در نظر گرفته است و قرار است وزیر امور خارجه سابق، به سفیر ایالات متحده در سازمان ملل تبدیل شود.

خانم کلینتون که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ باخت، به گزارش واشنگتن پست، به عنوان فردی احتمالی برای این نقش «مطرح شده» است.

به‌رغم آن که آقای ترامپ از قبول نتایج انتخابات اجتناب کرده و بدون ارائه هر گونه مدرکی، تقلب در انتخابات را دلیل این اقدام خود عنوان می‌کند، رئیس جمهوری منتخب همینک نیز کارگروه ویروس کرونای خود را به راه انداخته است و در ماه‌های پیش رو باید اعضای کابینه خود را نیز انتخاب کند، و بحث و مذاکرات در این باره در جریان است.

تیم آقای بایدن اکنون ماه‌ها است که در حال بررسی سابقه افراد مختلف برای نقش‌های اصلی در کابینه بوده است و طی روزهای آینده چندین مورد به او معرفی خواهد شد.

درباره خانم کلینتون، منابع آگاه به واشنگتن پست گفتند که این اقدام «راهی برای بایدن خواهد بود تا اهمیت این نقش در کابینه خود را نشان دهد و قرار گرفتن کلینتون در چنین مقامی، به ویژه در زمانی که همکاری جهانی و نقش ایالات متحده در عرصه جهانی افول کرده است، باعث افزایش اعتبار سازمان ملل هم می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روز چهارشنبه، آقای بایدن، ران کلین، دموکراتی کارکشته، را به عنوان رئیس‌دفتر خود در کاخ سفید منصوب کرد. ماه‌ها شایعه بود که آقای کلین، وکیلی که از مشاوران باراک اوباما بود، در این جایگاه عالی‌رتبه قرار خواهد گرفت.

آقای کلین ۵۹ ساله در «تزار ابولا» در کابینه آقای اوباما مشغول بود و یکی از منتقدان شدید آقای ترامپ در نحوه مدیریت بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا بوده است.

او به عنوان دستیار ارشد آقای بایدن، هنگام سناتوری او از ایالت دلاوِر، نیز مشغول بود و زمانی هم که او معاون اول رئیس جمهوری شد، وظیفه رئیس‌دفتری او را عهده‌دار شد.

از قرار معلوم، پس از آن که آقای کلین در انتخابات ۲۰۱۶ برای کسب کاخ سفید به تیم هیلاری کلینتون پیشنهاد کمک داد، با تیم آقای بایدن به مشکل برخورد، اما اکنون او عهده‌دار مهم‌ترین شغل غیرمنتخب در کابینه شده است که به تایید مجلس سنا هم نیازی ندارد.

بنا به گزارش‌های رسانه‌های متعدد، آقای بایدن در چینش تیم امنیت ملی خود احتمالا چندین چهره آشنا از کابینه آقای اوباما را سر کار برگرداند، و نیز در زمینه احیای اصول سیاست خارجی، که در دوران ریاست جمهوری ترامپ زیر پا گذاشته شده بود.

نیویورک تایمز گزارش داده است که انتظار بازگشت چهره‌های کارکشته و قدیمی به دولت، هم اکنون نیز باعث نگرانی و اعتراض رای‌دهندگان جوان‌تر و لیبرال‌تر شده است که سیاست‌های امنیت ملی حزب دموکرات پیش از ترامپ را به شدت «قدیمی و منقضی‌شده» می‌دانند.

© The Independent