نبردی دیگر در جنگ ارمنستان و آذربایجان

کنترل شهر شوشی به دلیل موقعیت مرتفعی که نسبت به پایتخت منطقه، استپاناکرت، دارد یک پیشرفت نظامی محسوب می‌شود

الهام علی‌اف، روز یکشنبه اعلام کرد کشورش کنترل شوشی، شهری در منقطه ناگارنو-قره‌باغ، را به دست گرفته است-Karen MINASYAN / AFP

تقریبا دو ماه پس از آغاز جنگ بین آذربایجان و ارمنستان، یک شهر در منطقه مورد مناقشه در اروپای شرقی دوباره در تسخیر آذربایجان قرار گرفت.

رئیس جمهور آذربایجان، الهام علی‌اف، روز یکشنبه اعلام کرد کشورش کنترل شوشی، شهری در منقطه ناگارنو-قره‌باغ، را به دست گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واگرام پوگوسیان، سخنگوی نماینده دولت جدایی‌طلب ناگارنو-قره‌باغ، روز دوشنبه تأکید کرد که نیروهای آذربایجان کنترل شهر را به دست گرفته‌اند.

ناگورنو قره‌باغ، سرزمینی از قوم ارمنی داخل آذربایجان است که از زمان پایان درگیری‌های ۱۹۹۴ از کنترل آذربایجان خارج شده است. این دو کشور در ماه سپتامبر وارد جنگی شدند که هر یک دیگری را آغازگر آن می‌داند.

کنترل شهر شوشی به دلیل موقعیت مرتفعی که نسبت به پایتخت منطقه، استپاناکرت، دارد یک پیشرفت نظامی مهم محسوب می‌شود.

هر نیرویی که کنترل این شهر را به دست آورد به لحاظ سوق‌الجیشی در موقعیت برتر قرار می‌گیرد، به ویژه آن که این شهر در مسیر جاده اصلی قرار دارد که استپاناکرت را به ارمنستان وصل می‌کند.

بیم آن می‌رود که هزاران نفر از مردم  در این جنگ اخیر کشته شده باشند. تا کنون آتش‌بس بین دو کشور سه بار شکسته شده است. بر اساس گزارش‌ها، جاده اصلی در اثر ازدحام مردم که سعی دارند از منطقه فرار کنند مسدود شده است.

ترکیه، که متحد آذربایجان است، پیشروی اخیر در منطقه ناگورنو قره‌باغ را مورد حمایت قرار داده است. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، در توییتر نوشت: «و شوشی از تجاوز ارمنی‌ها نجات یافت ... مبارک است. موفق باشید.»

ناگورنو قره‌باغ که حدود ۱۷۰۰ مایل مربع وسعت دارد تقریبا به اندازه مساحت ایالت دلاور در آمریکاست. این منطقه با مرز ارمنستان ۳۰ مایل فاصله دارد.

این گزارش با همراهی دیگر خبرگزاری ها تکمیل شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان