نیویورک‌تایمز: اسرائیلی‌ها نفر دوم القاعده را در تهران ترور کردند

مشخص شده است که ترور مردادماه یک پدر و دختر در محله پاسداران تهران به دست موساد انجام شده

نام ابومحمد المصری هنوز با پاداش ۱۰ میلیون دلاری در لیست تروریست‌های تحت تعقیب اف‌بی‌آی باقی مانده-FBI

روز جمعه ۱۷ مرداد ماه، یک پدر و دختر در خودروی ال‌۹۰ شان در محدوده خیابان پاسداران تهران کشته شدند.

خبر را نخستین بار ساعتی پس از این حادثه یکی از کاربرانی که مدعی ارتباطات امنیتی است در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد.

ساعتی بعد خبرگزاری مهر به نقل از منابعی در نیروی انتظامی نوشت که مهدی و مریم داوود پدر و دختر تبعه لبنان با شلیک دست‌کم پنج گلوله کشته شده‌اند.

به‌دلیل نزدیکی محل ترور به خانه ابومهدی المهندس، فرمانده کشته‌شده کتائب حزب‌الله عراق و همچنین اعلام این خبر که آن‌ها تبعه لبنان بوده‌اند این احتمال را ایجاد کرد که دو نفری که ترور شده‌اند با حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های نیابتی سپاه قدس مرتبط بوده‌اند.

حال نیویورک‌تایمز پرده از این راز گشوده و اعلام کرده که این ترور در حقیقت مرتبط با حزب‌الله عراق و لبنان نیست و به سفارش آمریکا و توسط مأموران موساد در قلب تهران انجام شده است.

نیویورک‌تایمز نوشته که ابومحمد المصری، مرد شماره ۲ القاعده و دخترش توسط مأموران اسرائیلی در خیابان‌های تهران به ضرب گلوله کشته شده است. این ترور به سفارش ایالات متحده آمریکا و دقیقاً در سالگرد حملاتی انجام شد که ابومحمد المصری به سفارتخانه‌های آمریکا انجام داد و درنتیجه آن ۲۲۴ نفر کشته شدند.

مرگ وی دقیقاً در بیست‌ودومین سالگرد بمبگذاری در سفارتخانه‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا انجام شد که ابومحمد المصری آن را هدایت و عملیاتی کرده بود و منجر به کشته شدن ۲۲۴ نفر شد.

وی همچنین در سال ۲۰۰۲ در حادثه تروریستی در مومباسای کنیا که منجر به کشته شدن ۱۳ کنیایی و سه گردشگر اسرائیلی شد، نقش داشته است.

هنوز آمریکا و اسرائیل مسئولیت ترور وی را به عهده نگرفته‌اند و القاعده هم خبر مرگ ابومحمد المصری را اعلام نکرده است.

نیویورک‌تایمز مدعی شده که مقامات امنیتی ایران با استفاده از نام مستعار و ایجاد هویت جعلی برای او، سعی در پوشاندن مرگ وی داشته‌اند.

همچنین نام ابومحمد المصری هنوز با پاداش ۱۰ میلیون دلاری در لیست تروریست‌های تحت تعقیب اف‌بی‌آی باقی مانده که نشان می‌دهد مقام‌های آمریکایی هم هنوز تصمیم نگرفته‌اند که مرگ او را به صورت عمومی تصدیق کنند.

هنوز مشخص نیست که ایالات متحده چه نقشی در مرگ این نیروی پراهمیت القاعده داشته است اما آن‌ها سالهاست که تحرکات وی و دیگر رهبران القاعده در ایران را ردیابی می‌کنند.

ایجاد نام مستعار حبیب و مریم داوود برای رهبر شماره دو القاعده و دخترش، بخشی از تلاش نیروهای امنیتی ایران برای پوشاندن حضور سران این گروه تروریستی در ایران بوده است.

در گزارش نیویورک‌تایمز، ساعت ترور ابومحمد المصری نیز دو ساعت زودتر از ساعت اعلامی از سوی مقام‌های ایرانی است و نوشته شده که ترور دقیقاً در ساعت ۷ شب روز ۷ اوت انجام شده است. مهاجمان دو نفر مسلح موتورسوار بوده‌اند که با استفاده از سلاح‌های مجهز به صدا خفه‌کن پنج شلیک به راننده خودروی ال‌۹۰ سفیدرنگ و همراه او انجام داده‌اند.

دختر ابومحمد المصری که ۲۷ سال داشته و او هم در این عملیات کشته شده است، همسر حمزه بن‌لادن بوده که در شهریور سال گذشته به دست نیروهای آمریکایی کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابومحمد المصری پس از ایمن الظواهری، رهبر فعلی القاعده، در صف اول رهبری این گروه قرار داشت. وی به عنوان هفتمین نفر در میان ۱۷۰ مؤسس این سازمان تروریستی قرار داشت.   

وی یکی از معدود اعضای بلندپایه القاعده بود که پس از حمله ۱۱ سپتامبر از شکار نیروهای آمریکایی جان سالم به در برد اما در سال ۲۰۰۳ در ایران بازداشت شد.

به گفته نیویورک‌تایمز، وی در یک معامله برای آزادی یک دیپلمات ایرانی در ازای رهایی پنج رهبر القاعده ار بند خارج شد و حداقل از سال ۲۰۱۵ در محله پاسداران تهران زندگی می‌کرد.

او توسط مأموران اطلاعاتی ایران تحت نظر بود ولی به‌راحتی و آزادانه به افغانستان، پاکستان و سوریه سفر می‌کرد.

بیشتر از