چه کسی تشنه خون خبرنگاران افغان است؟

حملات اخیر زنگ خطر را برای جامعه روزنامه‌نگاران در افغانستان به صدا درآورده است

پرسنل امنیتی و ناظران در محل انفجار در مرکز استان هلمند، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰- NOOR MOHAMMAD / AFP

در هفته گذشته دست کم دو خبرنگار جوان افغان مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند و کشته شدند. یما سیاوش، مجری پیشین طلوع نیوز و اخیرا هم الیاس داعی، گزارشگر رادیو آزادی از تازه‌ترین قربانیان جامعه روزنامه‌نگاری افغانستان‌اند.

مهاجمان به ما‍شین حامل یما سیاوش مین مغناطیسی چسباندند و آن را منفجر کردند و الیاس داعی هم که ۳۳ سال داشت، هنگام رفتن به محل کار در استان جنوبی هلمند با مین مغناطیسی که در خودرویش جاسازی شده بود کشته شد.

این دو حمله زنگ خطر را برای جامعه روزنامه‌نگاران کشور به صدا درآورده است.

اداره امنیت ملی کشور مدتی است هشدار داده که شمار دیگری از خبرنگاران سرشناس افغانستان در فهرست «هدف» برخی گروه‌هایی قرار دارند که به دنبال ناامنی‌اند. برخی از این خبرنگاران هم‌اکنون از خانه کار می‌کنند یا تصمیم گرفته‌اند که برای مدت کوتاهی به خارج از کشور پناه ببرند.

پیچیدگی اوضاع چنان است که هیچ کس نمی‌داند عامل اصلی قتل این دو خبرنگار و تهدید سایر روزنامه‌نگاران کدام گروه است.

افغانستان از خطرناک‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران است و در دو دهه گذشته به گفته مرکز خبرنگاران افغان بیش از ۱۱۰ روزنامه‌نگار افغان کشته شده‌اند که ۱۵ تن آن زن بودند.

موج تازه‌ای از حملات به روزنامه‌نگاران فضای کار را مسموم و آزادی بیان را محدود کرده است.

هرچه بی‌رحمی و قساوت جنگ بیشتر می‌شود، گزارشگری از این رخدادها و حملات نیز بیشتر می‌شود و عاملان آن در اذهان عمومی مردم بیشتر مورد نفرت قرار می‌گیرند و محکوم می‌شوند.

هرچند طالبان مسؤولیت این حملات را به عهده نگرفته‌اند اما برخلاف گذشته و به دنبال توافق با آمریکا به شدت به دنبال چهره‌سازی و کسب حمایت مردم‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین مورد از دولت افغانستان خواسته است که تهدید علیه خبرنگاران را جدی گرفته و ابعاد آن را بررسی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمان سلطانی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌المل برای آسیای جنوبی تاکید کرد: «باید تمام موارد تهدید و خشونت علیه خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر به صورت مشخص پیگیری شود.»

از سوی دیگر، سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز با محکومیت حمله به خبرنگاران گفت که براساس گزارشی که به این سازمان رسیده الیاس داعی تهدید شده بود که گزارش درباره حملات نظامی طالبان را متوقف کند.

پاتریشا گاسمن، رئیس بخش آسیای دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید حمله اخیر پیام روشنی است که گزارش‌ و خبررسانی در مورد طالبان، اصحاب رسانه‌های افغانستان را با خطر بزرگی روبه‌رو می‌کند.

اخیرا جنگ شدیدی در هلمند بین نیروهای دولتی و افراد طالبان صورت گرفت که در نتیجه آن شورشیان عقب رانده شدند. رادیو آزادی فعال‌ترین رسانه‌ای است که در این منطقه خبرنگار دارد.

دیده‌بان حقوق بشر طالبان را متهم کرده است که بارها با استفاده از مین مغناطیسی غیرنظامیان را هدف گرفته است که این امر جنایت جنگی محسوب می‌شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز می‌گوید که در سال‌های اخیر ترورهای هدفمند در میان جامعۀ مدنی و فعالان سیاسی گسترش یافته و به دلیل بی‌تفاوتی دولت بیشتر هم شده است.

بن‌بست موجود در مذاکرات صلح و اصرار طالبان بر مواضع‌شان مانند ادامه مذاکرات براساس موافقت‌نامه این گروه با آمریکا، به جنگ و خون‌ریزی و قتل‌های هدفمند خبرساز دامن زده و به نظر می‌رسد دامن این خشونت بیش از وقت دیگر گریبان‌گیر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کشور شده است.

بیشتر از