طالبان پیروزی جو بایدن را پذیرفت اما به او تبریک نگفت

طالبان اطمینان داده که در آینده با تمام کشورها از جمله آمریکا خواهان روابط سازنده است

ملا عبدالغنی برادر از موسسان گروه طالبان و همراهانش در اجلاس صلح افغانستان در دوحه، قطر KARIM JAAFAR - AFP

گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای دقایق پیش به نتایج انتخابات آمریکا واکنش نشان داد و گفت «انتخابات و تغییر مقامات آمریکا موضوع داخلی آن کشور است.»

شورشیان افغان که پس از ۱۸ سال جنگ خونین با دولت دونالد ترامپ به توافقنامه صلح رسیدند، بدون تبریک به جو بایدن تاکید کرده‌اند: ‌«پیمان دوحه میان امارت اسلامی و آمریکا وثیقه خوبی برای پایان یافتن جنگ و آینده خوب هر دو کشور است.»

پیشتر نعیم وردگ سخنگوی گروه طالبان نیز گفته بود که این شورشیان با فرد خاصی توافق نکرده بلکه پیمان صلح با دولت آمریکا منعقد شده است.

طالبان بار دیگر در بیانیه امروز خود می‌گوید: ‌«امارت اسلامی از طرف خود به رئیس‌جمهور جدید آمریکا و دولت آینده آن کشور یادآور می‌شود که عملی کردن پیمان دوحه راهی خوب و موثر برای حل معقول منازعه هر دو کشور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارت اسلامی نامی است که طالبان برای خود برگزیده است اما مشروعیت بین‌المللی و داخلی ندارد.

طالبان این بار هم بر خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان و عدم مداخله در این کشور و خودداری از استفاده از خاک افغانستان علیه آمریکا اشاره کرده است.

آنها می‌گویند: ‌«ما به توافق‌نامه متعهد هستیم و آن را اساس خوب برای حل معضل افغانستان می‌دانیم و این را ترجیح می‌دهیم که مشکل داخلی نیز از راه دیالوگ و مذاکرات حل شود.»

موضع دولت جدید آمریکا که انتظار می‌رود تا بیستم ماه ژانویه تشکیل شود در قبال روند صلح أفغانستان اعلام نشده است. اما انتظار نمی‌روند جو بایدن روند مذاکرات صلح و خروج نیروهایش از أفغانستان را لغو کند.

طالبان به او اطمینان داده که در آینده با تمام کشورها از جمله آمریکا خواهان روابط سازنده است.

اما این گروه که عملا درگیر جنگ با نیروهای امنیتی و دفاعی أفغانستان است هشدار نیز داده است که «رئیس‌جمهور و دولت آینده آمریکا باید متوجه گروه‌ها، اشخاص و طرف‌های جنگ‌طلب باشد که خواهان دوام جنگ هستند، آمریکا را هنوز هم در جنگ دخیل نگه می‌دارند، فایده شخصی‌شان را در جریان جنگ می‌بینند و برای بقای قدرت خود تلاش می‌کنند.»

بیشتر از