فلفل‌خورهای قهار عمر درازتری دارند

خوردن فلفل تند به میزان چشمگیری خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی یا سرطان را کاهش می‌دهد

مسابقه فلفل خوری در چشمه آب گرم در شهر ییچون،چین ـ STR / AFP

طبق بررسی جدیدی عادت خوردن فلفل تند مزیت‌هایی برای سلامت دارد که قبلاً نمی شناختیم و به افزایش عمر کمک می‌کند.

طبق یافته‌های تحقیقی مقدماتی که همین هفته در نشست علمی ۲۰۲۰ انجمن بهداشت آمریکا عرضه خواهد شد، خوردن فلفل تند «به میزان چشمگیری خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی یا سرطان را کاهش می‌دهد».

طبق یافته‌های تحقیقات قبلی نیز مصرف فلفل تند به دلیل داشتن کپسایسین که تندمز‌گی‌اش به سبب آن است، ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدان، ضدسرطان و تنظیم‌کننده فشار خون است، اما این تحقیق نخستین هم‌سنجی گسترده مصرف فلفل تند و مرگ‌ بر اثر بیماری است.

این محققان با غربالگری ۴۷۲۹ بررسی انجام گرفته روی پنج داده بهداشتی معروف در جهان شامل اووید، کوچرین، مدلین، امبیس و اسکوپوس اثرات فلفل تند بر طول عمر را ارزیابی کردند.

از جمله این بررسی‌ها چهار بررسی تخصصی گسترده در مورد اثرات مصرف فلفل تند روی افراد تحت بررسی بود.

به این ترتیب محققان به اطلاعات تغذیه و سلامت بیش از ۵۷۰ هزار نفر در ایالات متحده، ایتالیا، چین و ایران دسترسی یافتند و وضعیت افرادی را که مرتباً فلفل تند می‌خورند با افرادی که به ندرت فلفل تند می‌خورند یا اصلاً نمی‌خورند مقایسه کردند.

طبق یافته‌های این بررسی افرادی که مرتباً فلفل تند می‌خورند در قیاس با آن‌هایی که به ندرت فلفل تند می‌خورند یا اصلاً نمی‌خورند:

۲۶ درصد کمتر دچار مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند

۲۳ درصد کمتر دچار مرگ بر اثر سرطان می‌شوند

۲۵ درصد کمتر دچار مرگ بر اثر تمامی عوامل می‌شوند

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بو شو نویسنده اصلی این تحقیق و متخصص قلب موسسه قلب، عروق و سینه در درمانگاه کلیولند واقع در کلیولند اوهایو می‌گوید: «تعجب کردیم که طبق بررسی‌های منتشر شده در گذشته مصرف مدام فلفل تند باعث می‌شود خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و تمامی عوامل کاهش یابد.»

او گفت: «مشخص شد که تغذیه می‌تواند نقش مهمی در سلامت کلی داشته باشد.»

اما دکتر شو هشدار داد: «در حال حاضر سازوکارها و دلایل دقیق یافته‌های ما مشخص نشده است.

بنابراین قطعاً نمی‌توان گفت که خوردن بیشتر فلفل تند می‌تواند عمر را افزایش دهد و میزان مرگ‌ومیر و به خصوص مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان را کاهش دهد.

برای صحه گذاشتن بر این یافته‌های مقدماتی تحقیقات بیشتری لازم است و به‌خصوص به شواهد بررسی‌های تصادفی شاهددار نیاز داریم.»

دکتر شو همچنین تذکر داد این نوع بررسی چندین محدودیت دارد و داده‌های بهداشتی مشخص افراد یا سایر عامل‌های اثرگذار بر یافته‌ها در این چهار بررسی محدود بوده است.

این محققان همچنین تذکر دادند که مقدار و نوع فلفل تند مصرف شده در این بررسی‌ها فرق داشت و به همین دلیل نتیجه‌گیری دقیق در مورد مقدار مصرف، دفعات مصرف و نوع فلفل تند که مزیت‌های بهداشتی داشته باشد دشوار است.

این گروه پژوهشی اعلام کرد همچنان در حال تحلیل داده‌ها است و قصد دارد مقاله کاملی را در این باره در فرصت مقتضی منتشر کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی