طراح اصلی حمله به دانشگاه کابل دستگیر شد

حکومت افغانستان از دستگیری هسته طراحان حمله به دانشگاه کابل خبر داد

Wakil KOHSAR / AFP

امرالله صالح، معاون اول رییس‌جمهور افغانستان در صفحه فیس‌بوک خود از دستگیری طراح اصلی حمله به دانشگاه کابل خبر داد و گفت: «مردم نجیب و چشم‌براه افغانستان، طراح اصلی حمله به دانشگاه کابل را دستگیر کردیم. چنانچه گفته بودیم داعش تنها یک اسم است؛ این‌هایی که این‌کار را کرده‌اند چند هویتی هستند: حزب التحریر، طالب، داعش و همه، هر زمانی  نیاز بوده از یک عنوان و لقب خاص استفاده کرده‌اند.»

امرالله صالح در توضیح اینکه این فرد کیست و چگونه حمله به دانشگاه کابل را طراحی کرده بود، گفت: «کسی که طرح حمله به دانشگاه کابل را آماده ساخته بود، عادل ولد محمد عارف نام دارد که تا سال سوم در دانشکده شرعیات دانشگاه کابل درس خوانده و بعدا توسط ثناوالله، عضو سابقه‌دار شبکه حقانی جذب شده و در نهایت این جنایت را در دانشگاه کابل انجام داده است.»

عادل، طراح معرفی شده حمله به دانشگاه کابل نیز دست داشتن در این حادثه را تایید کرده و گفته است: «به من گفته شده بود کاری کنم تا حکومت افغانستان زیر فشار قرار بگیرد، بدنام شود و در ذهن مردم این کشور ضعیف و ناکارامد جلوه کند، چون انجام این کارها (حملات تروریستی) به اهداف نظامی افغان امکان‌پذیر نبود.»

عادل در تحقیقاتی که از او به عمل آمده گفته است: «اسلحه را از شبکه حقانی و از استان خوست به دست آوردم و هدایت حمله‌های تروریستی از سوی ثناوالله انجام شده است.»

صالح گفته است: «عادل فرزند محمد عارف، هسته و نفر اصلی طراحی حمله به دانشگاه کابل، اصالتا اهل استان پنچشیر است و در حال حاضر خانواده‌ وی در منطقه «پل‌چرخی» کابل زندگی می‌کند. مردم این محله، جایی که خانواده عادل زندگی می‌کنند گفته‌اند که سه سال است عارف را ندیده‌اند و چنین گفته می‌شده که وی برای جنگ و آموزش نظامی از افغانستان خارج شده است.»

حکومت افغانستان در حالی از دستگیری طراحان حمله دانشگاه کابل خبر می‌دهد که روز دوشنبه ۱۲ آبان، حوالی ساعت یازده و سی دقیقه پیش از ظهر، شماری از مهاجمان انتحاری به دانشگاه کابل وارد شدند و به سوی دانشجویان و استادان این دانشگاه تیراندازی کردند که در نتیجه این حمله، ۱۹ تن از دانشجویان کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

این حمله به یک نهاد دانشگاهی، با واکنش‌های تند از سوی سیاست‌مداران، مردم افغانستان و نهاد‌های بین‌المللی مواجه شد و همه بر دستگیری طراحان آن تاکید داشتند.

دولت افغانستان و شماری از سیاست‌مداران افغان پس از این حمله (دانشگاه کابل)، طالبان را مقصر دانستند و تاکید داشتند که این گونه‌ حملات را جز گروه طالبان هیچ گروهی دیگر نمی‌تواند انجام دهد اما طالبان هر گونه دست داشتن در این حادثه را رد کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان افغانستان ضمن اعلام قدردانی از حکومت این کشور برای دستگیری طراح حمله به دانشگاه کابل، تاکید دارند که باید همه شرکت‌کنندگان در این حمله شناسایی شوند و هویتشان فاش شود و به سزای اعمالشان برسند.

«شیرشاه عثمانی»، ساکن کابل می‌گوید: «خودم دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه کابل هستم. از خبر دستگیری این تروریست‌ها خیلی‌ها خرسندم اما از دولت می‌خواهم که چهره کثیف تمام کسانی را که در این حمله دست داشتند به مردم نشان دهد و آن‌ها را به سزای اعمالشان برساند نه اینکه موضوع تنها چند روز داغ بماند و بعد فراموش شود و باز جنایتی دیگر انجام شود.»

سلیم جاوید، ساکن کابل می‌گوید: «حالا که این ها در دست دولت و قانون قرار گرفته‌اند باید تحقیق شود که دیگرچه برنامه‌هایی داشتند. پس از تحقیق باید به شدیدترین مجازات که اعدام است محکوم شوند تا برای دیگران افراد همفکرشان درس عبرتی باشند. ما خواست دیگری از حکومت نداریم. باید این دشمنان علم، دانایی، فرهنگ و ترقی افغانستان نابود شوند و سرچشمه آنها، هر جا که هست خشکانیده شود تا بار دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد.»

بیشتر از