دادگاه عالی احتمالا قانون بیمه اوباما را به نفع ترامپ ابقاء خواهد کرد

آینده بیمه درمانی و بهداشت در زمان بحران کرونا ازجمله موضوعات اصلی در جریان مبارزات انتخاباتی بودند

تجمع مقابل ساختمان دیوان عالی -NICHOLAS KAMM / AFP

به نظر می‌رسد قانون «بیمه درمانی مقرون‌به‌صرفه» احتمالاً از شکایتی که در دادگاه عالی آمریکا در جریان است سربلند بیرون بیاید.

دونالد ترامپ و متحدانش در حزب جمهوری‌خواه قول لغو این قانون برجسته درمانی را داده بودند که با تصویب آن در زمان باراک اوباما میلیون‌ها آمریکایی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

پس‌ازآن که کنگره موافقت کرد جریمه مالیاتی برای کسانی که در سال ۲۰۱۷ بیمه نگرفتند را حذف کند، چندین قاضی در دادگاه عالی کشور، از جمله اعضاء حالا اکثراً محافظه‌کار آن، اشاره کردند از شکایت قانون اساسی روی حکم بیمه اجباری حمایت نخواهند کرد.

قاضی محافظه‌کار برت کاوانا که منصوب ترامپ است، به شاکیان گفت: «کاملاً واضح به نظر می‌رسد که راه‌حل مناسب این خواهد بود که حکم اجرا شود و مابقی قانون به قوت خود باقی بماند. بدیهی است سؤالی که حالا پیش روی شماست این است که چگونه می‌شود این رویه قضایی تفکیک‌‌ناپذیر را دور زد که لابد همین را می‌خواهید؟»

معاون دادستان کل تگزاس کایل هاوکینز، وکیل مدافع ایالت‌های جمهوری‌خواهی که به دنبال ابطال این قانون هستند، استدلال آورده است که «قانون بیمه درمانی مقرون‌به‌صرفه» حکمی از سوی کنگره بوده حتی اگر جریمه مالیاتی آن برداشته شود.

معاون دادستان کل کشور جفری وال، به نمایندگی از دولت ترامپ، معتقد است کنگره با حذف جریمه مالیاتی «فرمان گرفتن بیمه را عقیم گذاشته است.»

او گفت: «چنین تصمیماتی پیامدهای حقوقی خواهد داشت چه کنگره آن‌ها را پیش‌بینی کرده باشد چه نکرده باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما قاضی‌ها ظاهراً مردد هستند. قاضی ارشد جان رابرتس معتقد است که ادله طرف شاکی اعتبار حقوقی پرونده را برای طرح در دادگاه بسیار باز گرفته است چراکه با گشتن در میان «هزاران صفحه» از کتاب قانون بخش‌هایی را «گزینش کرده» تا مورد استناد قرار دهد. 

قضات لیبرال این دادگاه احتمالاً از این قانون حمایت می‌کنند. با دست‌کم دو قاضی محافظه‌کار که به نظر می‌رسد قانع نشده‌اند که قانون می‌تواند به‌طور کامل ابطال شود، نسبت ۵ به ۴ آراء می‌تواند موجب ابقاء آن شود.

رئیس‌جمهور بارها خواستار ابطال قانون بیمه درمانی شده و قول داده «جایگزینی» برای آن ارائه خواهد داد که هنوز هم نوشته یا منتشرنشده است، درحالی‌که با لغو قانون خدمات درمانی احتمال بیرون آمدن میلیون‌ها آمریکایی از پوشش بیمه درمانی وجود دارد.

او حتی قول داده حمایت از افرادی که بیماری قبلی دارند را نیز در طرح جایگزین خود منظور کند تا بیمه‌گر نتواند از پوشش میلیون‌ها آمریکایی که از پیش با یک بیماری گرفتارند سر باز زند. قانون بیمه درمانی مقرون‌به‌صرفه هم این موضوع را پوشش داده است. ولی نه رئیس‌جمهور و نه متحدانش در کنگره هیچ لایحه یا حکم قابل اجرایی را برای حمایت از این موارد تهیه نکرده‌اند.

جلسه سه‌شنبه درست چند روز پس از پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ تشکیل شد. آینده بیمه درمانی و همچنین وضعیت بهداشت در زمان بحران کرونا ازجمله موضوعات اصلی در جریان مبارزات انتخاباتی بودند.

رئیس‌جمهور منتخب که در زمان معاونت اوباما هدایتگری تصویب این لایحه را در کنگره به عهده گرفته بود، قصد دارد با افزودن «گزینه عمومی» وسعت بیشتری به این قانون بدهد تا قشر کم‌درآمد هم بتوانند به‌طور خودکار تحت پوشش قرار بگیرند.

او در سراسر مبارزات انتخاباتی هشدار داد که رئیس‌جمهور، در صورت انتخاب مجدد، به تلاش‌های خود برای از بین بردن این قانون آن‌قدر ادامه خواهد داد تا دادگاه عالی که حالا سه قاضی محافظه‌کار منصوب او در آن حضور دارند، نتیجه موردنظر او را تأمین کند.

رئیس‌جمهور اخیراً تأکید کرد که قاضی ایمی کانی بارت که تأیید وی در سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان درست چند روز پیش از انتخابات صورت گرفت، حکم پیشین دادگاه را پیش‌تر دارای اشکال دانسته است.

در سال ۲۰۱۷،  مصوبه بازبینی مالیات با حمایت جمهوری‌خواهان، جریمه مربوط به بیمه اجباری را به صفر کاهش داد. این اقدام موجی از شکایات حقوقی را ایجاد کرد که مشروعیت تمام قانون را زیر سؤال برد.

قاضی ارشد پرسید آیا کنگره «می‌خواهد بقیه قانون حتی در صورت مغایرت با قانون اساسی پابرجا باقی بماند.»

او گفت: «کنگره بقیه قانون را بی‌اثر گذاشت. همین می‌تواند پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این پرسش باشد.»

دادگاه تا ۳۰ نوامبر به تعویق افتاده و رأی نهایی ممکن است اوایل سال آینده صادر شود.

 

© The Independent