سفر عمران خان به کابل؛ دایره خشونت می‌شکند؟

این نخستین سفر نخست‌وزیر پاکستان از زمان به قدرت رسیدن، به کشور همسایه‌ خواهد بود

عمران خان نخست‌وزیر کشور پاکستان ـ AFP

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، در روزهای آینده به کابل می‌آید تا درباره روند صلح و مذاکره با طالبان با رهبران افغانستان دیدار و گفتگو کند.

این نخستین سفر نخست‌وزیر پاکستان از زمان به قدرت رسیدن، به کشور همسایه‌ خواهد بود.

پاکستان در دو سال گذشته که روند مذاکرات صلح افغانستان به ابتکار دولت ترامپ شروع شده است، از طرح واشینگتن حمایت کرده و طالبان را برای مذاکره با آمریکا تشویق کرده است. در این راستا ملاعبدالغنی برادر، فرد شماره دو گروه طالبان را نیز از زندان آزاد کرده و به قطر فرستاده است تا ریاست هیات مذاکره‌کننده را به عهده گیرد. این در حالی است که از ماه فوریه سال جاری که توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان امضا شده است، دایره خشونت در افغانستان نه تنها کوچکتر نشده که خطرناک‌تر و خونین‌تر هم شده است.

در ماه‌های اخیر دو همسایه که دوهزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک و اختلافاتی مرزی دارند و درگیر بدترین بی‌اعتمادی‌ها بوده‌اند، بار دیگر تلاش کردند از راه دیپلماسی مشکلات خود را حل کنند. نخست‌وزیر پاکستان، میزبان عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی بود و با اشرف غنی، رئیس‎جمهور‌، گفتگوی تلفنی داشت. هر دو رهبر طی این گفت‌وگوها از عمران‌خان دعوت کردند به افغانستان سفر کند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در این سفر درباره «مذاکرات صلح افغانستان، توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجارتی» بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

انتظار می‌رود اولین خواست دولت افغانستان از عمران‌خان که از حامیان گروه طالبان قلمداد می‌شود، کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس باشد. عمران‌خان هم از لحاظ دیدگاه و هم از نظر سیاسی روی طالبان تاثیر زیادی دارد و گفته می‌شود ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان همراه خانواده و بسیاری از رهبران دیگر این گروه در پاکستان زیرنظر سازمان اطلاعات ارتش این کشور پناه گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادامه خشونت‌ها در افغانستان قربانیان زیادی گرفته و مذاکرات جاری صلح در دوحه هم دو ماه است که به بن‌بست رسیده است. دومین درخواست افغانستان، کمک عمران‌خان به شکستن بن‌بست مذاکرات صلح و تشویق طالبان به تعامل از راه گفتگو است تا در جامعه افغانستان حل شود اما نخست‌وزیر پاکستان هم نگرانی‌هایی دارد.

گرچه وزارت خارجه پاکستان پیشتر گفته بود که عمران‌خان بر اهمیت آتش‌‎بس از سوی تمامی طرف‌‎های درگیر در افغانستان تاکید کرده‌‎ و گفته است اسلام‌‎آباد از تصمیم‎‌های حاصل از مذاکرات صلح افغانستان، پشتیبانی خواهد کرد اما یک بحث مبنایی برای پاکستان افزایش نفوذ این کشور، در ازای کاهش نفوذ هند در افغانستان است.

عمران‌خان این مساله را بارها به صورت علنی اعلام کرده است. او اخیرا در نشست تاجران و نمایندگان مجلس دو کشور در اسلام‌آباد گفت:‌ «یک نگرانی در پاکستان این است که هند از افغانستان در برابر ما استفاده کند تا در کشور ما بی‌ثباتی ایجاد کند. اما ما توافق کرده‌ایم که از هر چیزی که مردم افغانستان می‌خواهند، حمایت خواهیم کرد. ما با آنان روابط خود را بهتر می‌کنیم زیرا آینده این منطقه، در روابط افغانستان و پاکستان و در همکاری و تجارت است.»

انتظار می‌رود این موضوع بار دیگر در نشست آتی با عمران‌خان مطرح شود و افغانستان آمادگی لازم برای اطمینان بخشیدن به پاکستان را داشته باشد. پاکستان به شدت نگران قدرت و نفوذ هند در مناطق آشوب‌زده خود مانند ایالت بلوچستان است و هنوز تجزیه بنگلادش از بدنه پاکستان را فراموش نکرده است. هند از جدایی‌طلبان بنگلادشی حمایت کرده بود.

تحولات امروز منطقه اما نشان می‌دهد که اگر توافق صلح افغانستان به کمک اسلام‌آباد به نتیجه برسد و در پی آن حکومت ائتلافی عناصر نزدیک به اسلام‌آباد و نیروهای دموکرات موجود در افغانستان شکل گیرد، زمینه سرمایه‌گذاری و تجارت برای پاکستان که شدیدا به منابع مالی نیاز دارد فراهم خواهد شد.

اشرف‌غنی، رئیس‌جمهورافغانستان با این سیاست که افغانستان را به «چهارراه همکاری منطقه» تبدیل خواهد کرد، وارد بازی شده است و سفر عمران‌خان در این شرایط که خونریزی به شدت افزایش یافته است می‌تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

بیشتر از