نخستین گردشگران اسرائیلی به دبی رفتند

این پرواز می‌تواند نمایانگر سطح جدیدی از همکاری‌های اقتصادی در خاورمیانه باشد

مسافرانی که روز یکشنبه از اسرائیل به دبی رفتند شامل اسرائیلی‌های یهودی و عرب بودند - عکس آرشیوی - Karim SAHIB / AFP

نخستین پرواز مسافربری حامل گردشگران اسرائیلی روز یکشنبه در دبی فرود آمد و لحظه‌ای تاریخی را رقم زد که می‌تواند نمایانگر سطح جدیدی از همکاری‌های اقتصادی در خاورمیانه باشد.

پرواز روز يکشنبه ۱۸ آبان‌ماه، هفته‌ها پس از آن صورت گرفت که دو کشور توافق تاريخی صلح را امضا کردند. قراردادی که با کمک آمريکا به سرانجام رسید و روابط دو کشور را عادی‌سازی کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مسافرانی که روز یکشنبه از اسرائیل به دبی رفتند شامل اسرائیلی‌های یهودی و عرب بودند که برخی از آنها پیش از این به امارات سفر کرده بودند و برخی دیگر که به دنبال فرصت‌های کسب و کار جدید بودند.

حسین سلیمان، رئیس یک هیات تجاری عرب و یکی از مسافران این پرواز گفت: «تردیدی نیست که عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات چیزهای خوبی را به همراه خواهد داشت و به سود اعراب داخل اسرائیل خواهد برد. در این مورد شکی نیست.»

او ادامه داد: «ما از این توافق عادی‌سازی حمایت می‌کنیم و در واقع امروز اینجا هستیم تا عادی‌سازی را عادی کنیم.»

این پرواز از سوی فلای دبی، سازمان گردشگری‌ای که گفته می‌شود قصد دارد پروازها از امارات به تل آویو را در هفته‌های آینده آغاز کند، سازماندهی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات امارات چند ماه قبل به طور رسمی به تحريم اسرائيل پايان دادند و در مراسم امضای قرارداد موسوم به ابراهیم در کاخ سفيد در ماه سپتامبر شرکت کردند. پس از آن، خدمات تلفنی بین دو کشور نیز برقرار شد.

به نظر می‌رسد که این توافق امکان خرید هواپیماهای اف-۳۵ از آمریکا را نیز برای امارات فراهم کرده‌است. امارات از مدت‌ها پیش به دنبال دسترسی به این هواپیما بوده اما با مقاومت مقامات آمریکایی مواجه شده است که با هر گونه اقدامی که برتری نظامی اسرائیل در منطقه را تهدید کند، مخالفت می‌کنند.

به نظر می رسد که اکنون این تردیدها از میان رفته است چون دولت اسرائیل اعلام کرده که با فروش این هواپیماها به امارات‌متحده‌عربی مخالفتی ندارد.

بیشتر از