برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی برای رسیدگی به کشتار آبان ۹۸

قرار است قضات بین‌المللی به بررسی شواهد و مدارک کشتار معترضان آبان سال ۹۸ بپردازند

دادگاهی مردمی به منظور بررسی کشتار معترضان آبان ۹۸ تشکیل خواهد شد - عکس از شبکه اجتماعی

نزدیک به یک سال از کشتار معترضان در کوچه و خیابان‌های ایران گذشت. به همین مناسبت، قرار است بهمن‌ماه امسال دادگاهی نمادین در شهر لاهه هلند، برگزار شود و قضات بین‌المللی دادخواست‌ها، شواهد و مدارک کشتار آبان ۹۸ را بررسی کنند.

همچنین، در این دادگاه قرار است ده‌ها تن از شاهدان عینی حضور داشته باشند و در مورد وقایع آبان ۹۸، شهادت دهند.

این دادگاه با همکاری و درخواست سازمان‌های «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» در نخستین سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ تشکیل می‌شود و گروهی از حقوقدانان برجسته بین‌المللی در آن حضور خواهند داشت تا به طور مستقل به بررسی دقیق پرونده و جنایت‌های انجام شده توسط مقام‌های حکومتی، نیروی انتظامی و سایر نیروهای امنیتی در سرکوب اعتراضات آبان سال ۹۸ بپردازند.

قضات این دادگاه بین‌المللی مردمی از کشورهای آفریقای جنوبی، آمریکا، اندونزی، انگلیس، لیبی و کانادا هستند و همگی به طور داوطلبانه و با هدف برقراری عدالت در حق قربانیان کشتار آبان حضور خواهند یافت. همچنین، در دادگاه تمامی ضوابط بین‌المللی رسیدگی حقوقی رعایت خواهد شد و از نماینده جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت به عمل خواهد آمد تا به همراه وکلای مدافع خود، در جلسه حاضر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌منظور جمع‌آوری شواهد برای قاضیان، دو حقوق‌دان با نام‌های حمید صبی و رجینا پائولوس آماده هستند تا از طریق شماره تماس ۰۰۴۴۷۷۷۰۰۵۷۰۰۷ از طریق واتساپ، مدارک و شواهد را دریافت کنند و به همراه سایر اسنادی که تابه‌حال جمع‌آوری‌شده، در روز مقرر تحویل دادگاه دهند.

اسنادی که تابه‌حال گردآوری شده شامل مجموعه‌ای با بیش از ۲۰۰۰ ویدئوی موجود از اعتراضات آبان است که بر اساس زمان و شهر محل وقوع مرتب و تاریخ‌گذاری شده‌اند. همچنین گزارش‌های تحقیقی سازمان عدالت برای ایران و سازمان حقوق بشر ایران که تمرکزشان بر استفاده نیروهای انتظامی و امنیتی از سلاح علیه معترضان بوده، بخش دیگری از این مجموعه اسناد است.

نخستین‌بار برتراند راسل و ژان پل سارتر، دو فیلسوف و فعال سیاسی ضد جنگ و مخالف خشونت، یک دادگاه بین‌المللی مردمی برای رسیدگی به جنایات جنگ ویتنام تشکیل دادند که به «راسل تریبونال» معروف شد و از آن زمان به بعد، در بسیاری از پرونده‌های جرائم بین‌المللی که توسط جامعه جهانی نادیده گرفته شده و یا در محل وقوع جرم امکان برگزاری دادگاه فراهم نبوده است، با استفاده از همین الگو دادگاه‌های بین‌المللی مردمی تشکیل می‌شود تا وظیفه دادخواهی و روشن‌کردن حقیقت را برعهده بگیرند.

سابقه هیئت قضات دادگاه مردمی به این شرح است:

کولین روهان، دادگاه کیفری بین‌المللی یوگسلاوی سابق (ICTY)، مشاور حقوقی دادگاه‌های جرائم جنگی کوزوو و سایر دادگاه‌های بین‌المللی.

کارلا فرستمن، استاد دانشکده حقوق دانشگاه اسکس، و عضو گروه‌های کارشناس ابتکار عمل کنوانسیون منع شکنجه.

الهام صائودی، از بنیانگذاران، و مدیر سازمان وکلای عدالتخواه در لیبی، استاد مدعو سابق مرکز عدالت بین‌المللی هلنا کندی، و عضو برجستۀ سابق دوره حقوق بین‌الملل در مؤسسه چتم هاوس.

نورشبانی کاتجاسونگکانا، دادستان دادگاه جنایات جنگی بین‌المللی علیه زنان در خصوص بردگی جنسی نظامی در ژاپن، برگزارکننده دادگاه مردمی اندونزی .

واین جورداش، وکیل حقوق بشری و کیفری بین‌المللی، شعبه‌های فوق‌العادة دادگاه‌های کامبوج (ECCC)، دادگاه بین‌المللی عدالت و دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق (ICTY)، و سایر دادگاه‌های بین‌المللی.

زاک یاکوب، قاضی سابق، دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی.