تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی دو هفته‌ای در ایران؛ شاید روز شنبه

معاون وزیر بهداشت گفت که روز شنبه در مورد تعطیلی دوهفته‌ای در کل کشور تصمیم‌گیری می‌شود

 ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه در مورد تعطیلی سراسری کشور تصمیم می‌گیرد-ATTA KENARE / AFP

قاسم جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت از احتمال تصویب تعطیلی دوهفته‌ای در کشور برای کاهش شمار مبتلایان به کرونا خبر داد.

این مقام وزارت بهداشت گفت که اتخاذ این تصمیم به عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است و جلسات مقدماتی آن امروز در جریان است: «امروز پیش جلسه است و شنبه در ستاد ملی در خصوص تعطیلی دو هفته کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.»

وی همچنین وضعیت کنونی ابتلا کرونا در شهرها و استان‌های مختلف صعودی خواند و گفت: «در اکثر استان‌ها روند رو به کاهش نداریم یا با شیب ملایم در حال افزایش و یا در حالت ثابت هستیم و باید صبر کنیم تا رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بتواند سیکل انتقال بیماری را بشکند.»

تعطیلی دوهفته‌ای کشور پس از آن مطرح شد که موج سوم کرونا، آمار ابتلا در کشور را به بالاتر از ۱۰ هزار بیمار جدید در هر روز رساند. روز گذشته بیش از ۱۱ هزار بیمار جدید شناسایی شدند و بیش از ۴۶۰ ایرانی نیز جانشان را از دست دادند.

روز گذشته انوشیروان محسنی بند‍پی، استاندار تهران نیز که از او به عنوان یکی از مخالفان تعطیلی پایتخت یاد می‌شود اعلامک کرد که او مخالفتی با این تصمیم ندارد: «همانطوری که وزیر کشور و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند، این موضوع به عنوان یک پیشنهاد است و باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و بررسی و پس از تصویب ابلاغ شود.»

او همچنین گفت که از «هر اقدامی که می‌تواند کمک کند تا بار بیماری و مراجعات بیمارستانی کمتر شود»، استقبال می‌کند.

در روزهای گذشته گروه گسترده‌ای از مقام‌های بهداشتی و همچنین پزشکانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا در ایران فعال هستند از روحانی خواستند تا تهران و کلان‌شهرها را به مدت دست‌کم دو هفته تعطیل کند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در تهران نیز از ارسال نامه‌ای با امضای ۶۵ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کشور خطاب به وزیر بهداشت خبر داد که در آن از سعید نمکی خواسته شده است تا به مدت دو هفته همه کشور تعطیل شود تا شاید با ایجاد وقفه در انتقال کرونا بتوان سازمان درمان کشور را بازآرایی کرد.

در رویدادی دیگر، روز سه‌شنبه حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی منتشر کرد و از او خواست تا تهران و دیگر کلانشهرها به مدت ۱۵ تا ۳۰ روز به صورت کامل تعطیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهریاری در این نامه نوشت که اطلاعات دقیقی در اختیار دارد که نشان می‌دهد «میزان بروز و شیوع بیماری در کشور» به حدی وخیم است که «نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه» است. او به رئیس‌جمهور ایران هشدار داد که «اگر امروز برای آن چاره‌جویی ننماییم فردا خیلی دیر است که متأسفانه امروز هم دیر شده است.»

او از روحانی خواست «به عنوان یک اقدام عاجل در زمان کوتاه بین ۱۵ الی ۳۰ روز در تهران و کلانشهرهای کشور» وضعیت فوق‌العاده برقرار شود.

انتقادها از عملکرد حسن روحانی و دولتش در حالی صورت می‌گیرد که او در جلسه روز گذشته هیئت دولت، آمریکا را به دلیل مدیریت نادرست کرونا مسئول نابودی و کشتار مردمش دانست: «(مسئولان آمریکایی) مردم کشور خودشان را نابود کردند و به جای اینکه برای مبارزه با این ویروس برنامه‌ریزی کنند، شروع کردند به دست انداختن مردم و اینکه خبر و مسئله‌ای نیست و این‌همه کشتار در مردم آمریکا ایجاد کردند.»

بیشتر از