بسکتبالیست افسانه‌ای پس از مرگ هم پول ساز است

ستاره فقید لس آنجلس لیکرز به کسانی چون مایکل جکسون، الویس پریسلی و مریلین مونرو پیوست

تصویر کوبی براینت بر دیواری در لس آنجلس - FREDERIC J. BROWN / AFP

تخمین زده می‌شود که کوبی براینت، بازیکن افسانه‌ای بسکتبال، از زمان مرگش به این سو حدود ۲۰ میلیون دلار درآمد داشته است، و در این راه به چهره‌های شناخته شده‌ای چون مایکل جکسون، الویس پریسلی و مرلین مونرو پیوسته است که پس از درگذشت، کماکان بر ثروتشان افزوده می‌شود. 

فهرست پردرآمدترین مشاهیر سال ۲۰۲۰ نشریه فوربز، که در فضای آنلاین با عناوینی چون «خبیث»‌ مورد انتقاد قرار گرفته است، براینت را به عنوان ششمین فرد در این فهرست، و قبل از جوس ورلد، دومین تازه‌وارد امسال که درآمدش ۱۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، قرار داده است. 

پردرآمدترین شخصیت مشهور و محبوب درگذشته در این فهرست، مایکل جکسون (۴۸ میلیون دلار) است، و سپس دکتر سوس (۳۳ میلیون دلار)، چارلز ام.شولتز (۳۲.۵ میلیون دلار)، آرنولد پالمر (۲۵ میلیون دلار)، و الویس پریسلی (۲۳ میلیون دلار) قرار دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توبی براینت، بازیکن تیم بسکتبال لیکرز لس‌‌انجلس، حدود نه ماه پیش در یک سانحه سقوط هلیکوپتر کشته شد. این سانحه جان دختر ۱۳ ساله براینت، شش دوست او، و خلبان هلیکوپتر را نیز گرفت. همسرش، ونسا براینت، هنوز درگیر دعوای حقوقی علیه شرکت هلیکوپتر است.

فوربز نوشت:‌ «پس از فوت بازیکن افسانه‌ای لیکرز در ماه ژانویه، کلیه محصولات کوبی براینت شرکت لوازم ورزشی نایکی به فروش رفت.»

«طرفداران او از کتاب زندگینامه براینت نیز استقبال زیادی کردند و بیش از ۳۰۰ هزار نسخه کتاب، امسال به فروش رسید.» 

به نوشته فوربز، خودزندگینامه کوبی براینت با عنوان «روحیه مامبا:‌ چگونه بازی می‌کنم» ده برابر بیشتر از سال قبل فروش کرد، و قیمت کفش‌های ورزشی نایکی براینت در تارنماهای فروش کالا، با قیمت بیش از هزار دلار فروخته شد، و فروش اشیاء خاطره‌انگیز او سه برابر شد. 

منبع اصلی درآمد خالص سالانه ۲۰ میلیون دلاری براینت، فروش تقریبا ۲۵۰ میلیون دلار از کفش‌ها و لباس‌های ورزشی مامبای نایکی بوده است. 

جان کرنن، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری کوئن، گفت که نایکی در نظر دارد خط محصولات مومبای براینت را، مانند نام تجاری جردن نایکی، به یک سبک زندگی تبدیل کند. 

کرنن به فوربز گفت:‌ «این یک اقدام طولانی‌مدت است و طی آن همه چیز در یک سطح عالی خواهد بود، با طراحی‌های اصیل و میراث به جا مانده از برند او، و نیز دی‌ان‌ای او که در محصولات حک شده است.»

نایکی در «هفته مامبا»‌ در ماه اوت، مجموعه کفش‌های جدید و رنگارنگ «کوبی در مقابل پروترو» را عرضه کرد و این شرکت قصد دارد در ماه دسامبر کفش «بروس‌لی» کوبی۵ را ارائه دهد. 

یک سخنگوی نایکی گفت که فروشگاه‌های آن با عرضه محصولات طی چند ماه آینده و نیز تعهد به برنامه‌های مبتنی بر جامعه مانند «لیگ مامبا» و «گیم گروئرز»، «میراث کوبی را زنده نگاه خواهد داشت.» 

برخی ناظران فهرست فوربز را «خبیثانه» توصیف کرده‌اند و به نمایندگی از سوی خانواده براینت، در مورد آن ابراز انزجار کرده‌اند. 

 یک کاربر توییتر نوشت: 

این که این مسئله تیتر خبر شده و یک فهرست برایش درست شده، به شدت خبیثانه است. بگذارید خانواده‌اش فرصتی برای سوگواری داشته باشند.

 @spaceiphany

۱۳ نوامبر ۲۰۲۰

کاربر دیگری توویت کرد:‌ 

کوبی فراتر از یک «شخصیت مشهور و محبوبِ درگذشته» است. بی‌احترامی به یک افسانه را متوقف کنید.

@SEINFELDandWU

۱۳ نوامبر ۲۰۲۰

© The Independent

بیشتر از ورزش