الیوت آبرامز: اگر فشار بر ایران حفظ شود نتیجه خوبی خواهیم دید

آبرامز گفت که از نظر قانونی، بایدن می‌تواند تحریم‌های ایران را پس از ورود به كاخ سفید لغو كند

نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران گفت که تحریم‌ها به لحاظ تئوری قابل برگشت هستند، اما بدون تغییر رفتار ایران، تصورش مشکل است -  CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا در سفرش اخیرش به اسرائیل تصریح که مهم نیست در تاریخ سی‌ام دی‌ماه چه کسی بر مسند ریاست‌جمهوری بنشیند چون به هر حال قرار است با ایران مذاکره شود؛ این هدف دولت ترامپ بود و از این لحاظ اختلاف نظری وجود ندارد.

الیوت آبرامز که این هفته به اسرائیل سفر کرده، در جمع تعدادی از خبرنگاران اسرائیلی ابراز خوشبینی کرد که حتی جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ، که پیروزی او در انتخابات به طور گسترده‌ای به رسمیت شناخته شده، می‌تواند برای توافق بهتر مذاکره کند در صورتی که از اهرم فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی استفاده کند.

بر اساس گزارشی که تایمز اسرائیل منتشر کرده، آبرامز تاکید کرد که دولت بعدی ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای با تهران وارد گفتگو خواهد شد، اما بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ دشوار است.

او با تاکید بر اینکه واشنگتن در هفته‌های آینده به طور مداوم به افزایش تحریم‌های جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد، ادامه داد: «با این حال، اقدامات تنبیهی دولت آمریکا علیه رژیم ایران را به طور چشمگیری تشدید نمی‌شود.»

نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران افزود: «به عنوان مثال، وقتی سفیر ایران در عراق را بر اساس نظر مقامات ضدتروریسم تحریم می‌کنیم، چون او یک نیروی سپاه قدس است، هیچ ارتباطی با سیاست ندارد. این تحریم به دلیل آن صورت می‌گیرد که او یک نیروی سپاه پاسداران ایران است.»

وبسایت آکسیوس در این هفته گزارش داده كه دولت ترامپ قصد دارد تحریم‌های جدید گسترده‌ای ایران به دلیل برنامه موشك بالستیك، كمك به گروه های تروریستی و نقض حقوق بشر علیه ایران به اجرا درآورد. یک منبع اسرائیلی در مورد این طرح به گفته‌است: «هدف این است که تا آنجا که ممکن است ایران تا سی‌ام دی‌ماه تحریم شود.»

این درحالی است که آبرامز در اظهارات اخیرش گفته که از نظر قانونی، بایدن می‌تواند تحریم‌های ایران را پس از ورود به كاخ سفید لغو كند: «تحریم‌ها به لحاظ تئوری قابل برگشت هستند، اما برای من دشوار است که تصور کنم چگونه یک رئیس‌جمهور بدون تغییر در رفتار ایران چنین کاری را انجام می دهد؛ بخصوص اینکه ایران بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان است.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادامه داد: «دیدگاه ما این است که باید همچنان از اهرم فشار استفاده شود. چون با استفاده از این اهرم، می‌توان ایران را از انجام اقداماتی از جمله فعالیت‌های هسته‌ای بازداشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبرامز اظهار داشت: «اگرچه ایالات‌متحده در حال حاضر در تحریم ایران تنهاست، اما وضعیت جمهوری‌اسلامی امروز از سال ۲۰۱۳ بدتر است؛ یعنی زمانی که ایالات متحده و دیگر قدرت‌ها، پس از سال‌ها تحریم‌های بین‌المللی، مذاکرات خود را با ایران آغاز کردند.»

آبرامز با اشاره به اثر تحریم‌ها بر رهبری سیاسی ایران گفت: «هرچه اقتصاد تحت فشار بیشتری قرار گیرد، رژیم ایران می‌فهمد كه این شرایط اقتصادی می‌تواند عواقب سیاسی قابل توجهی در داخل كشور داشته باشد. در هر شرایطی مانند این، شما فشار وارد می‌کنید و فشار بیشتری وارد می‌آورید و سپس از آن استفاده می‌کنید. این طرح بایدن بود؛ طرح ترامپ است که با استفاده از این فشار وارد مذاکره شود. من فکر می کنم اگر این فشار حفظ شود، نتیجه خوبی خواهیم دید.»

اسرائیل اولین ایستگاه سفر آبرامز به منطقه است. او پس از اسرائیل، در اواخر هفته جاری به امارات‌متحده‌عربی و عربستان سعودی هم سفر می‌کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، بنی گانتز، وزیر دفاع و گابی اشکنازی،وزیر امور خارجه دیدار کرد.

آبرامز در پاسخ به این پرسش که آیا واشنگتن می‌خواهد به اسرائیل چراغ سبز نشان دهد تا اقدامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام دهد، پاسخ داد: «ما قبلا در دولت [جورج دبلیو] بوش می‌گفتیم که ما پلیس راهنمایی و رانندگی نیستیم که چراغ قرمز، سبز یا زرد نشان دهیم.»

بیشتر از