چشم‌انداز تغییر روابط واشنگتن با دنیا

نظام دموکراتیک قدرت مقاومت در برابر شوک‌ها را دارد

جو بایدن رئيس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا ـ Olivier DOULIERY / AFP

من به عنوان دانشجوی سیاست، هر انتخاباتی را در دنیا با دقت مشاهده می‌کنم تا بتوانم از آن چیزی بیاموزم؛ نمی‌توان نسبت به انتخابات کشوری مهم مانند ایالات متحده بی‌تفاوت بود.

انتخابات سال ۲۰۲۰ از بسیاری جهات تاریخی است و میزان مشارکت در انتخابات آمریکا کاملاً بی‌سابقه است. جو بایدن با برنده شدن در انتخابات ضعیف‌ترین رئیس جمهور تاریخ شد و کامالا هریس نخستین معاون رئیس جمهور آفریقایی- آمریکایی زن هم متعاقبا انتخاب شد. همچنین رئیس جمهور بایدن بیشترین رأی را در طول تاریخ به خود اختصاص داده است.

چند روز قبل از انتخابات در جریان صحبت با جمعی از روزنامه‌نگاران، چنین تحلیل کردم که کرونا مهم‌ترین مساله عمومی در انتخابات ایالات متحده است و عملکرد ضعیف رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در این موضوع ممکن است منجر به ناکامی وی شود. یکی از مشاهدات عمدۀ دیگر، وجود نوعی توافق میان رای‌دهندگان آمریکایی مبنی بر عدم‌واگذاری تمام قدرت سیاسی به یک حزب است.

بسیاری از تحلیل‌گران تصور می‌کردند که علاوه بر ریاست جمهوری، حزب دموکرات پیروزی بزرگی در کنگرۀ آمریکا نیز کسب خواهد کرد، ولی چنین نشد.

من بر این باور بودم که جو بایدن در انتخابات با پیروزی چشمگیری برنده خواهد شد و آقای ترامپ را کنار خواهد زد. مورد دوم درست، اما ترامپ کاندیدای ضعیفی نبود.

آن چه بیشتر مایۀ تعجب من شد این که بود که آرای ترامپ در میان مردان سفیدپوست آمریکایی کاهش داشت، درحالی که آرای وی در بین زنان سفیدپوست، آفریقایی- آمریکایی و اسپانیایی‌تبار آمریکایی افزایش یافت. ایالت‌های میشیگان، ویسکانسین و آریزونا که به طور سنتی از حزب دموکرات پشتیبانی می‌کنند، نقش اساسی در پیروزی رئیس جمهور بایدن داشت.

حضور جمهوری‌خواهان در سنا بیشتر به نظر می‌رسد؛ با این‌که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت هستند، اما با این حال هم در حال کاهش‌اند. به عبارت دیگر، رئیس‌جمهور یک دموکرات خواهد بود، اما اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا حضور خواهند داشت که به دلیل آن از یک‌سو تعادل قدرت میان دو حزب حفظ می‌شود و آن‌ها باید با هم کار کنند و از جانب دیگر آرزوی مردم آمریکا نیز همین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیروزی بایدن همچنین شاهد تغییر و تحولات چشمگیری در چشم‌انداز جهان خواهد بود. روابط اروپا و آمریکا به طور کل و به ویژه روابط ایالات متحده و آلمان طی چهار سال اخیر متشنج بوده است؛ اکنون انتظار می‌رود که روابط میان طرفین بهبود یابد، اما با این حال ایالات متحده به فشارها بر اروپا ادامه خواهد داد تا آن‌ها وادار به دفاع از خود شوند.

همچنین امید است روابط میان ایالات متحده و روسیه نیز بهبود یابد، زیرا آمریکا نمی‌خواهد روسیه و چین به هم نزدیک شوند. توافق هسته‌ای با ایران در زمان ریاست جمهوری اوباما بار دیگر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و دور جدید مذاکرات می‌تواند بین اروپا، ایالات متحده و ایران انجام شود.

روابط عربستان و ایالات متحده در معرض خطر است؛ برای این‌که دموکرات‌ها در مورد قتل جمال خاشقجی و مساله یمن با سیاست‌های محمد بن سلمان موافق نیستند. همچنین خطر تشدید تنش‌ها میان چین و ایالات متحده بیشتر است. ایالات متحده چین را واخواهد داشت تا برای دستیابی به بازار تجارت و سرمایه‌گذاری به حفظ سنت‌های دموکراتیک در هنگ‌کنگ بپردازد، آزادی مذهبی مسلمانان سین کیانگ را بپذیرد و از فشارهای نظامی علیه تایوان دست بردارد. روابط هند و ایالات متحده بهبود و ژرفای بیشتری خواهد یافت.

در روابط پاکستان و ایالات متحده تغییرات چشمگیری ایجاد خواهد شد. دموکرات‌ها همواره طرفدار نظام‌های مبتنی بر دموکراسی بوده‌اند و رابطۀ آن‌ها با ارتش چندان خوب نبوده است. آمریکا همچنین پاکستان را تحت فشار قرار خواهد داد تا روابط خود را با هند بهبود بخشد، اقدامات بیشتری در امر مبارزه با تروریسم انجام دهد و با دولت کمونیستی چین روابط‌اش را کم کند.

همچنان فشار دیگر بر پاکستان برای رسمیت شناختن موقعیت هند در کشمیر خواهد بود. فشارهای FATF و IMF نیز افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود سرعت خروج ارتش آمریکا از افغانستان نیز کُند شود و در مورد توافق‌نامۀ دولت جمهوری‌خواه با طالبان می‌تواند تجدید نظر صورت گیرد. ایالات متحده علاقه‌مند خواهد بود تا به جای خروج کامل از منطقه، نفوذ و رسوخ خود را در این جا حفظ کند.

یک نتیجه از وضعیت انتخابات ایالات متحده کاملاً مشخص است و آن این‌که نظام دموکراتیک آن‌ گرچه از سوی دونالد ترامپ تضعیف شده است، اما قدرت مقاومت در برابر تکانه‌ها و شوک‌ها را دارد.

در پاکستان، هم نظام و هم احزاب سهیم در قدرت ضعیف و بی‌کفایت هستند. هنوز هم ما فرصت داریم تا به اصلاح نظام کنونی خویش بپردازیم، وگرنه در درگیری و تنش میان ایالات متحده و چین نمی‌توانیم اتحاد و همبستگی خود را حفظ کنیم.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentUrdu

بیشتر از دیدگاه