نماینده ویژه آمریکا اتخاذ گزینه نظامی علیه ایران را در دولت ترامپ رد کرد

«فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا باشد مذاکراتی با ایران در کار خواهد بود»

الیوت آبرامز نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا -ANDREW HARNIK / POOL / AFP

نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا می‌گوید تا زمانی که دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری است آمریکا اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت، اما گزینه نظامی در مقطع کنونی مطرح نیست.

الیوت آبرامز در یک گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری بلومبرگ که گزارش آن روز پنجشنبه منتشر شده است، برخی نگرانی‌ها از احتمال دست زدن به حمله نظامی علیه ایران توسط دولت ترامپ را رد کرد و گمانه‌زنی‌ها در این مورد را «بی‌ارزش» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روزنامه آمریکایی اخیرا در گزارشی این احتمال را مطرح کرده است که با توجه به شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و برکناری وزیر دفاع و در پی آن تغییرات گسترده در پنتاگون، وی ممکن است گزینه نظامی علیه ایران را در نظر بگیرد.

آبرامز در پاسخ به خبرنگار بلومبرگ در این زمینه گفت، فارغ از آن که چه کسی رییس جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ باشد «مذاکراتی (با ایران) در کار خواهد بود.» وی در عین حال از اظهارنظر در مورد این که آیا ترامپ تن به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به جو بایدن خواهد داد خودداری کرد.

اظهارات این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا یک روز پس از آن عنوان می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش فصلی خود تایید کرده است که جمهوری اسلامی ایران همچنان به نقض تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ ادامه می‌دهد.

ایران و شش قدرت جهانی – ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین پایتخت اتریش توافق کردند که محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با این برنامه، اعمال شود.

دونالد ترامپ، که از ابتدا مخالف این توافق بود و آن را «فاجعه‌بار» و «معیوب» می‌داند، چند ماه پس از ورود به کاخ سفید در اردیبهشت ۱۳۹۷ اعلام کرد آمریکا از برجام خارج می‌شود و با هدف مذاکره برای یک توافق «بهتر» تحریم‌ها را علیه ایران باز می‌گرداند.

واشنگتن می‌گوید جمهوری اسلامی با ادامه برنامه موشکی بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه خاورمیانه روح برجام را نقض کرده است و برای رسیدن به یک توافق فراگیرتر که این مسائل را نیز در بر بگیرد، باید به پای میز مذاکره بیاید.

تهران در واکنش اعلام کرده است حاضر به مذاکره دوباره بر سر برنامه هسته‌ای خود نیست و با وجود ماندن در برجام، محدودیت‌های مندرج در آن را رعایت نخواهد کرد. جمهوری اسلامی مذاکره بر سر برنامه موشکی بالستیک خود را هم رد کرده است.

جو بایدن رقیب دموکرات دونالد ترامپ و معاون باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، که برجام در دولت او حاصل شد قصد دارد به برجام بازگردد، اما در عین حال تهران باید در مورد نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از جمله دیگر طرف‌های توافق وین پاسخ دهد.

بیشتر از