داوطلبان تحت آزمایش واکسن فایزر از سرگیجه شدید خبر می‌دهند

هنوز سؤال‌های فراوانی درباره اثربخشی واکسن وجود دارد

مشخص نیست که مصونیت با واکسن چقدر ماندگار است ـ Cesar Manso / AFP

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که داوطلبان واکسن کرونای فایزر به عوارضی شبیه به «سرگیجه شدید» دچار شده‌اند.

گزارش عوارض این واکسن، که تا به حال ایمنی آن تصویب شده است، چند روز پس از آن عنوان شد که فایزر و شریک آلمانی‌اش‌ بایون‌تک اعلام کردند که واکسیناسیون آن‌ها در جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ درصد اثربخشی از خود نشان داده است. آن‌ها انتظار دارند همین ماه اجازه استفاده اورژانسی این دارو را از مقامات آمریکا دریافت کنند.

در طول آزمایش بالینی این واکسن، بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ داوطلب از شش کشور مختلف خبر نداشتند که خود واکسن را دریافت کرده‌اند یا پلاسبو (شبه دارو).

ولی برخی داوطلبان طبق گزارش گفته‌اند که از روی عوارضی که شبیه سردرد و دردهای عضلانی بوده متوجه شده‌اند که به آن‌ها واکسن زده شده است.

به گفته گلن دشیلد، ۴۴ ساله از آستین تگزاس که با پرس آسوشیت گفت‌وگو می‌کرد، عوارض جانبی او شبیه به «سرگیجه شدیدی» بود که پس از مصرف الکل به سراغش می‌آید ولی خیلی زود برطرف شد.

بعدا آزمایش پادتنی که روی دشیلد صورت گرفت، نشان داد که بدن او در مقابل ویروس پادتن تولید کرده است و بنابراین او مطمئن شد که واکسن واقعی به او زده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داوطلبی دیگر، زن ۴۵ ساله‌ای از میسوری که خود را کاری معرفی کرد، گفت پس از اولین تزریق دچار تب، سردرد و بدن درد شد، که به نظر او شبیه به واکسن‌های آنفلوآنزا بود که با دومین تزریق عوارض بدتری هم داشت.

دکتر آلبرت بورلا، رئیس و مدیر کل فایزر، در اطلاعیه‌ای درباره اثربخشی واکسن گفت: «امروز روز بزرگی برای علم و بشریت است. اولین سری از نتایج مرحله سوم آزمایش‌های بالینی واکسن کووید-۱۹ نشانه‌های اولیه‌ای از قابلیت این واکسن را در جلوگیری از این ویروس فراهم ساخت.

ما در شرایطی به چنین مرحله مهمی از برنامه تولید واکسن می‌رسیم که جهان با ثبت رکوردهای جدید از نرخ مرگ و میر و بیمارستان‌های پر شده و اقتصاد به هم ریخته، بیشترین نیاز را به این واکسن دارد. با خبر امروز، یک قدم دیگر به عرضه داروی شدیدا مورد نیاز مردم جهان نزدیک شدیم تا خط پایانی باشد برای این بحران سلامت جهانی. ما آماده‌ایم تا داده‌های اثربخشی و ایمنی بیشتری را که از آزمایش روی هزاران داوطلب به دست آورده‌ایم طی هفته‌های آینده منتشر کنیم.»

به گزارش رویترز، در حال حاضر، هنوز سؤال‌های فراوانی درباره اثربخشی واکسن بسته به سن و سال و نژاد افراد وجود دارد و روشن نیست مصونیت تا چه مدت برقرار خواهد ماند.

© The Independent

بیشتر از زندگی