آلکنو یا کاستلانی؛ گزینه‌های والیبال ایران برای المپیک توکیو

تیم ملی والیبال ایران هفت ماه بدون مربی مانده است

ولاسکو از موفق‌ترین مربیان تاریخ والیبال ایران است ـ عکس از سایت فدراسیون والیبال

تیم ملی والیبال ایران که بیشترین شانس درخشش در المپیک توکیو را در ورزش‌های تیمی کاروان ایران دارد، بدون مربی روزها را می‌گذراند. آلکنو و کاستلانی فقط دو نام هستند که هر روز درباره آنها بحث می‌شود، اما فدراسیون والیبال هنوز از توافق با یکی از این دو گزینه خبر نداده است.

از روزی که محمدرضا داورزنی دوباره به ریاست فدراسیون والیبال ایران رسید، تمام عملکردش در تیم ملی با یک جمله تشریح می‌شود: اخراج ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی، پس از صعود ایران به المپیک توکیو. کولاکوویچ در فروردین ماه ۹۹ از تیم ملی والیبال برکنار شد و بهانه پایان همکاری با او، به تعویق افتادن المپیک به دلیل شیوع کرونا بود.

فدراسیون والیبال وقتی دید المپیک به تعویق افتاده است و تیم ملی برنامه‌ای ندارد، انتخاب سرمربی جدید تیم ملی والیبال را بیش از ۷ ماه به تعویق انداخت. در اواسط اردیبهشت ماه ۹۹ بود که فدراسیون والیبال ایران از مذاکره با خولیو ولاسکو خبر داد. ولاسکو از موفق‌ترین مربیان تاریخ والیبال ایران است، اما فدراسیون می‌دانست که سن و سال ولاسکو برای سرمربیگری در تیم ملی مناسب نیست و در مذاکرات درباره مدیریت فنی او بر تیم‌های ملی گفت‌‌وگو شد، اما آن مذاکرات بی‌نتیجه بود و تیم ملی والیبال ایران همچنان بدون مربی روزگار می‌گذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش، در وبینار کمیته برگزاری المپیک توکیو به برپایی بازی‌ها در مردادماه سال آینده تاکید شد. کمیته جهانی المپیک به امکان تزریق واکسن کرونا تا آن زمان امیدوار است، اما در آخرین وبینار با حذف مواردی مثل مراسم پرچم، سعی در تمرین رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد تا المپیک توکیو بیشتر با تعویق مواجه نشود. لیگ والیبال ایران به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود، اما در این موقعیت باید سرمربی تیم ملی و همکارانش ناظر بر تمام مسایل فنی بازیکنان باشند. اگر از احوال مدیران فدراسیون والیبال بپرسید، عجله‌ای برای انتخاب سرمربی تیم ملی ندارند.

در یک ماه اخیر دو گزینه برای تیم ملی والیبال ایران از سوی فدراسیون ایران مطرح شده‌اند. نخست، ولادیمیر رومانوویچ آلکنو، سرمربی روس که سابقه کار در دینامو مسکو، تیم ملی روسیه و روبین کازان را دارد. او موفقیت‌های پرشماری را در روسیه به دست آورده است. یکی از موضوعاتی که به عنوان شایعه یا گمان درباره انتخاب نشدن آلکنو در والیبال ایران مطرح شده است، اختلاف او با سعید معروف، کاپیتان تیم ملی است. ۵ فصل پیش، سعید معروف با قلم قرمز آلکنو از فهرست روبین کازان حذف شد و نتوانست قراردادش را تمدید کند. اگرچه سعید معروف بازیکن تاثیرگذاری در مسائل والیبال ایران است، اما بعید است که این موضوع بتواند بهانه حذف آلکنو از گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران باشد.

گزینه دیگر فدراسیون والیبال، دانیل خورخه کاستلانی، مربی آرژانتینی است. کاستلانی در آزتس اولشتین لهستان مربی‌گری می‌کند؛ در تیمی که محمد موسوی، مدافع میانی و سرعتی‌زن تیم ملی ایران را در اختیار داشت، اما با شیوع کرونا و کاهش دستمزدها، موسوی از اولشتین جدا شد. جدایی کاستلانی نیز با توجه به کاهش ۴۰ درصدی دستمزدها در این باشگاه دور از انتطار نیست. کاستلانی در تیم‌های ملی آرژانتین، فنلاند و لهستان سابقه مربی‌گری دارد. او به دلیل نقشی که در توسعه والیبال لهستان داشت، از سوی فدراسیون والیبال این کشور حق شهروندی لهستان را دریافت کرد.

فدراسیون والیبال در چند هفته اخیر هر بار اعلام رسمی نام سرمربی جدید تیم ملی را به تعویق انداخته است. تیم ملی والیبال بیش از ۷ ماه بدون سرمربی روزها را گذرانده است؛ در حالی که یک تیم ملی برای حضور در المپیک فقط در روز مسابقات به مربی نیاز ندارد، بلکه موفقیت در رویدادی بااهمیت مثل المپیک به برنامه‌ریزی بلندمدت مربی وابسته است و کرونا و تعویق المپیک، دلایل موجهی برای این سردرگمی تیم ملی والیبال نیستند.

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران، درباره روند انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: «با پنج مربی مطرح جهان که در کمیته فنی مذاکره با آنان تصویب شده بود، گفت‌وگو کردیم. دو گزینه به دلیل قراردادهای خود با باشگاه‌ها، به رغم تمایل به همکاری با ایران، از ادامه مذاکرات عذرخواهی کردند. از سه گزینه دیگر برنامه خواستیم که دو نفر برنامه‌های خود را ارائه کردند، اما گزینه سوم برنامه نداد و در پیامی، از مخالفت باشگاه خود خبر داد و این گزینه نیز از ادامه مذاکرات انصراف داد. با هر گزینه‌ای که از سوی کمیته فنی انتخاب شود، مذاکرات ادامه خواهد یافت و قرارداد به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که نتیجه عملکرد تیم ایران در المپیک توکیو در آن لحاظ شود. بازیکنان و در مجموع تیم ایران، توانایی‌های زیادی دارند و اگر سرمربی مدیریت خوب و بابرنامه‌ای برای آن‌ها داشته باشد، موفقیت در میادین پیش رو حتمی است. ایجاد خودباوری بازیکنان، یکی از مهم‌ترین نکات در مدیریت تیم ایران است. سرمربی جدید باید ضمن اقتدار در زمین مسابقه، ریسک‌پذیر نیز باشد.» سخنان رئیس فدراسیون والیبال کلی‌گویی و اشاره به جزییات بدیهی است، و تعلل او در انتخاب سرمربی، می‌تواند در روند تیم ساختن برای المپیک توکیو تاخیر و اختلال پدید آورد.

تحریم بانکی ایران، به خصوص در ۲ سال اخیر، باعث شده است که فدراسیون والیبال نتواند بخشی از درآمدهایش را از کنفدراسیون والیبال آسیا دریافت کند. اما رقم دقیق این مطالبات روشن نیست و انتخاب نشدن سرمربی خارجی برای تیم ملی والیبال به مشکلات مالی مربوط نیست، یا فدراسیون والیبال چنین دلیلی را مطرح نکرده است.

بیشتر از ورزش