حمایت دولت ازبکستان از صلح بین‌الافغانی

کندی روند صلح مردم افغانستان را ناامید کرده است

عبدالله عبدالله در سفر به ازبکستان به دنبال جلب حمایت این کشور از روند مذاکرات صلح است - عکس از باشگاه خبرنگاران

رئیس‌جمهور ازبکستان در دیدار خود با رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در تاشکند اعلام کرد که تأمین صلح در افغانستان یکی از اهداف من است و ما آماده همکاری همه‌جانبه برای فراهم‌آوردن صلح در افغانستان هستیم.

شوکت میرضیایف حمایت کشورش را از روند صلح کنونی اعلام کرد و گفت: «دولت ازبکستان آماده همکاری همه‌جانبه با جمهوری اسلامی افغانستان است و از تلاش‌های صلح با رهبری و حضور افغان‌ها حمایت می‌کند.»

او افزود: «ازبکستان برای مناسبات خود با افغانستان اهمیت ویژه‌ای قائل است و آمادگی دارد تا در زمینه اتصال مسیر منطقه‌ای، ساخت خط آهن و مبارزه با ویروس کووید-۱۹، با افغانستان همکاری نماید.» وی در ادامه تأکید کرد که مسئله افغانستان برای مسئولان ازبکستان، در اولویت قرار دارد.

در این دیدار عبدالله عبدالله، نیز از اعلام حمایت رئیس‌جمهور ازبکستان از روند صلح و کمک به افغانستان تشکر کرد و گفت: «از موضع‌گیری رئیس‌جمهور ازبکستان در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دفاع از تلاش‌های صلح در افغانستان تشکر می‌کنم. جمهوری اسلامی افغانستان نیز آماده است از فرصت به دست آماده برای صلح که از حمایت بین‌المللی نیز برخوردار است، استفاده کند و در این راستا نیز گام‌های مهم و اساسی برداشته است.»

 او ادامه داد که ما خشونت‌ها را محکوم می‌کنیم و از طالبان انتظار داریم تا دست از خشونت بردارند و از فرصت پیش آماده برای صلح استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیراز کاکر، تحلیلگر سیاسی مسائل افغانستان، سفرهای عبدالله عبدالله، را برای تقویت روند صلح بین‌الافغانی را تأثیرگذار می‌داند. او می‌گوید: «سفرهای رئیس شورای مصالحه ملی، به کشورهای منطقه برای جلب‌توجه آنان به تقویت صلح و اعلام حمایت آنان از این روند مهم و مفید است و این قبیل سفرها کمک می‌کند تا مذاکرات دوحه به نتیجه برسد. امیدوارم که آقای عبدالله، در این سفرها با تأکید بر کندی روند پیشرفت مذاکرات، تلاش بیشتری در جهت سرعت بخشیدن به آن صورت دهند. همچنین باید توجه کرد که برقراری آتش‌بس سرتاسری از سوی هیئت طالبان، پیش‌شرط روند صلح است.»

جمال محسنی، دیگر تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید: «متأسفانه تاکنون سفرهای عبدالله عبدالله، هیچ تأثیر مثبت روی پیش برد روند مذاکرات صلح نداشته و باتوجه‌به توقف مذاکرات در دوحه، وعده سران کشورها در حد یک شعار باقی‌مانده است. طالبان جنگ و حملاتشان را شدت داده‌اند. آتش‌بس صورت نگرفت و روزی نیست که ده‌ها کشته و صدها زخمی نظامی و غیرنظامی نداشته باشیم. هدف این سفرها باید تقویت روند صلح و تسریع آن باشد و وعده‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. امیدوارم چیزی را که این بزرگان به آقای عبدالله، می‌گویند در عمل نیز نشان دهند.»

نوریه حیدری، دانشجو و فعال جامعه مدنی است. وی مذاکرات صلح در دوحه و سفرهای عبدالله عبدالله در منطقه را، نمایشی و وقت‌گذرانی می‌داند. او در این‌باره گفت: «روزهای نخست آغاز مذاکرات صلح میان هیئت افغانی و طالبان امیدوار شده بودیم، اما پس از آنکه جنگ، خشونت، حمله به مراکز آموزشی و قتل‌های هدفمند بیشتر شد، امید ما از روند صلح نیز کاهش یافت. سفرهای آقای عبدالله عبدالله به منطقه و عده‌های رهبران کشورهای خارجی تا اینجا بی‌نتیجه بوده است. دولت ما نباید بیش از این فریب بخورد. باید دست‌به‌کار شود و امنیت کشور و مردم را موردتوجه قرار دهد. من وضعیت را نگران‌کننده می‌بینم و می‌دانم که طرف مقابل، طالبان و امریکا هیچ تمایلی برای صلح ندارد، فقط در پی بهانه‌جویی هستند و متأسفانه ما تنها قربانی می‌دهیم.»  

بیشتر از