مبارزه دولت افغانستان با فساد در حد حرف است

افراد قدرتمند آلوده به اختلاس از مصونیت برخوردار هستند

بیش از ۹۰ درصد کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند _ SHAH MARAI / AFP

جان سپکو، بازرس ویژه آمریکا برای افغانستان در نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور نوشته است که مبارزه دولت افغانستان با فساد اداری و مالی فقط در حد کاغذ است و در عمل پیشرفت چندانی نداشته است.

این نامه در زمان حساسی نوشته می‌شود که افغانستان برای برگزاری نشست بین‌المللی کشورهای کمک کننده در سوییس آماده می‌شود.

انتظار می‌رود بیش از هفتاد کشور در سطح وزیر امور خارجه و روسای نهادهای بین‌المللی در این نشست که تا دو هفته دیگر به‌خاطر ویروس کرونا مجازی برگزار خواهد شد شرکت کنند و میلیاردها دلار به توسعه افغانستان کمک کنند.

حدود ۷۵ درصد بودجه افغانستان به کمک‌های خارجی وابسته است.

«سیگار» یا اداره بازرس ویژه آمریکا برای افغاننستان می‌نویسد:‌ «دولت افغانستان معمولا به جای اقدامات قاطع مانند بازداشت افراد قدرتمند و اعمال قانون برای کاهش فساد اصلاحاتی را روی کاغذ می‌آورد مانند پیش‌نویس قوانین یا برگزاری جلسات.»

این نهاد انتقاد کرده که گزارش‌های دفتر بازرس ویژه نشان می دهد که افراد قدرتمند آلوده به اختلاس از مصونیت برخوردارند و دولت افغانستان در زمینه بازداشت و محاکمه آنها همواره با چالش رو‌به‌رو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو مقام ارشد افغان که در این گزارش از آنها نام برده شده است، یوسف نورستانی، استاندار پیشین و رئيس اسبق کمیسیون برگزاری انتخابات است که به رغم اتهام‌های سنگین دادگاهی نشده است.

در این گزارش همچنین از عبدالحمید شریفی نماینده پارلمان افغانستان یاد شده است که هرچند با ۲۰۰ هزار یوروی قاچاق در فرودگاه کابل بازداشت اما بدون محاکمه آزاد شده است.

گزارش می‌افزاید:‌ «به تازگی دولت افغانستان عبدالحمید شریفی نماینده مجلس را به اتهام تلاش برای قاچاق ۲۰۰ هزار یورو به امارات متحده عربی بازداشت کرد. اما او براساس ماده ۱۰۲ قانون اساسی آزاد شد و پرونده‌اش هم به سیستم قضایی کشور منتقل شد. این مورد ناکامی دولت أفغانستان را در پیگیری تعهداتش نشان می‌دهد.»

آقای شریفی از سرمایه‌داران بزرگی است که به افراد قدرتمند در شمال کشور وابسته است.

بازرسان آمریکایی همچنان می‌گویند که دولت افغانستان همواره زمانی برای مبارزه با فساد اداری و مالی اقدام معنادار کرده است که کشورهای کمک کننده درگیر مساله شده و از دولت خواسته است که برای مبارزه با فساد کار کند. از این رو این نهاد از وزارت خارجه آمریکا خواسته است که فشارهای خود بر دولت أفغانستان را افزایش دهد تا در این زمینه دستاورد قابل لمس حاصل شود.

دولت افغانستان تاکنون به این گزارش که تازه منتشر شده است واکنشی نداشته است اما در گذشته همواره گزارش‌های انتقادی «سیگار» را رد کرده و توضیحاتی داده است.

افغانستان براساس شاخص‌های سازمان بین‌المللی شفافیت یکی از آلوده‌ترین کشورها به فساد اداری و مالی است و سالانه صدها میلیون دلار حیف‌و‌میل می‌شود. بیش از ۹۰ درصد کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و تلاش‌ها برای کاهش شکاف طبقاتی و تامین شفافیت نتایج ملموسی نداشته است.

بیشتر از