ولیعهد عربستان: به مقابله با افراط ‌‌گرایی ادامه می دهیم

«هدف من تنها این نبود که زنان بتوانند رانندگی کنند بلکه امروز، زنان در توسعه جامعه و خدمت به کشورشان در تمام عرصه‌ها نقش گسترده‌ای دارند»

تصویر شاهزاده محمد بن سلمان Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت که عربستان سعودی در یک دوره کوتاه و در کمتر از ۴ سال توانسته است دستاوردهای تاریخی و بی‌سابقه‌ای کسب کند.

او با اشاره به تلاش‌های عربستان سعودی در مقابله با چالش تروریسم و ​​افراط‌‌گرایی، گفت: «پدیده افراط‌‌گرایی در میان ما بیداد می‌کرد و اکنون ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هدف ما در بهترین حالت همزیستی با این فتنه است زیرا برچیدن بساط این پدیده یک گزینه نبود و کنترل آن کار آسانی نیست.» 

وی افزود: «من در سال ۲۰۱۷ قول دادم كه افراط‌‌گرایی را به سرعت ریشه‌کن می‌کنیم. ما در واقع یک کارزار جدی را برای رسیدگی به علل این چالش و مبارزه با پدیده‌های آن آغاز کردیم و در ظرف یک سال موفق شدیم این پروژه ایدئولوژیک را که به مدت ۴۰ سال روی آن کار شده بود، نابود کنیم. بنابراین افراط‌‌گرایی دیگر در عربستان سعودی قابل پذیرش نیست و از این پس هرگز در این کشور توان ظهور  ندارد زیرا این پدیده شوم به‌شدت مورد انزجار و نفرت قرار گرفته و کاملا منزوی شده است؛ با این حال، ما با هرگونه اقدام، رفتار و ایده افراطی مقابله خواهیم کرد. در واقع مردم عربستان سعودی توانایی خود را برای همزیستی و سازش و رد اندیشه‌های افراط‌‌گرایانه که از سوی طرف‌های خارجی با چهره به ظاهر دینی در جامعه پدیدار شده بود و برای آنها بیگانه بود، ثابت کردند و هرگز اجازه نخواهند داد که چنین پدیده خطرناکی در میان آنها وجود داشته باشد.»

ولیعهد عربستان گفت که سخنان و تبلیغات نفرت انگیز، عامل اصلی جذب افراد افراط‌‌گرا است و گروه‌های افراطی سعی می‌کنند تبلیغات منفی خود را در چارچوب آزادی بیان و حقوق بشر توجیه کنند.

او گفت که عربستان سعودی هر عمل تروریستی یا اعمال و اقداماتی که منجر به ایجاد نفرت و خشونت می‌شود را محکوم و رد می‌کند و «به مقابله با شعارهای افراطی متعهد است، هر تلاشی که هدف از آن پیوند دادن اسلام با تروریسم باشد را نیز رد و تاکید می‌کند که آزادی اندیشه، ابزاری برای احترام و سازش است و اسلام این گونه عملیات تروریستی را جرم دانسته و خون‌ریزی و قتل ناحق را به طور کامل منع می‌کند.»

محمد بن‌سلمان گفت که او امیدوار است «جامعه جهانی مانع توهین به ادیان شوند و اجازه ندهند با سوءاستفاده از شعار آزادی بیان، به نمادهای دینی و ملی حمله شود زیرا دست زدن به چنین اقداماتی، گسترش بیشتر نفوذ افراط‌گرایی و تروریسم را به نبال خواهد داشت.»

افزون بر آن، شاهزاده محمد بن سلمان توضیح داد: «از هنگام وقوع نخستین حمله تروریستی در سال ۱۹۹۶‌ تا سال ۲۰۱۷، عربستان سعودی تقریبا همه ساله و حتی سالی چند بار هدف حملات تروریستی قرار می‌گرفت و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، تروریست‌ها حتی توانستند خود را به مراکز امنیتی برسانند. اما از اواسط سال ۲۰۱۷ و پس از تغییر ساختار وزارت کشور و ایجاد اصلاحات در بخش‌های امنیتی، به استثنای چند اقدام نافرجام فردی، عربستان سعودی دیگر دستخوش عملیات تروریستی قرار نگرفت و شمار حملات تروریستی در کشور تا امروز تقریبا به صفر رسیده است. وی خاطرنشان کرد که اقدامات امروزی ما پیشگیرانه است و ما همچنان علیه هر فردی که در تلاش برای برهم زدن امنیت و ثبات عربستان سعودی باشد، به شدت برخورد خواهیم کرد.»

به توانمندسازی زنان متعهدیم

ولیعهد عریبستان سعودی همچنین به موضوع حقوق زنان در این کشور نیز اشاره کرد و گفت: «در عربستان سعودی، زنان در گذشته با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو بودند. آن‌ها نمی‌توانستند بدون مجوز سفر كنند یا در مسابقات ورزشی و فرهنگی حضور یابند. آن‌ها همچنان حق رانندگی را نداشتند و نمی‌توانستند بدون حضور محرم در ادارات مختلف، کاری را انجام دهند و در موارد بسیار دیگری  به محدودیت دچار بودند که باعث رنجش آنها می‌شد اما امروز زنان در عربستان سعودی یک مرحله بی‌سابقه توانمندسازی را تجربه می‌کنند. ما برای توانمندسازی زنان در زمینه فراهم کردن فرصت شغلی و موقعیت شخصی آنها تلاش‌ها و اقدامات بسیاری را اتخاذ کرده‌ایم. امروز زنان در عربستان سعودی در تمام بخش‌ها بدون هیچ تبعیضی در کنار مردان کار می‌کنند و با مردان نقش برابر دارند. هدف من تنها این نبود که زنان بتوانند رانندگی کنند بلکه امروز، زنان در توسعه جامعه و خدمت به کشورشان در تمام عرصه‌ها نقش گسترده‌ای دارند. به عنوان مثال میزان مشارکت زنان در بازار کار از ۱۷ درصد به ۳۱ درصد افزایش یافته است.»

بیشتر از جهان