پس از انسولین، این بار داروی بیماران کلیوی نایاب شد

پزشکان و بیماران حاضر نیستند از نمونه ساخت داخل استفاده کنند

دو داروی ضروری «سلسپت» و «مایفورتیک» برای بیماران کلیوی، نایاب شده است - عکس از اعتماد آنلاین

بر اساس برخی گزارش‌ها، داروهای موردنیاز افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند، در داروخانه‌های هلال‌احمر و حتی انجمن بیماران کلیوی وجود ندارد.

در همین رابطه «انتخاب» گزارش می‌دهد اکثر بیماران دیالیزی بعد از پیوند کلیه تا پایان عمر باید از دو داروی «سلسپت» و «مایفورتیک» استفاده ‌کنند. این بیماران نگران هستند که در صورت استفاده‌ نکردن از داروهای فوق، بدن آنها کلیه را به‌اصطلاح پس بزند.

سلسپت، یک داروی سوییسی است و زمانی که این دارو در بازار ایران نایاب شد، پزشکان داروی مایفورتیک را جایگزین کردند اما حالا تهیه مایفورتیک نیز با مشکل روبه‌رو شده است. از سوی دیگر برخی از پزشکان استفاده از داروی ایرانی «سیتوگان» را به‌عنوان جایگزین توصیه نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن بیماران کلیوی معتقد است تامین نشدن ارز مورد نیاز، دلیل اصلی وارد نشدن این داروها است.

این نخستین‌بار نیست که چنین مشکلی رخ می‌دهد. چندی پیش و در خرداد امسال نیز همین کمبود پیش آمده بود و مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت، دلیل نایاب شدن داروی سلسپت را «نبود پرواز چارتر» برای وارد کردن آن به کشور عنوان کرده بود.

موضوع نایاب شدن داروهای ضروری بیماران کلیوی در حالی مطرح می‌شود که حدود یک ماه پیش، انسولین نیز در ایران نایاب شد و موجی از نگرانی را در میان بیماران ایجاد کرد. در آن زمان معاون وزارت بهداشت مدعی شده بود که تحریم‌های آمریکا مانع ورود دارو به کشور است. این در حالی است که مقامات آمریکایی و حتی سوییسی بارها عنوان کرده‌اند که فروش دارو به ایران تحریم نیست.

بیشتر از