پبروزی بایدن و ابراز آمادگی فلسطین برای از سرگیری مذاکرات صلح

محمد آشتیه: اسرائیل باید طرح «چاره دو کشوری» یا ذوب جمعیتی را بپذیرد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، فلسطینی‌ها را وارد عصر جدیدی کرد و انتظار می‌رود با وارد شدن بایدن به کاخ سفید، زمینه از سرگیری مذاکرات صلح و تلاش‌های سیاسی برای پایان دادن به اشغال اسرائيل و تأسیس کشور مستقل فلسطین در محدوده مرزهای ۱۹۶۷، فراهم شود.

فلسطینیان خرسندی خود را نسبت به شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر پنهان نکردند، زیرا وی با رد «چاره دو کشوری»، مشروعیت بخشیدن به طرح شهرک‌سازی، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و تلاش برای انحلال آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا)، در نابودی روند صلح، شریک و هم‌پیمان اسرائيل بود.

در همین حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید دارد که فلسطینی‌ها خواستار تقویت روابط فلسطین و آمریکا، دستیابی به آزادی، استقلال، عدالت و حفظ حرمت ملت فلسطین بوده و می‌خواهند صفحه‌ای جدیدی را با دولت بایدن باز کنند. البته پیروزی بایدن باعث شد فلسطین تمایل خود را برای از سرگیری مذاکرات صلح ابراز کند و نبیل ابوردینه، سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که فلسطین آماده آغاز مجدد گفت‌وگوهای صلح است و قصد دارد مذاکرات را از همان نقطه‌ای که متوقف شده بود، از سرگیرد، یا واشنگتن اسرائیل را به پذیرش توافقنامه‌های امضا شده و مشروعیت بین‌المللی وادار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته فلسطین زمانی آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کرد که بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، فلسطینان را دعوت به از سرگیری مذاکرات صلح بدون ارائه بهانه کرد و افزود که "زمان حرکت به سمت صلح فرا رسیده است و اگر شما به‌خاطر خود نمی‌خواهید صلح کنید حداقل برای آرامش نسل‌های آینده این اقدام را انجام دهید." در پاسخ به این فراخوان، تشکیلات خودگردان فلسطین اصل مذاکرات را برای حل منازعه رد نکرد، اما خواستار پذیرش شروط اساسی برای روند صلح بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و توقف احداث شهرک‌ها شد. در نتیجه رد این خواسته‌ها، گفت‌وگوهای صلح از سال ۲۰۱۴، میان دوجانب متوقف شد و علی‌رغم تلاش‌های باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای دستیابی به صلح در خاورمیانه، اسرائیل و فلسطین نتوانستند مذاکرات صلح را بار دیگر آغاز کنند.

در همین حال، احمد مجدلانی، یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، گفت:"هدف گانتز از این فراخوان، ارسال پیام به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده است، وی می‌خواهد نشان دهد که اسرائیل خواستار از سرگیری مذاکرات است اما فلسطینی‌ها نمی‌خواهند مذاکرات صلح آغاز شود." وی خاطرنشان کرد که موضع فلسطین در قبال مذاکرات هیچ تغییری نکرده است، اما آنها خواستار از سرگیری روند گفت‌وگوهای صلح مطابق به قطعنامه‌های سازمان ملل هستند. با این حال، فلسطینیان حمایت یک‌جانبه واشنگتن از روند صلح را رد می‌کنند و اصرار بر مکانیسم چندجانبه بین‌المللی برای نظارت بر گفت‌وگوهای صلح دارند."

از سوی دیگر، ناصر القدوه، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح از دولت جدید آمریکا خواست سیاست های زیانبار و مخرب ترامپ برای روند صلح را لغو کند و فرایندی را بر اساس مشروعیت بین‌المللی و اصول مطرح شده توسط جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا آغاز کند. جان کری، چند هفته قبل از این‌که باراک اوباما کاخ سفید را ترک کند، شروط دقیق و روشنی را برای روند صلح مطرح کرد. وی تأکید بر تأسیس کشور مستقل و غیر مسلح فلسطین در محدوده مرزهای ۱۹۶۷، کرد و بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت برای هر دو کشور اسرائیل و فلسطین دانست. نامبرده خواستار راه حل پایداری برای بازگشت عادلانه پناهندگان، تأمین نیازهای امنیتی اسرائیل و دستیابی به صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی مطابق به ابتکار صلح عربی شده بود.

القدوه افزود که دستیابی به این هدف، نیازمند زمان و مذاکره است و بستگی به موضع فلسطین، اسرائیل و جامعه بین‌المللی دارد. وی خاطرنشان کرد که بایدن با طرح الحاق کرانه باختری به قلمرو اسرائيل مخالفت خواهد کرد و در صدد از سرگیری روابط با سازمان آزادی‌بخش فلسطین، بازگشایی كنسولگری آمریكا در قدس و بازگرداندن حمایت‌های مالی فلسطینیان خواهد شد. افزون بر آن، القدوه بر لزوم تلاش برای ایجاد "نمایندگی جدید فلسطین" در واشنگتن تأكید كرد و افزود که این نمایندگی می‌بایست یک نهاد فعال باشد، نه این‌که مانند دفتر سابق سازمان آزادی‌بخش فلسطین که هیچ فعالیت و دستاوردی نداشت، باشد.

از سوی دیگر، محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین هشدار داد که تل‌آویو سعی خواهد کرد با بهره‌برداری از هفته‌های پایانی دوره ریاست جمهوری ترامپ، واقعیت جدیدی را تحمیل کند که مسیر تأسیس کشور مستقل فلسطین را با بن‌بست روبه‌رو کند. محمد آشتیه، برای اسرائیل دو گزینه پیشنهاد کرد، پذیرش راه حل «چاره دوکشوری» یا ذوب جمعیتی، وی افزود که برای نخستین بار، شاخص‌های جمعیتی فلسطین در سرزمین تاریخی فلسطین نشان می‌دهد که شمار شهروندان فلسطینی نسبت به جمعیت یهودیان بیش از ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافته است.

© IndependentArabia