دیدار جنجالی اردوغان از بخش جدایی طلب شمال قبرس

ترکیه تنها کشوری است که قبرس شمالی را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت می‌شناسد

 رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در قبرس شمالی - TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه به بخش ترک نشین شمال جزیره قبرس که خواهان استقلال است سفر کرد تا با رهبر جدید این منطقه دیدار کند.

به گزارش رویترز، ارسین تاتار که خواهان راه حل «دو‌کشور» برای جزیره قبرس است، ماه گذشته با حمایت آنکارا در انتخابات به پیروزی رسید، و در نتیجه، احتمال بالا گرفتن تنش با دولت قبرس در جنوب این جزیره که جامعه جهانی آن را به رسمیت می‌شناسد بیشتر شد.

تلاش‌های میانجی‌گرانه سازمان ملل متحد برای یکپارچه کردن این جزیره که از پنجاه سال پیش دوپاره شده، تا کنون بی‌نتیجه مانده‌ است. پیش از آقای تاتار، رهبر پیشین قبرس شمالی خواهان وحدت دوباره این کشور شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه تنها کشوری است که قبرس شمالی را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت می‌شناسد. در سال ۱۹۷۴ پس از حمله نیروهای ترکیه و اشغال شمال این جزیره قبرس میان بخش ترک نشین شمال و بخش یونانی نشین جنوب تقسیم شده‌است.

ترکیه امسال در شرق مدیترانه باقبرس، یونان و اتحادیه اروپا بر سر حقوق آب‌های ساحلی و از جمله اکتشافات نفتی وارد مناقشه شد.

اتحادیه اروپا تحدید کرده است که به دلیل اکتشاف غیرقانونی نفت و گاز در این منطقه، از ماه آینده ترکیه را تحریم خواهد کرد. بخش جنوبی قبرس از شانزده سال پیش به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است.