چرا مخمل حتی در دوران کرونا هم نشانه برازندگی و تشخص است؟

«مخمل چه ابریشمی باشد چه نخی، نرمی و گرمی خاصی دارد»

«با توجه به نوع تولید مخمل، این پارچه می‌تواند براق باشد یا در رنگ‌های تیره و مات که هردو در ماه‌های زمستان بسیار جذاب هستند»-Rodriguez/AFP

همه‌ساله با کم‌رنگ شدن پرتو آفتاب تابستان و خشک شدن چشمه نوشیدنی‌های تابستانی، پدیده‌ای عجیب سر بلند می‌کند. مثل سحر و جادو ناگهان پارچه مخمل همه جا ظهور می‌کند: در ویترین مغازه‌ها، مجله‌های سطح بالا و قامت خانم‌ها در کافه‌ها. اما برخلاف بسیاری از ترندهای مد، مخمل از مد نمی‌افتد زیرا همواره راه‌های جدیدی برای استفاده از آن وجود دارد، چه به صورت یک نشان تجاری جدید یا وسائل جدیدی که در آن از مخمل استفاده شده است.

به گزارش سکوی بین‌المللی پژوهش مد «لیست»، ماه گذشته، جست‌وجو برای «مخمل» سی درصد افزایش یافته که برای این موقع سال عادی است اما مورگان لوُسِر، سردبیر داده‌های این سکو به ایندیپندنت گفت قرنطینه جایگاه مخمل را بیش از پیش ارتقاء داده است. او می‌گوید: «مخمل همواره پارچه غیررسمی پاییز بوده است. اما امسال بیش از همه سال قطعات و لباس‌های مخمل مورد توجه عشاق مد قرار گرفته که بیشتر اوقات خود را در خانه گذرانده و می‌خواهند قطعه‌ای لوکس به کمد لباس‌های کار از خانهشان اضافه کنند.»

این که نشان‌های تجاری دائما با دنبال کردن باب روزهای نو در حال یافتن راه‌هایی جدید برای به روز کردن مخمل هستند هم به حفظ موقعیت این پارچه کمک می‌کند. نشان تجاری «تِیک گوُست» نشان تجاری کولی‌وار بریتانیایی که برای طرح‌های زنانه و الهام گرفته از گذشته‌ها معروف است، در این فصل روی لباس‌های مخمل سیاه با دامن‌های کوتاه یقه سفید برودری‌دوزی شده تمرکز کرده است. این طرح لباس با جوراب شلواری‌های نقش‌دار و چکمه‌های بالا گشاد بهترین ترکیب برای شام در خانه در این فصل است.   

بوتیک جدید «پیچی دِن» هم برای شلوار و بلوزهای مخمل سراسریش (جامپ سوت) در میان نامدارها از جمله مایا جاما و تالی لناکس محبوبیت یافته است. این لباس‌ها که به «کِرنِل جامپ سوت» معروفند در رنگ‌های  سورمه‌‌ای، آبی کم‌رنگ، شرابی، سیاه و محبوب‌ترین آن، سبز پررنگ عرضه شده‌اند. آن‌ها تقریبا همیشه چند روز پس از عرضه به فروش می‌روند و بالاتنه چسبان و شلوارهای قدری پاچه گشاد دارند.  

نمی‌توان از محبوبیت مخمل گفت و به «وَمپایِرز وایف» (همسر خون آشام) اشاره نکرد. این بوتیک که در سال ۲۰۱۴ از سوی مدل مد سوزی کِیو بریتانیایی بنا گذاشته شد، برای لباس‌های رمانتیک و پر رمز و رازش در میان شخصیت‌های پرنفوذ اجتماعی از جمله سیِنا میلر و دوشس کمبریج محبوب است. کارهای کِیو با پارچه‌ها و نقش‌های لوکس عرضه می‌شود اما طرح‌های برجسته آن تقریبا همواره از جنس مخمل است که با طرح‌هایش که از هنر قرون وسطی الهام گرفته هماهنگی دارد. طرح‌های مشخص این فصل این بوتیک، لباس براق مینی با یقه، آستین و درزهای چین‌دار و تزئینات درخشان مشکی است.     

بویتک «ومپایرز وایف» هم با همکاری فروشگاه زنجیره‌ای «اچ‌اند‌‌ام» مجموعه‌ای از تی شرت، جواهرات مصنوعی و البته لباس‌های مخمل عرضه کرده است. با توجه به این که قیمت‌ها در این کلکسیون از ۳۴. ۹۹ پوند شروع می‌شود (بهای متوسط لباس‌های ومپایرز وایف ۱۵۰۰ پوند است) جای تعجب نیست که أقلام عرضه شده در آن ظرف تنها چند ساعت به فروش رفت.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما همان گونه که طرفداران مد می‌دانند، تنها طرح خوب برای مطرح بودن کافی نیست. جذابیت مخمل از مرزهای زیبایی می‌گذرد. دوخت لباس و منبع آن هم مهم است. «الیزابت کاری»، تاریخ‌شناس مد می‌گوید: «مخمل چه از ابریشم ساخته شده باشد چه کتان، نرمی و گرمی خاصی دارد.» این نشان می‌دهد چرا ما با سرد شدن هوا به سوی مخمل متمایل می‌شویم. به گفته «کاری»، آن چه مخمل را بی‌همتاتر می‌کند قابلیت آن برای جذب یا انعکاس نور است: «با توجه به نوع تولید مخمل، این پارچه می‌تواند براق باشد یا در رنگ‌های تیره و مات که هردو در ماه‌های زمستان بسیار جذاب هستند.»

اما این که چرا مخمل با لوکس بودن تداعی می‌شود به تاریخچه آن بازمی‌گردد. نخستین مواردی که به مخمل اشاره شده، در کارگاه‌های قصرهای سوریه و ایران در قرون هشتم تا دهم پس از میلاد بوده است. این درحالی است که پارچه ابریشم تنها در قرن سیزدهم در چین و قرن چهاردهم در اروپا ظهور کرد. «کاری» می‌گوید: «تولید مخمل با کیفیت بالا در قرن پانزدهم در سراسر جهان ار جمله امپراطوری عثمانی، ایران، اسپانیا و ایتالیا به اوج خود رسید. ارزشمندترین نوع آن دارای گلدوزی‌های برجسته با قلاب‌های کوچک  نخ طلا و نقره است. (نوع طلای آن به ریکوُ سوُپرا یعنی قلاب روی قلاب مشهور است.) در آن زمان مخمل بسیار بسیار گران بوده که تنها برای خاندان‌های سلطنتی و طبقات بالا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.» ربکا آرنولد، استاد تاریخ لباس و پارچه در موسسه کورتالد بریتانیا می‌گوید: «در ایتالیای دوره رنسانس، از نخ طلا برای دوختن طرح‌ها ظریف و درخشان روی مخمل‌های ضخیم استفاده می‌شد.»  

امروز هم از لوکس بودن پارچه مخمل کاسته نشده است. به رغم این واقعیت که این روزها مخمل‌هایی که در بازار عرضه می‌شود عمدتا از کتان ساخته شده، بازهم این پارچه جایگاه خود را به عنوان پارچه‌ای مجلل و خاص حفظ کرده است. در عین حال اقلامی که می‌شود از مخمل تولید کرد نامحدود است. به بیکینی‌های نشان تجاری لباس شنای «هونزا جی» و لباس زیرهای «مارکس‌اند اسپنسر» نگاه کنید. از مخمل در تولید کفش، جوراب و حتی پیراهن مدل مردانه استفاده می‌شود. اما بهترین طرح‌های مخمل در این فصل لباس‌های شیک بوتیک‌های سطح بالا هستند. ما عاشق دوپیس آبی طرح بلا فروید و دوپیس سبز بوُدِن شده‌ایم. هردوی این طرح‌ها از زیبایی و تشخص مخمل به حداکثر استفاده کرده‌اند که نتیجه آن این لباس‌های سطح بالا و مناسب فصل است. این‌ها لباس‌هایی هستند که چه از زاویه دور روی سن رقص، چه در اتاق نشیمن خانه زیبا هستند. این خاصیت مخمل است: برای هر موقعیتی مناسب است.

© The Independent

بیشتر از زندگی