با ناراحتی روانی پس از بهبودی از کرونا کنار بیاییم

خطر اختلالات روانی بهبودیافتگان از بیماری کرونا را تهدید می‌کند

باید اختلال روانی را به فهرست عوامل خطرآفرین بیماری کووید-۱۹ اضافه کرد ـ PIERRE-PHILIPPE MARCOU / AFP

گزارش یک تحقیق حاکی است، از هر پنج بیمار کووید-۱۹ یک نفر برای اولین بار در طول سه ماهه اول دوره بیماریش با اختلال روانی روبه‌رو شده است. 

کارشناسان سلامت روان می‌گویند این گزارش که براساس تحلیل سوابق پزشکی الکترونیک ۶۹ میلیون نفر در آمریکا تهیه شده است، نشان می‌دهد نجات‌یافتگان بیماری کرونا می‌توانند با خطر بالایی از ایجاد اختلالات روانی مواجه باشند. 

از میان نزدیک به این ۷۰ میلیون نفری که سوابق پزشکی‌شان مورد بررسی قرار گرفته است، ۶۲ هزار و ۳۵۴ نفرشان به طور قطع به بیماری کووید-۱۹ مبتلا بوده‌اند. 

محققان دانشگاه آکسفورد و مرکز تحقیقات سلامت زیست‌پزشکی آکسفورد دریافته‌اند که یک پنجم این بیماران در ۹۰ روز اول ابتلا به ویروس کرونا،  برای اولین بار به بیماری‌های اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی دچار شده‌اند. 

به گفته محققان، این آمار تقریبا دو برابر آمار سایر افراد در فاصله زمانی مشابه است. 

افرادی که با سابقه بیماری‌های روانی دچار ویروس کرونا شدند،نیز معلوم شد با احتمال بیشتری به یک بیماری روانی جدید مبتلا می‌شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پل هریسون، استاد روانشانسی در دانشگاه آکسفورد که هدایت گروه تحقیقاتی را به عهده داشت، گفت: «مردم نگران بودند که نجات‌یافتگان کووید-۱۹ با خطر بالاتری در معرض مشکلات روانی قرار خواهند گرفت و مطالعات ما در سطح وسیع و به طور مفصل نشان می‌دهد که این موضوع کاملا محتمل است. 

خدمات درمانی باید آماده کمک به این افراد باشند به ویژه آن که یافته‌های ما ممکن است تعداد واقعی موارد را دست کم گرفته باشد. 

لازم است فوری به تحقیق برای یافتن علل این امر و تهیه دارو یا روش‌های درمانی جدید بپردازیم.» 

مایکل بلومفیلد، مشاور روان‌پزشک در دانشگاه کالج لندن که در این تحقیق شرکت نداشت، در رابطه با پیوند بین ویروس کرونا و بیماری روانی گفت: «دلیل این امر احتمالا مربوط به ترکیبی از اضطراب‌آورهای روانی مرتبط با این همه‌گیری خاص و اثرات فیزیکی ناشی از بیماری است.» 

تحقیقات آکسفورد، که در مجله روان‌پزشکی «لانسنت» منتشر شده است، همچنین حاکی است کسانی که از قبل با مشکلات سلامت روان مواجه‌اند نسبت به سایر افراد، ۶۵ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند. 

مکس تاکت، از همکارانی که در این تحقیق شرکت کرده است، می‌گوید این گزارش «غیر منتظره است و نیاز به بررسی دارد». 

وی افزود: «هم‌زمان باید اختلال روانی را به فهرست عوامل خطرآفرین بیماری کووید-۱۹ اضافه کرد.» 

محققان اشاره کردند که تحقیق آن‌ها محدود به آمریکا بوده است و مطالعات بیشتر برای تقویت نتایج آن‌ها ضروری است. 

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از زندگی