توزیع واکسن فایزر ۲۴ ساعت بعد از تایید شروع می‌شود

این واکسن و بسته‌های تکمیلی آن توسط شرکت‌هایی مانند «فدکس» و «یونایتد پارسل سرویس» جابه‌جا خواهد شد

گوستاو پرنا، سرلشکر ارتش ایلات متحده آمریکا ـ Chip Somodevilla / POOL / AFP

سرلشکر ارتش ایالات متحده که مسئول «ماموریت برق‌آسا»ی دولت فدرال است، می‌گوید توزیع واکسن ویروس کرونا ممکن است طی یک روز بعد از تأیید آن شروع شود.

در مصاحبه با برنامه «شصت دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس در روز یکشنبه از سرلشکر گوستاو پرنا پرسیده شد یک واکسن چقدر سریع می‌تواند در میان آمریکایی‌ها توزیع شود؟

او پاسخ داد: «طی ۲۴ ساعت» و تاکید کرد آنها از فردای تایید واکسن توسط اداره دارو و مواد غذایی، برای توزیع آن آماده هستند.

این سرلشکر افزود که میزان قابل توجهی از واکسن هم اکنون انبار شده است ولی وی از میزان دقیق این موضوع  حرفی نزد و صرفا توضیح داد: این ذخیره در حال افزایش است تا «موعد مقرر» فرا رسد.

در حال حاضر واکسن‌های احتمالی ساخته شده توسط شش شرکت داروسازی مختلف در حال ذخیره‌سازی هستند اما هنوز هیچ یک برای دریافت مجوز استفاده اضطراری از اداره دارو و مواد غذایی ایالات متحده درخواست ارایه نداده‌اند.

«ماموریت برق‌آسا» همچنین بسته‌های سوزن، سرنگ و پنبه‌های الکلی را که برای تزریق چنین واکسنی نیاز هستند، انبار کرده است. این مقادیر اکنون برای ۸۸ میلیون دوز کافی است.

سرلشکر گوستاو پرنا گفت: «هدف من این است که تا ماه دسامبر ده‌ها میلیون دوز این واکسن را داشته باشیم و تا ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس این میزان را به صدها میلیون دوز برسانیم.»

این واکسن و بسته‌های تکمیلی آن توسط شرکت‌های خصوصی مانند فدکس و یونایتد پارسل سرویس جابه‌جا خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از پیچیدگی‌های اضافی ۵ واکسن از ۶ مورد تحت تهیه، از جمله واکسن فایزر که کارآمدی ۹۰ درصدی آن در روز دوشنبه تأیید شد، این است که باید دو تزریق مجزا و با فاصله انجام شود. همچنین ضروری است این واکسن‌ها در دمای خیلی پایینی نگهداری شوند.

برای تضمین عدالت و برابری توزیع در سراسر ایالات متحده، مقامات دولتی ایالات مختلف، داده‌های آماری خود را در نرم‌افزار اختصاصی جدید وارد خواهند کرد که «تیبریوس» نام دارد و هر دوز واکسن را از تولید تا تزریق به بیمار، ردیابی می‌کند.

ماموریت برق‌آسا تاکنون حدود ۱۲ میلیارد دلار برای مالیات دهندگان امریکایی هزینه در برداشته است، رقمی که احتمالا با شروع عملیات توزیع به ۲۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

آمریکاییان این واکسن را به رایگان دریافت خواهند کرد، حتی کسانی که بیمه بهداشتی ندارند. با این وجود، سرلشکر پرنا نگران است که افراد مخالف واکسن، از تزریق آن اجتناب کنند یا مردم احساس کنند به دریافت آن نیازی ندارند چرا که قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

او گفت: «ما این واکسن را به شهروندان آمریکایی می‌رسانیم و اگر آنها آن را تزریق نکنند شرم‌آور است. این که می‌گویند من که قبلا مریض شده‌ام، دیگر به این واکسن نیازی ندارم، باعث شرم است. اینکه می‌گویند من به واکسن اعتقادی ندارم، باعث شرم است و واقعا این امر سبب بی‌خوابی‌های شبانه من‌ است.

در این میان کسانی هم نسبت به برنامه توزیع دولت مشکوک هستند از جمله «اندرو کومو»، فرماندار ایالت نیویورک. او در برنامه «صبح به خیر امریکا» شبکه ای‌بی‌سی گفت که به نظر او برنامه واکسن دولت ترامپ مانند برنامه‌ آنان برای آزمایش‌گیری کووید-۱۹ ناقص و معیوب خواهد بود.

این فرماندار با اشاره دوره هفت ماهه‌ای که طول کشید تا ۱۲۰ میلیون آزمایش انجام شود، گفت که به همین خاطر درباره توزیع سریع و کارآمد ۳۰۰ میلیون دوز این واکسن تردیدهایی دارد.

تا روز دوشنبه بیش از ۱۰ میلیون مورد تایید شده ابتلا به کووید-۱۹ در ایالات‌متحده گزارش و مرگ بیش از ۲۳۸ هزار نفر در اثر ابتلا به آن رسما ثبت شده است.

© The Independent